Jump to content

Dårlige Sønnak Nautilus batterier


mortenl

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Sønnak Nautilus batterier? Mine er snart 2år gammle, merket i fjor høst at jeg hadde lite strøm til stadighet, da jeg ikke fikk startet dieselvarmeren. Batteriene sto i båten da jeg kjøpte ny båt hos Viksund 2007.

 

3 stk 145ah Sønnak Nautilus. Tok kontakt med Sønnak i Stavanger som ikke forsto problemet og mente det selvsagt var noe med båten.

 

Når det er sagt så er det 2 batterier som er ødelagt, 1 celle gir ikke utslag, den samme på begge batteriene. Det tredje batteriet var helt ok. Jeg har passet på batteriene etter alle kunstens regler, har hatt båt i mange år. Batteriene er etterfyllt med vann og hatt jevnlig ladning hele vinteren med ladac vedlikeholds lader. 2 av 3 er ødelagt.

 

Sønnak forlangt 3750 kr. for 2 stk ny, fikk heller ingen prosenter av Sønnak leverandør i stavanger. Kan en egenligt bare avslå slik og si at du har feilen??

 

Neste gang blir det Biltema batterier, de holder helt sikkert samme kvalitet som Sønnak hvis gjennomsnitts levetid på 145ah batterier er 2 år.

 

Ellers så bør jo Viksund og Viknes vurdere Biltema batterier hvis en skal skifte for kr.4000 i batterier annen hvert år.

 

 

morten

Redigert av mortenl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:nonod:

Det er velkjent at Sønnak Nautilus raskt taper spenningen, men at de så tidlig går kaputt er ikke så kjent, det var rart siden du har passet på ladingen.

Jeg skifter nå i år ut et 5 år gammelt Nautilus på grunn av lav spenning, det synes som kapasiteten fortsatt er tålig bra, men som du har erfart liker ikke dieselvarmeren den lave spenningen når den skal starte.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er møkkabatterier, av forskjellige grunner. Du får Nautilus i et par varianter, mulig jeg hadde/har de åpne som flere andre på forumet har klaget på - gjelder vel egentlig spenningsfall rett etter belastning - du får ut endel amp men spenningen ligger generelt lavere enn hva andre batterier stabiliserer seg på under belastning. Mine var slik at jeg teoretisk hadde tappet banken med 50% enda batteriene var fulle - sett ut fra målt spenning. Jeg kjenner også flere som har fått disse i vrangstrupen. Jeg byttet Nautilus mot Euroglobe (110A) - kr. 995,- for å prøve dette. Ellers tror jeg Varta også er bra (kr 1200,- hos Thorshov).

Link to post
Share on other sites

Mine Nautilus 115Ah ble vesentlig dårligere etter en sesong, celle nr 1 på begge batteriene var litt dårligere enn de andre. Ved belastningstest hos forhandler merket de at batteriene var dårligere enn de skulle være, og jeg fikk to helt nye batterier fra den nye serien som kom ifjor (tykke håndtak). Telefoner til sønnak var alt fra hyggelig, en litt sur kæll skulle ha det til at det ikke var noe feil, og jeg fikk tilslutt beskjed med brysk tone om å levere de hos denne forhandleren til test siden jeg ikke ga meg.

 

Jeg håper de nye batteriene ikke er som de andre var, og det finner jeg vel snart ut nå. Jeg bruker Ctek XS25000 lader til batteriene.

Link to post
Share on other sites

Er det disse batteriene med blå topp ?

Jeg har 2 sønnak 110ah som ble byttet på garantien for et år siden , har målt syrevekt og sjekket at det er nok vann på de men jeg synes de taper seg veldig fort.

Blå topp ja.

 

De er da 115Ah, skal være.

 

Hvem lader bruker du da? Tror det er viktig for disse batteriene med en god lader.

Jeg har vedlikeholdsladet i hele vinter, og jeg er svært spent på hvordan de er iår.

Link to post
Share on other sites

Har vært mye klager på Sønnak Freeline/Nautilus batteriene her inne. Har også andre steder hørt om båteiere som er missfornøyd med dem.

 

Jeg har vært på batterijakt i en periode. Fikk svar fra en om at han kunne skaffe meg Exide batterier til en rimelig penge.

Og Exide var jo skikkelige kvalitets batterier.

 

Gikk inn på siden til http://www.exide-nordic.com/no/ og fant ut at Exide fritidsbatterier til båt var: Ja nemlig, Sønnak Nautilus.

 

Jeg takket nei.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vedlikeholdsladet i hele vinter, og jeg er svært spent på hvordan de er iår.

:nonod:

Det går an å lade batteriene i hjel også. Ikke at jeg tror noen her har gjort det, men om du ligger med konstant vedlikeholdsladning kan platene bli såkalt "harde" og få problemer med å ta til seg ladning, og om float-spenningen er 13,8 volt kan de også "koke", miste vann og kapasiteten permanent.

Batteriene trenger neppe lades skikkelig opp mer enn et par ganger i opplagstiden.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Sønnak Nautilus batterier? Mine er snart 2år gammle, merket i fjor høst at jeg hadde lite strøm til stadighet, da jeg ikke fikk startet dieselvarmeren. Batteriene sto i båten da jeg kjøpte ny båt hos Viksund 2007.

Sønnak Nuatilus Freeline kommer kun i 75Ah og 115Ah i følge typelista, så jeg antar at det er 115Ah batterier du har. De er svært mye brukt fordi de er billige, men skal man dømme etter antallet innlegg fra forskjellige brukere her på forumet, har det vært mye problemer med disse batteriene.

 

Jeg hadde som deg tre av disse batteriene. Et batteri hadde en defekt celle og klarte effektivt å dra med seg de 2 andre ned i kjellern.

Jeg reklamerte på alle 3 etter 2 år og fikk 2 nye. Det tredje batteriet var såpass greit at de ikke ville gi meg et nytt.

 

De 2 siste årene har det fungert tålig bra, men spenningskurven på disse batteriene er slik at spenninga detter som en stein så snart man begynner å belaste dem. Jeg har strøm nok, men enkelte kresne forbrukere er litt hårsåre og krever høyere spenning.

 

Du kan lese om mine problemer og andre med tilsvarende problemer i denne strengen:

"Slappe Sønnak batterier"

 

 

Har nå 2 stk Freeline som skulle ha begynt på 3. sesongen og 1 som skulle begynyt på 5. sesongen, men driver akkurat nå og installerer noe skikkelig AGM greier fra Hawker. Ikke fordi mine Exide Nautilus Freeline 115Ah batterier er kaputt, men fordi jeg fikk et tilbud så rasende bra at det var umulig å si nei til. Det fine med disse AGM-batteriene er de, i motsetning til Nautilus Freeline, har en spenningskurve med meget høy hvilespenning og spenningen fortsetter å holde seg meget høy selv om batteriene lades ut mye.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et spørsmål.

En Eber 5kw varmer og en vanlig kjøleboks sak , hva vil disse 2 sånn ca bruke av ah på et døgn ?

 

Leste at Eber bruker ca 70W på max og et normalt kjøleskap 40W - det blir ca 9 Ah (216A/døgn) hvis alt står på hele tiden. Vil vel tro at du kan regne 1/4 (litt vanskelig å si ut fra bruk) av dette normalt da hverken Eber eller Kjøleskap går på max - si 54 A pr døgn worst case kanskje.

Link to post
Share on other sites

Mine Sønnak Batterier 115 Ah ble levert med båten ny i 2003, dvs de skal påbegynne den 7 sesongen snart. Jeg er har bare ladet de jevnlig, fylt en skvett vann en sjelden gang. For meg har de gjort nytten, startet båten (men nå er det en usedvanlig lettstartet Yanmar), samt forsynt oss med nødvendig strøm i havn og uthavn. Kan ikke si meg annet enn fornøyd, jeg tar hvert år som en bonus nå.

Link to post
Share on other sites

Leste at Eber bruker ca 70W på max og et normalt kjøleskap 40W - det blir ca 9 Ah (216A/døgn) hvis alt står på hele tiden. Vil vel tro at du kan regne 1/4 (litt vanskelig å si ut fra bruk) av dette normalt da hverken Eber eller Kjøleskap går på max - si 54 A pr døgn worst case kanskje.

 

Har denne type varmer og et 85L kjøleskap. Erfaringen fra i fjor, mål med batteri-monitor, er grovt: Sommerforbruk, dvs sjelden/aldri varmeapparat på = ca. 45 Ah pr. døgn. Forbruket økte på veldig varme dager, da proposjonalt med øl-inntaket :drink: . På høsten var forbruket vesentlig høyere, selvsagt grunnet varmeapparatet. På dager hvor det stod på mesteparten av tiden (bortsett fra ~5 - 6 timer på formiddagen) var jeg fort nærmere 90Ah. Så, det er nok fullt mulig å passere godt over 100Ah om det blir kaldt nok.

 

Vær obs på at varmeren restarter med glødeplugg fra laveste trinn. Trodde den gikk på et slags sparebluss, men den restarter faktisk når den går opp til neste trinn. Da går det ~ 20A i en periode på noen minutter. Dermed kan det fort gå mye strøm, også om varmeren går på lavt nivå.

 

 

Mvh . BEG

Link to post
Share on other sites

Jeg har deltatt i disse Nautilus diskusjonene før, og dette fører ingen steder hen. Selvsagt vil det være en del misfornøyde kunder av en bestemt batteritype når de omsettes i hopetall. Spørsmålet er om batteriet er dårlig, hvilke feil som oppstår og hvorfor.

 

Legg batterifabrikat litt til side og se på hva som fortelles.

Det er noen som har Nautilus batterier stående i åtte til ti år uten problemer, og det gjelder faktisk ganske mange.

Så har vi noen tilfeller hvor et av to eller to av tre batterier havarerer i samme båt. Det er selvfølgelig da enten et forbruksbatteri som er defekt og et startbatteri som har overlevd, to forbruksbatterier som har havarert mens startbatteriet fremdeles lever, eller kanskje to av tre forbruksbatterier som har tatt kvelden.

 

Det rare er, at det alltid er noen som får batteriene til å vare mens enkelte alltid har problemer med hele eller 2/3 deler av forbruksbanken.

 

Dette Nautilus batteriet har relativt tynne plater til å være et forbruksbatteri, det har under middels lommeseparatorer og ikke høydensitetsplater. Det er med andre ord et batteri som neppe er i stand til å levere mange dype utladninger, og det er i tillegg det billigste batteriet Sønnak leverer.

 

Man må være litt obs på hvilke egenskapene et batteri har og justere forbruket etter dette. Dette er en folkesykdom, for forbruket i båtene har økt mer enn hva enkelte batteriinstallasjoner kan takle. Ladeeffektivitetsfaktoren i denne typen / kvalitet synker fort når det ikke brukes riktig, og da viser også de fleste batterimonitorene feil. Diffusjonsegenskapen i platene forsvinner gradvis og spenningen synker under belastning.

 

Så får man de andre feilmekanismene i batteriene på toppen.

 

Å velge mellom billigbatteriene er som et lotteri, av og til vinner man.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du er klar over det, men alle batterimonitorer beregner automatisk ladeeffektivitetsfaktor for hver eneste syklus som gjøres.

Fint hvis du kan forklare hvorfor du mener at de fleste batterimonitorer viser feil når ladeeffektivitetsfaktoren blir dårligere. Slik jeg ser det er det du sier en umulighet, men du har kanskje en forklaring?

 

cef.gif

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en relativt enkel forklaring på dette. Begynn med det enkleste først. Hvor mye stiger temperaturen i platene under ladning og hvordan er det termiske forløpet i platene etter at gassespenning er oppnådd?

Calculated CEF blir svært upålitelig med mindre temperaturen holdes stabil i batteriet, og spesielt etter at batteriet begynner å utvikle feil.

 

Dette er et fenomen som også påvirker Paukert verdien i batteriet etter kort tid, for kapasiteten i et batteri avhenger av belastning. Hvis man belaster et batteri med en stor belastning, så har man i praksis ikke like stor kapasitet i batteriet som når man belaster batteriet med en mindre belastning. Men dette betyr ikke at kapasiteten er borte i batteriet hvis man lader det fort ut, man får bare ikke nyttiggjøre kapasiteten fordi spenningen blir for lav.

 

Hvis man skruer av belastningen så henter batteriet seg inn igjen fordi diffusjonen i platene også får hentet seg inn. ”Teoretisk” tar det like lang tid å lade batteriet opp i forhold til mengde elektroner man har tatt ut, men ikke i praksis.

 

Av alle de batterimonitorene jeg har testet, er det ingen som klarer å gjøre dette riktig, derfor utviklet jeg min egen.

Link to post
Share on other sites

Det vises tydelig at du ikke har båt. Verden er ikke slik du tror den er.

 

For de som ikke er like drevne i dette, er det slik at Peukerts lov forteller noe om hvilken ampertimekapasitet man har i relasjon til hvor fort eller sent batteriet lades ut. Dette har INTET med ladeeffektivitetsfaktoren å gjøre!

 

Hvordan temperaturen stiger i batteriet under lading og det termiske forløpet i platene - både FØR - og etter at gassespenningen er oppnådd har med ladeeffektivitetsfaktoren å gjøre. Ikke bare har, det ER ladeeffektivitetsfaktoren! Og det var faktisk ladeeffektivitetsfaktoren du pratet om i innlegget ditt og som du påstod ikke kunne beregnes av de fleste batterimonitorer. Dette er feil. Den både kan beregnes og den blir beregnet for hver eneste ladesyklus.

 

la oss hoppe videre til Peukert, siden du drar inn ham. Peukert har absolutt et poeng, men det har ikke du.

Du kjenner tydeligvis ikke til at de aller fleste batterimonitorer også benytter seg av Peukert som en del av beregningsgrunnlaget?

Et nytt utdrag av brukerveiledningen er absolutt på sin plass:

xantrex.gif

 

Men la oss nå anta at battmeteret er dum som et stykke brød. Vil det da spille noen rolle for kalkulasjon av ladeeffektivitetsfaktor om strømuttaket fra forbruksbanken varierer litt? Nei, faktisk ikke. Hadde du selv hatt båt, ville du visst at vårt forbruksmønster varierer kraftig, men for den enkelte båteier er forbruksmønsteret ganske likt for hver gang. Derfor blir beregningen av ladeeffektivvitetsfaktor ikke påvirker i noe særlig grad, da bruksmønsteret er mye av det samme fra gang til gang. Og er det mot formodning ikke alltid likt, vil det likevel over tid jevne seg ut. Derfor spiller det du sier ingen rolle for ladeeffektivitetsfaktoren. Dette altså om battmeteret var dumt som et stykke brød.

 

Nå er battmeteret faktisk ikke noen teiting. Battmeteret tar selvfølgelig disse hensynene i betraktning, så derfor blir det du sier feil - i begge alternativene. Battmetere er smartere enn du ser ut til å tro.

 

Kanskje du heller skulle kjøpt en slik Xantrex batterimonitor som jeg har i stedet for å utvikle din egen? Min monitor har nemlig alle de funksjonene du antok at den ikke hadde. Og det har faktisk de fleste andre batterimonitorer også.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må være snill og bruke teskjeen litt Lotus. Batterimonitorene virker bra, men de er ikke fullverdige batteritestere. Du har selv beskrevet svakhetene i tråden ”slappe Sønnak batterier”.

 

Det fine med batterimonitorer er at brukerne av båtene lærer seg å bruke systemet riktig, og da utvikler ikke systemene og batteriene feil i samme grad som før. Da virker også batterimonitorene bedre, for monitoren trenger ikke lenger å gjøre så mange ”øreavrundinger” for å berolige brukeren.

 

Jeg har snakket en del med en av de som utvikler for Xantrex i anledning egenskapene i Enersys Odyssey batterier, og har fått mye verdifull informasjon til min batteritester.

 

Min batterimonitor ble egentlig konstruert som en batteri og ladetester er ikke laget for å berolige meg eller en nervøs bruker, men for å fortelle meg sannheten til enhver tid.

 

Jeg har nå innhentet tilbud på å få gjort noen endringer på testeren for å klargjøre den for kommersielt salg, og hvis du er interessert så kan du få kjøpe en. Med din interesse for batterier burde du absolutt ha en slik. Primært gjøres endringen for at den skal kunne kobles til USB og samtidig at den skal kunne anvendes på batteribanker med høyere spenning for å få et bredere marked.

 

Hvis noen er interessert, send meg en IM.

Link to post
Share on other sites

Det er kjekt med henvendelser på testeren, men for å unngå misforståelser så egner den seg ikke til permanent installasjon i en fritidsbåt. Den er myntet på de som driver testing og verifisering av batterisystemer i stort omfang eller på grunn av krav om å periodisk kunne dokumentere tilstanden på batteribanken.

Link to post
Share on other sites

:nonod:

Det går an å lade batteriene i hjel også. Ikke at jeg tror noen her har gjort det, men om du ligger med konstant vedlikeholdsladning kan platene bli såkalt "harde" og få problemer med å ta til seg ladning, og om float-spenningen er 13,8 volt kan de også "koke", miste vann og kapasiteten permanent.

Batteriene trenger neppe lades skikkelig opp mer enn et par ganger i opplagstiden.

Nå har ikke laderen stått på konstant i hele vinter, men jeg har passet godt på å holde batteriene på topp i hele vinter. Laderen er en 8 trins lader med temperaturføler, og når batteriet er fulladet kobler den ut og vedlikeholdslader når den merker det er behov. Laderen er konstruert for å kunne være tilkoblet permanent.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...