Jump to content

Biltema impregnering, er den god?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Heisann!

Har surfet litt her og ser det er mange tråder om vask og impregnering.

Blir ofte mange innlegg og prat rundt.

Kan vi skrive merke og erfaring med det. Ganske enkelt?

 

Eg brukte Biltema sin impregnering i fjor, fordi den var billig, og stod i hylla der.

Kalesjen var helt tett og fin til i vinter, da virker det som den lekker i sømm til røret tvers over, så følger vannet røret ned og inn i båten. Mulig kondens...at det "slår seg" på alu-røra, men det er mye vann, så det er nok sømmen.

 

Kan eg få høre kva de impregnerer med (etter vask) , og evt om resultatet? :cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For min del har jeg brukt både kalesjevask og impregnering fra Biltema og det fungerte helt OK. Kalesjen har vært tett den. Tips når det gjelder rengjøring er å legge kalesjen over natta i Biotex i badekaret og deretter skylle den godt.

 

Om det er smartere å bruke kost enn sprayflaske når det skal påføres, er jeg usikker på. Kanskje en oppnår bedre dekning på kalesjen med kost....?

 

Mange tråder om dette på Båtplassen - bare søk på impregnering eller kalesje, så popper det opp, bla denne.

 

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bruker Biltema sin impregnering. Først vask i Biotex deretter legger jeg kalesjen ut på en presenning og så bruker jeg en svamp til å gni impregneringen inn i kalesjen ( utvendig ). Til og med nå i vinter med all snø, sludd og regn som har kommet, har den holdt tett.

Link to post
Share on other sites

Har brukt biltema impregnering i mange år. Er godt fornøyd med denne. Bruker rensen+masse vann.

Sprayer på masse og glatter ut impregnering med en svamp og rulle(langt håndtak)slik at den trekker godt inn i stoffet. Lar så det ligge å tørke i sola.

Tar så en ekstra runde på toppsømmer og tverrsømmer på toppen.

Hvis kalesjen din lekker ved tverrstanga er det antakelig sømmene som har

strekt seg etter hard belastning(hullene i sømmen er utvidet). Tror det finnes egen voks som kan strykes på i disse tilfellene.

Fåes sikker hos diverse kalsjemakere.

Har også god erfaring med hempel/internasjonal.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Biltema sin impregnering er voksbasert og er en gammel oppskrift. Brukte dette på ungene sine bevernylon dresser i barnehagen med godt resultat. Ha også brukt dette på kjørederessen til mc'en.

Påføringen til kalesje er best med myk pensel, jobbe godt slik at kalesjen blir myk og gjennomvåt, la det tørke til allt er helt tørt.

Dersom du smører på når kalesjern er på båten så se til å ikke søle. Det er noe dritt å vaske dette bort fra gelcoat....

 

Et ekstra tips er å varme flasken før påsmøring..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Seilmakerens impregnering, og synes den fungerer helt greit! Prøvde Blåtind, Hyfotex og Hempel før jeg endte opp med denne. Hyfotex er den verste jeg har prøvd, kalesjen ble helt klissete når det var varmt og stiv når det var kaldt! Og ikke holdt det tett heller!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom du smører på når kalesjern er på båten så se til å ikke søle. Det er noe dritt å vaske dette bort fra gelcoat....

 

Det kan jeg skrive under på. Spraya på havnepresenningen min mns den lå på båten.. har enda ikke fått flekkene vekk. Fikk det atpåtil nedi antisklimønsteret på dekk..

 

Neste gang tar jeg kalesjen hjem før jeg impregnerer den!

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har pleid å impregnere mens kalsjen står på båten. En gang ble det mye søl på vinduene. Dette vasket jeg lett vekk med rødsprit (det var tørket). Men i fjor var vinduet bak i kalesjen fullt av hvite striper etter noe som så ut til å ha rent nedover. Det var umulig å få vekk, så ut som om plasten var delvis løst opp og overflaten mattet. Kan det bli slik av impregnering? Jeg trodde ikke jeg hadde sølt så mye, men ...

Link to post
Share on other sites

Veldig viktig å vaske vekk impregnering som kommer på vinduer med en enste gang det kommer på.

Har sett noen grelle eksempel her. Det er vist ingen bøtevon, må bare sy inn nytt vindu.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltemas impregenering for første gang i fjor , og den virket bra. Holdt kalesjen tett gjennom hele sesongen. I fjor vår hadde jeg mye jordslag på kalesjen før jeg vasket og brukte BT-impregneringen. I år fantes det nesten ikke jordslag da jeg tok av presenningen etter vinterlagring. Vet ikke om det har noe sammenheng med impregneringa, men jeg skal i hvert fall bruke BT igjen i år.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker inneholder den silikon. I så fall har den en helt annen virkemåte enn de som ikke er silikonbasert. Den forsegler på en måte duken. Silikonbasert impregnering ble ikke anbefalt av kalesjemakeren min så jeg holder meg unna de produktene.

Har ikke egen erfaring med BT sin impregnering.

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltemas impregenering for første gang i fjor , og den virket bra. Holdt kalesjen tett gjennom hele sesongen. I fjor vår hadde jeg mye jordslag på kalesjen før jeg vasket og brukte BT-impregneringen. I år fantes det nesten ikke jordslag da jeg tok av presenningen etter vinterlagring. Vet ikke om det har noe sammenheng med impregneringa, men jeg skal i hvert fall bruke BT igjen i år.

 

Så vidt meg bekjent så henger dette nøye sammen. En dårlig impregnert kalesje trekker vann, som legger seg på innsiden av kalesjen. Høy fuktighet i stoffet over tid medfører mugg. En god impregnert kalesje tørker raskt da den trekker minimalt med vann (lite vann tørker raskt opp) og muggen blir så godt som fraværende.

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...