Jump to content

Havørn i Drøbaksundet - første gang på 126 år


roaldbj

Recommended Posts

Det er ikke vestre, men østre del av Håøya hvor ferselforbudet har trådt i kraft.

Båttrafikken blir ikke berørt.

 

Kart over Håya som viser fredet område på østsiden (pdf)

Den mørk-skraverte delen av Håøya er berørt av ferdselforbudet

 

Flott observert Roaldbj....slikt må folket gjøres opmerksomme på :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta godt vare på den! Et mer spektakulært syn enn en havørn som tar fisk ti meter fra båten finnes ikke!

Når vi drar uersnik og en uer løsner og flyter opp er ørna straks på pletten. Nå er nå riktignok dette i Nordland da, der havørna nå er nesten et dagligdags syn:-)

Link to post
Share on other sites

Vi har en hekkeplass for havørn i umiddelbar nærhet av regattabanen vår - for onsdagsregattaene. Dette er altså i Stavanger.

I sommermånedene ser vi den ene havørna komme inn fra havet en gang mellom kl 19 og 20. Ihvertfall på onsdager :smiley:

Så - tips fra sør-vestlandet dersom dette er gjengs oppførsel fra arten: se etter ørna når lyset begynner å svekkes tidlig på kvelden. Da avslutter de gjerne dagens fiske og vender hjem til redet.

 

Har sett ei havørn fly ca 50m fra båten i høyde med øvre saling, dvs 12-14 m oppe. Og det er litt av et beist gitt. Fasinerende å se et såpass digert dyr fly. Den var så nærme at vi kunne se pupillen i øyet.

Link to post
Share on other sites

Dere er utrolig heldige som får oppleve dette, noe mer majestetisk enn en havørn vet jeg ikke om, har bodd noen år i nærheten av Rørvik. Nord Trøndelag. Når en ser havørna i lav glideflukt da er det en fryd å se.

Hadde en fin opplevelse for 7-8 år siden, var ute å fisket :fishing: men fikk ikke noe :headbang::headbang:

Skulle ha fisk å hive i krabbeteine. Da kom en havørn fra reiret, så den lettet... i glideflukt lavt over båten, ca 30 meter fra der jeg satt i jolla gikk den sakte ned mot vannet og slo kloa elegant i en eller annen blank fin fisk. flakset litt med noen enorme vinger og opp til reiret bar det. Må innrømme at jeg håpte ørna skulle miste fangsten over båten min. Men det ble nok ørnulf junior som fikk fisk dengang.

Men en flott opplevelse var det.

Håper inderlig den formerer seg grundig, ørna hos dere. Slik at det blir mange flere å se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Havørn er flotte fugler, her nord har vi heldigvis ganske mange og de er nærmest et daglig syn.

Her er noen bilder som jeg tok i fjor sommer av en årsgammel ørn som prøver å sitte på telefonledningen. Det gikk ikke særlig bra :lol:

august_08_014.jpg

 

Den ramla rett og slett ned.

august_08_012.jpg

 

Litt fortumbla og lurvet i fjærdrakten fløy den opp og satte den seg på toppen av telefonstolpen, det var litt av en opplevelse for meg og jentene.

august_08_020.jpg

 

august_08_017.jpg

Link to post
Share on other sites

Håper også den får være i fred, tror ikke den liker forstyrrelser når den er på et forholdsvis nytt sted.

Den ørna jeg fortalte om hadde rede bare et lite stykke unda et steinbrudd jeg arbeidet i, var flere ganger den satt på bruddkanten og kikket utover. passerte bare 5 meter fra den med dumper. den var blitt vandt med bråket og gjorde ikke noe av maskinene. Men når jeg stoppet maskinen og gikk ut, da lettet den og ble borte.

Hvorfor hadde man ikke mobil med kamera på den tiden :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da har det blitt noen bilder av et medlem av havørnfamilien på Håøya.

Denne helgen var den riktig generøs og slo seg ned et øyeblikk i en tretopp

bare 40 meter fra meg.

Vil for ordens skyld nevne at alle bildene er tatt fra båten i fortøyet tilstand,

så om nevnte ørn føler seg forstyrret kan han skylde seg selv. :yesnod:

p1050221d.jpg

 

p1050222ny.jpg

 

p1050245ny.jpg

 

p1050233ny.jpg

Link to post
Share on other sites

Ellers kan du sjekke exif'en. Står det "copyright" bør du tenke deg om eller be om tillatelse fra fotografen.

Fotografen har opphavsrett til bildet sitt, uansett om det står eller ikke står "copyright" eller © eller tilsvarende der; hun eller han skal gi tillatelse før andre bruker bildet.

(ja, jeg så at sitatet er et halvt år gammelt)

 

Flotte havørnbilder - det på telefonstolpen med jentene er jo ganske sjeldent :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er bra Havørnene bor på skyggesiden slik at når den først får eksklusiv bruksrett på halve øya beholder i hvertfall båtfolket aftensolen på vestsiden.

 

http://nofoa.no/Sider/Saksarkiv/Havorn_Haaoya.php

 

"Straks NOF OA ble kjent med dette havørnparet sommeren 2008, innførte vi automatisk skjuling av alle havørnrapporter på vår observasjonsside. En havørn er jo lett å oppdage i naturen, og vi har hatt en stor jobb med å holde saken unna offentlighetens lys inntil ferdselsforbudet var på plass. Fra nå er ikke lenger disse rapportene skjulte, og er å finne på observasjonssiden."

 

Er det disse fugletitterne som er problemet ? Båtfolk er vel mer opptatt av ankerdrammen enn å snike seg inpå reir i bushen på Håøya.

 

" I 2002 ble det anslått at den norske bestanden var rundt 2000 par – en formidabel økning på bare noen få tiår."

 

"Et eneste besøk av folk nær reiret til feil tid kan være nok til at hekkingen uteblir eller mislykkes. Oslofjordområdet er svært tett befolket, noe som kan by på store forvaltningsmessige utfordringer. Imidlertid har havørna langt på vei løst dette selv ved å velge tilhold i et naturreservat."

 

Flott at det nå er masse havørn, men hva gjør vernerne hvis de også bosetter seg også på Bygdø, og på mange øyer nedover fjorden ?

 

Et ferdselforbud må bety at man ikke kan sette sin fot på østsiden av Håøya for å fortøye båten, men gjelder også ferdselsforbudet båttrafikk 50 meter fra land som er vanlig for fuglereservat ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Legg ikke ut bilder som kan identifisere hvor redet er. Gi heller ikke nøyaktig stedsbeskrivelse, om dere vil nyte ørnen og unger i fremtiden. Det gjelder også jakt- og vandrefalk, forøvrig, om dere skulle komme over det.

 

For de som vil oppleve ørn på nært hold, kan ta en tur på nordeuropas største fuglefjell, Runde, i Møre og Romsdal. I fjor lå jeg på ryggen på en klippe og hadde 9 ørner svevende like over meg. Fikk med 7 av dem på samme foto. Mektig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...