Jump to content

Dårlige Sønnak Nautilus batterier


mortenl

Recommended Posts

Ta med deg batteriene dine til Autoutstyr, der ordner de opp om det er noe feil, og finner de den minste uregelmessighet får du nye batterier vil jeg tro. De har også testutstyr, ikke bare en syrevektmåler som viste normalt på mine batterier + et voltmeter, det holdt vist ikke til å se feilen. Celle nr 1 var som sagt bittelitt svakere enn de andre (syrevekt), og ved belastning dalte spenningen raskt, slik skulle det ikke være sa batterimannen :smash:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å ha en tråd på dette forumet om strøm uten at det skal gli over i off topic med masse intern diskusjon om diverse som ikke har noe med selve temaet å gjøre , det handlet om batteri og ikke monitor osv

Beklager at det ble mye om batterimonitorer. Det ble det også i strengen "Slappe Sønnak batterier" som startet som en blåkopi av denne strengen. Og at batterimonitoren var så dårlig og ikke klarte å fatte pointet osv. Nå har mye vann rent i havet siden den gang og trådstarter har heldigvis ikke fått slengt i snuten at det er hans bruk det er noe feil med og ikke batteriene. Blir bare litt irritert når Ole Petter kommer med den regla om batterimonitor igjen. Det er helt unødvendig og har intet med saken å gjøre. Følgende fakta gjelder:

 

Dette batteriet er et billigbatteri.

Dette batteriet veier 28 kg for et 115Ah batteri. Det er ikke veldig mye.

Det er tydeligvis gjort en del produksjonsendringer de siste årene og mine 2 nye erstatningsbatterier hadde en annen topp enn de som ble byttet. Kanskje en serie under pari, hva vet jeg. Jeg vet i alle fall at å bare raskt konkludere med brukerfeil blir galt. Det har vært en del batterier med defekt celle. Det var konklusjonen på mitt batteri gjort av leverandøren, selv om Ole Petter mente å vite at feilen var noe helt annet uten engang å ha sett batteriet.

 

Det er videre et faktum at dette batteriet har en spenningskurve som synker raskt ved utlading. Slik sett egner det seg dårlig til kresne forbrukere. Mine Freeline batterier lever i beste velgående og går inn i sin 5. sesong. Leverandøren sier imidlertid at levetiden på disse batteriene er 4-5 år i en gjennomsnittsinstallasjon, så egentlig bør jeg være fornøyd. Det er jeg ikke og kommer aldri til å kjøpe slike billige batterier igjen.

 

Og til trådstarter: Klag på batteriene. Riktignok er dette middels batterier i følge produsenten, men de skal likevel vare i 4-5 år ved normal bruk. Ole Petter sa at dette var Sønnaks aller billigste batteri. Stemmer dette, er vel det meste som kan sies sagt. Man får det man betaler for.

Link to post
Share on other sites

Vel, alle har ikke dårlig erfaring med Sønnak fritidsbatterier. De jeg hadde sist (med grønn topp) holdt i hvert fall i 9 år. De nye, lukkede med blå topp er bare 2 år gamle, så hvor lenge de varer, får tiden vise. Hittil funker de utmerket.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har aldri reagert på at spenningen skulle være spesielt lav ved belastning, hverken på det forrige batteriet eller det jeg har nå. Men jeg må være ærlig og innrømme at jeg aldri tapper batteriene mine ned i nærheten av 50%.

 

Har fremdeles et av de tre 115Ah batteriene jeg skiftet for to år siden stående i boden. Og der detter spenningen fort. Men det har gått tørrt og manglet lading over tid. En celle er også snart kaputt. Men det er greit dersom jeg trenger litt mer strøm (over kort tid) en et lite powersupply jeg har kan gi.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tok kontakt med Sønnak i Stavanger som ikke forsto problemet og mente det selvsagt var noe med båten.

 

Når det er sagt så er det 2 batterier som er ødelagt, 1 celle gir ikke utslag, den samme på begge batteriene. Det tredje batteriet var helt ok. Jeg har passet på batteriene etter alle kunstens regler, har hatt båt i mange år. Batteriene er etterfyllt med vann og hatt jevnlig ladning hele vinteren med ladac vedlikeholds lader. 2 av 3 er ødelagt.

  • Ladac vedlikeholdslader lader aldri med særlig høy vedlikeholdsspenning. Antagelitg har Ladac den laveste vedlikeholdsspenningen på markedet. Høy vedlikeholdsspenning over lang tid er derfor utelukket som årsak til problemet.
  • Siden 2 batterier er kaputt, mens det tredje er i utmerket stand, tyder på at dette ikke er din skyld. Hadde du gjort noe galt, er sannsynligheten meget stor for at alle 3 batterier hadde gått til helvete.
  • Siden det er en defekt celle som er årsaken i 2 batterier, skyldes det gjerne dårlig batteri i utgangspunktet. Da de oppdaget defekt celle på mitt batteri, var det plutselig ikke mer diskusjon rundt årsakssammenheng i det hele tatt og plutselig var man mest opptatt av kjøpskvitteringen.

Du vil få nye batterier gratis. Kan ikke tenke meg noe annet - så fremt dine batterier er under 2 år gamle.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for mange nyttige og unyttige svar :) Klaget på en email til Sønnak, de ringte meg opp i dag. Jeg skulle ta med batteriene inn så skulle di få en guru til å sjekke batteriene. Hvis de fant feil så skulle jeg få pengene tilbake. Uansett så vurderer jeg å skifte batteritype neste gang, må nok bygge om litt for å få plass til en annen type. Nautilus 115 og 145 er samme størrelse, ønsker ikke å gå ned i AH timer.

 

Konklusjonen utifra erfaringer andre har, så på en skala fra 1-10 så bør Nautilus batterienene ligge på 3. Synd mange båter leveres med dette fra båtfrabrikant. Vurderte å bytte til Gel batteri, men dette vare en god del større dermed får jeg ikke plass.

 

Jeg hadde en gang et Varta 60AH batteri i en GH 14 på hytta, dette lå titt og ofte under vann ved store nedbørsmengder, vi hadde båten i årevis til ungene kan ikke skryte at dette ble tatt vare på, verken vinter eller sommer. Aldri noe tull jeg er sikker på det lever den dag i dag :) Så noen har gode batterier, om vi var heldig med batteriet vet jeg ikke.

Redigert av mortenl (see edit history)

Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell

Link to post
Share on other sites

Nå er det da de som har hat problemer meg Gel batterier også så det er slett ikke sikert at det nødvendigvis blir noen herlighet. Selv har jeg mine to Boch batteier på 140At til forbruk og startbatteri på 70At til start på 7 ende året nå og de fungerer ennå. Forbruksbatteriene begyner retnokk og bli noe svekket men startbatteriet er som nytt. Og dette er vanlige åpne blybatterier.

Link to post
Share on other sites

115 Ah Nautlilus batteriene har en lengde på 348 og bredde på 180 millimeter. Jeg har brukt et erstatningsbatteri fra Leoch som heter DJM 140 i de tilfellene hvor høyden ikke er noe problem. Dette er et AGM batteri som tåler hard bruk.

 

Gjør man en grov sammenligning hadde du med de gamle batteriene en disponibel kapasitet til forbruk på 115 Ah, mens disse batteriene vil gi deg en disponibel kapasitet på 250 Ah.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal bytte ut 3 stykk 115Ah Freeline batterier til Leoch, ville jeg ha valgt DJM12-100 fremfor DJM12-140.

Freeline 115 har størrelse 344 x 173 x 236.

DJM12- 100 har størrelse 330 x 173 x 220

 

Freeline 115 har Ah-kapasitet 115Ah ved utlading C/20.

DJM12-100 har Ah-kapasitet 111 Ah ved utlading C/20.

 

Med andre ord er de omtrent dønn like både i Ah-kapasitet og i størrelse.

DJM12-100 koster rett i underkant av 2900 kroner stykk i følge Staubos liste.

 

På den annen side er det da etter min mening mye smartere å kjøpe 3 stykk GPL-31 MT Concorde Lifeline AGM batteri fra alternativenergi.no.

Det koster kun kr. 2400 for 105Ah, er veldig anerkjent og har målene 327 x 172 x 235.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine Nautilus 115Ah begynner også å bli slappe. Aner ikke hvor gamle de er, men de er helt sikkert 6-8 år+

 

Jeg bestilte 2 stk AGM batterier type GPL-4D fra Alternativ Energi i dag for 4.200,- pr stk. Rene røverkjøpet :giggle:

Samme batteriene som Sleipner har på messetilbud til 5.850,- pr. stk denne uka.

 

Etter målene å dømme så fyller disse to rammen i kjelleren for forbruksbanken helt fullstendig akkurat :cool:

 

Så var det da bare å kombinere disse to med det digre og dyre start- / vinsj-batteriet av tradisjonell åpen syre type jeg kjøpte i fjor?? Ulik ladespenning. Sammenkoblet med laderelé. Hmmm. Må kanskje hive meg på en løsning med to dynamoer da? Eller kanskje la det stå til?

 

Noen synspunkter?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Slike tester forteller noe om batteriene, -blant annet om noen produsenter har hatt problemer med trykkeriet som laget klisterlappene. Ellers er jo det meste som forventet for forskjellene er ofte små.

 

Det blir omtrent som 500 meter sprint på skøyter hvor seierherren har et par hundredeler på sin side, og resten av deltakerne blir automatisk tapere.

 

For vel seks år siden holdt jeg en del foredrag rundt om i landet for Bavaria i anledning av at Bosch batteriene bare varte en sesong for mange nye kunder. Med litt korrekt info så var ikke batteriene så dårlige allikevel.

 

Nå har jeg sakt ja til å gjenta dette opplegget for Bavaria, for nå er det den samme historie igjen med Banner batteriene de bruker i dag.

 

Jeg har noen ganger åpnet litt frekt og spurt de i salen om det er mange som har problemer med batteriene, og når halve salen er ferdige med å rekke opp hendene spør jeg om de er sikre på at det ikke er motsatt, at det er batteriene som har problemer med en del båteiere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...