Jump to content

Startproblemer Volvo Penta MD17C


Sjøentusiast

Recommended Posts

Har en Volvo Penta MD17C (3-sylinder og saltvannskjølt) som har store startproblemer. For det første er den vanskelig å få til å starte, trenger mye kimming. Så når den starter vibrerer den mye, lager dunke-lyder, og varierer mye på turtall. Den reagrer ikkje på endring av gassen og det kommer mye grå/blå røyk. Etter en liten stund med slikt tull så går den normalt og fungerer greit. Når motoren er varm så starter den lett.

 

Det virker som om den ikke tenner på alle sylinderene, at en/noen henger etter?

Eg har byttet alle dieselfilterene og nye dyser, uten at det har blitt noe bedre.

 

Kva kan eg gjøre?

Trenger noen tips...

 

Hadde planlagt båttur i påsken, men ser ikkje ut som om motoren har så veldig lyst. :headbang:

Redigert av Sjøentusiast (see edit history)

Bavaria 38 Cruiser 04-mod

Nidelv 24 79-mod

Link to post
Share on other sites

Jepp. Virker den som den skal, så skal du kun vri på nøkkelen så ordner den resten selv.

Gir du gass er den nesten umulig å få igang.

 

Sikker på det er MD 17 du snakker om nå mulligan?

di to MD 17 motorene jeg har hatt trenger ihvertfall litt gass ved oppstart. men starter med en gang da.

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

Beklager "Mulligan", men du er på tynn is. Automatisk kaldstart har MD17 spesiellt ikke. Derimot har den en innebygget finesse som gjør at om man gir full gass så får den litt mer enn fullgass. Dette ved at maksimalanslaget på pumpa settes ut av drift. Straks motoren får oljetrykk er man tilbake til full gass og man må da være kjapp å ta hendelen tilbake for å unngå opprusing.

 

Ikke alle MD17C har dekomprimeringshendler (1x pr. syl.) Er nok kun på de motorene som er utstyrt med opplegg for startsveiv.

 

Dersom du har hatt en fagmessig overhaling på innsprøytningsventilene er jeg tilbøylig til å tro at kompressjonen ikke er helt på topp. Foreslår at du får tatt en "cylinder leakdown test" eller en komp.test. med tid og stunder.

 

Regner med at starter/kabling/batterier er i orden og at den er "kjapp på bendixen". Er den "slapp på bendixen" er den nok tung å få i gang.

 

Det hjelper med en dusj CRC eller WD-40 i et av innsugene eller varmluft med en varmluftpistol i innsuget og det holder å ta av 1x luftfilter.

 

Er "kompen" dårlig og det er kaldt så er den nok litt vrang å få i gang ettersom det ikke er noe form for gløding på disse.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke alle MD17C har dekomprimeringshendler (1x pr. syl.) Er nok kun på de motorene som er utstyrt med opplegg for startsveiv.

 

TMe, er det ikke slik at 17C modellene har det, men ikke 17D?

 

Uansett Sjøentusiasten, lykke til. Får du det ikke til ville jeg rett og slett ringt sylinderservice :seeya:

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

"tom-ass"! Dersom du Googler litt med cylinder leakdown test som søkeord vil du kunne lese deg opp om emnet. Du vil osgå finne flere oppskrifter på hvordan du kan bygge en slik tester med enkle midler. De fleste seriøse bilverksteder har oftest slikt utstyr. Lekkasjetest gir langt mer info enn en komp.test ved at man får vite om det er ventilene som lekker eller om det lekker til bunnpanna. Komp.test på diesel krever bedre utstyr enn det man får på Biltema og forteller bare om det er bra eller dårlig. Hvor lekkasjen er sier komp.testen intet om.

 

"kejo"! MD17D har meg bekjent aldri hatt dekomp.hendler.

Link to post
Share on other sites

"Mulligan" Du er nok i god tro og håndboka er klønete forfattet. MD17 har en kaldstartanordning,MEN den krever full gass for å bli aktivert. Dog går den automatisk av når motoren får oljetrykk. Er det kaldt i været starter neppe motoren uten at den er aktivert. Sommerstid da da starter den gjerne med gassen på tomgang om motoren er i god stand.

 

Det som kalles "automatic cold-start device" er som nevnt tidligere kun noe som gir ekstra innsprøytningsmengde ved start i kaldt vær. Starter man uten gass så virker den overhodet ikke.

Link to post
Share on other sites

Mulig det. At jeg er i god tro.

 

Sakset fra boka på 7B:

 

opman7b.jpg

 

Og den vet jeg svært godt hvordan oppfører seg.

Gir jeg full gass må jeg kinne leeenge på starteren og den oppfører seg svært likt beskrivelsen til trådstarter.

Rører jeg ingenting starter den tvert, ruser litt opp, og går ned på tomgang.

 

Jeg ser heller ikke det helt store problemet med at trådstrter prøver å strte opp uten å gi noe pådrag.

Link to post
Share on other sites

for å spore tilbake til startproblemene....

Slik du beskriver det høres det ut som den får for mye/lite diesel. dysene er vel sjekket ordentlig etter at di ble byttet? (at ikke en av dem lekker etc)

Det har du jo sikkert gjort, og da er neste steg en kompressjonstest.

Sollux 24ac m/ VP MD17d, Neptim 8000 m/ Ford 2715

Link to post
Share on other sites

Takker for nyttige innspill! Eg fikk start på motoren i helgen (med full gass), etter enn kort tid med vibrasjoner,hosting og harking (fra naboen pga eksosmengden) og turtall som lever sitt eget liv fant den tilbake til "normal-turtallet". Den sliter i oppstarten men starter iallefall!!! Men det er klakkelyder/bankelyder i den ene sylinderen. Noen som har noe tips?

 

Det var Elektro-Diesel Vestauto som byttet og justerte dysene, så eg regner med at de fungerer som de skal.

Då eg tok ut dysene for å levere de inn så var det mye sot, og den ene sylinderen (ikke den som banker) var full av diesel (forhåpentligvis diesel). E det normalt? Eg trodde den brente all dieselen før den stoppet.

 

Eg tenkte eg skulle snakke med et sylinderverksted etter påsken. Og kanskje få til å kjøre en komp. test. for å sjekke at den har godt nok komp.

 

Siden eg er ny i gammel-motor-faget så takker eg for alle hjelpe-tips!!!!!

Ha en fortsatt flott påske!

Bavaria 38 Cruiser 04-mod

Nidelv 24 79-mod

Link to post
Share on other sites

har samme problem med min yanmar 3qm30 virker ut som at det kan være luft i dieselen en plas har skjeket alt byttet kobber pakninger på alt av koblinger og byttet slanger neste er og overhalle fødepumpa den har gått som ei klokke i helle vinter da den har lagt på vannet snakket med en spesialist på yanmar han tror det er føde pumpa så skjekk det du og

En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...