Ip.Content

Logo

Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2

• Logg inn for svare
2904 svar på dette emnet

Meningsmåling: Meningsmåling om baugpropell

Har du baugpropell ?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#2521 Fjellbonden Ikke pålogget Postet 14.11.11 21:26

• Medlem
Min HP blir fòret med Dellstrøm når vi er ombord. Dette har fungert i flere år og maaange timer på BP.

#2522 Gullfisk Ikke pålogget Postet 14.11.11 21:33

• Medlem
Brukte en slik for å lese ut av harddisken når pcn tok kvelden. Fungerer glimrende.Link

#2523 larseren Ikke pålogget Postet 14.11.11 21:37

• Medlem
Få ut bildene fra harddisken. Pc doktorn i særp fikser dette. Kast så resten av skiten langt ut i skauen;) billigere å kjøpe ny tenker jeg.

#2524 Seacrest Ikke pålogget Postet 14.11.11 21:38

• Medlem
Hei Anders

Skulle ikke forundre meg at det er ladekontakten inne i edb apparaturen som er problemet her, har skjedd 2 ganger her i huset.
Litt uforsiktig når maskinen ligger på plomma for eksempel så kan dette skje. Denne kontakten er loddet direkte i kretskortet i maskinen. Ikke helt gratis å reparere heller, da det er mye skruing..

Mvh

Rune

#2525 Pettern1972 Ikke pålogget Postet 14.11.11 21:43

• Medlem
Skal lete litt, tror jeg har en hp-lader her et sted. Har jobbet med reparasjon av pc i noen år, og jeg har gode kontakter og skal nok klare å finne en som passer til din. Om det er kontakten på hovedkortet kan dette loddes opp igjen, men det er en helsikes jobb å demontere maskinen så en kommer til chassiskontakten.

Redigert av Pettern1972: 14.11.11 21:51

#2526 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 14.11.11 22:16

• Medlem

Vis innleggPettern1972, på 14.11.11 21:43, skrev:

Om det er kontakten på hovedkortet kan dette loddes opp igjen, men det er en helsikes jobb å demontere maskinen så en kommer til chassiskontakten.

Om man er gnien nok så skal nok det gå bra :-)  Har loddet noen startkabler før og det er vel samme prinsippet ? Bare varme opp til det ryker og isolasjonen på kablen smelter og renner av så er det bare og kline på tinn som ikke fester seg og bare detter av...   dette kommer nok til å gå bra.

Så lenge laderen hennes funker så burde det vel være litt liv i den lampa på min data ?  Syns derimot at det  er rart at ikke hennes data reagerer på min lader om den skulle være ok..  møka dritten alt sammen...

Pettern: jeg tar med datan opp te sentrum data i Rakkestad , så tar jeg en spansk en.  

Fant lader på Klaus Olson til 699.- eller universal, tok fyr i datan, til 499.-

#2527 littmild Ikke pålogget Postet 14.11.11 22:20

• D5L

Vis innleggPettern1972, på 14.11.11 21:43, skrev:

men det er en helsikes jobb å demontere maskinen så en kommer til chassiskontakten.

Hvis du klarer å finne servicemanualen og følger den slavisk, merker hvor forskjellige skruer skal sitte osv, så bør de fleste klare dette.

Har selv fått reparert laptop på reklamasjon(vet ikke hva grensen mellom 2 og 5 års reklamasjon er, har noe med nypris å gjøre såvidt jeg har forstått, denne kostet ca 9000) etter 4 år.

#2528 Pettern1972 Ikke pålogget Postet 14.11.11 22:23

• Medlem
Kan være motsatt polaritet i pluggen til de maskinenen også Anders. I tillegg er HP litt sære på ladere. Du kan jo også prøve med multimeteret rett på laderen og se om du får noe utslag. Ellers så har de et veldig bra og billig dataverksted på Deltagruppen i Særp. ligger i gamle lokalene til Indre Østfold Industri ved Amfi'en. De har garantert en brukt lader som passer til en slikk og ingenting.

#2529 Skipper Båtløs Ikke pålogget Postet 15.11.11 20:10

• Medlem
Sentrum Data har ofte et overskuddslager av brukte ladere etter pc er som er kassert. kjøpte en der for en hundrings

#2530 Christensen Ikke pålogget Postet 15.11.11 21:01

• Medlem
Haaby, du er jo en kreativ figur. Prøv å lade pc batteriet littegranne, se om pcn fyrer! tenker da seff på å ta av batteriet og lade det "manuellt" via et powersupply eller noe. enklere enn å skru i timesvis om det ikke er kontakten som er problemet!

#2531 Magne H Ikke pålogget Postet 16.11.11 00:25

• Medlem
Jobber også til daglig med PC-reparasjoner. Kan skrive under på at HP-boksene er noe herk å skru i.
:headbang:

Min favorittbærbare fikk litt saltvann over tastaturet, så en god gammel ACER måtte frem. Der er også strømkontakten ganske gåen, og jeg måtte bruke mine kunnskaper lært av ca 100 McGyver-episoder: En gummistrikk rundt strømkontakten, så stikke denne inn der den skal være, gummistrikken tøyes så til baksiden og festes der til USB-kontakten for den løse musen.
:thumbsup:

Funker fint!!!.  Så lat som jeg er så ser jeg ingen vits i å gjøre noe mer. Mye saltvann i de kretsene jeg ofte oppholder meg.....
:sailing: :giggle:

#2532 Draco aq140 Ikke pålogget Postet 16.11.11 16:39

• Medlem
Anders! samme skjedde på jobb pc min her om dagen (lenevo), viste seg og være kortsluttning i batteriet, tok, ut batteriet og satte i ledningen, da virket den fint

#2533 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 16.11.11 22:22

• Medlem

Vis innleggGullfisk, på 14.11.11 21:33, skrev:

Brukte en slik for å lese ut av harddisken når pcn tok kvelden. Fungerer glimrende.Link

Takk for tips , mye tekniske greier som er laget...  

Men her kommer fasiten :

Tok med edb apparatet til Sentrum Data Rakkestad..    prøvde lader på verkstedet og den startet :-) Prøvde billig jalla universallader som dem solgte....   fungerte ikke....   prøvde en annen dyrere en....   fungerte.  :-)  

Vis innleggSkipper Båtløs, på 15.11.11 20:10, skrev:

Sentrum Data har ofte et overskuddslager av brukte ladere etter pc er som er kassert. kjøpte en der for en hundrings

Hadde ikke gett...  men jeg fant en mus oppi esken med rødt lys i ..   musa til stasjonærmaskinen går bare til høyre og må løftes opp og snurres manuelt til babord...  den fik jeg for en 50 lapp.-.  :-)

Så nå ligger den til lading både musa og det tråløse edb apparatet...

Men når vi først snakker om lift, fikk solgt frode slum forrige uke og klarte og få kjøpt en lift som jeg var med og henta i natt. Lysta til å starte i båten er på bunn så jeg finner på alt mulig annet...   Kjøpta da et vrak av en lift der tidligere eier hadde gått bananas med avbiter..  det henger ledningsklaser overalt og det fulgte med en bøtte med løst spagetti , sikkerhetsbrytere , osv osv...   Tenkte at den kjøper jeg og selger og tjener flesk på...     Stor jævel til lift    7 ton totalvekt  20 meter teleskop og selvgående .  Sitter store bæsse hjul på den og under lokket en Hatz Diesel Typ 3L40C   32kw.

Detta udyret har ikke vært kjørt eller startet på en stund og jeg klør etter å få den igang.  Luftkjølt motor med merkelig oppbyggning..   ikke sett maken til , men det virker til å være overkommelig..   har noen her vært borti sånne motorer... ?  Lurer på noe småtteri.  Har Googlet , men ikke funnet det jeg leter etter.

1. Klædd rett over reimhjulet på veiva med 2 ledinger inn på , med noe slags føler som får på stramminga til viftereima.

2. Klædd med 3 ledninger inn på som sitter rett under den 3. dieselpumpa ( sett fra sør)

Den et er den siste jeg lurer mest på...  den første kan være noe føler som sier i fra ved reimbrudd.. ?  

Og for dem som lurer på hvor glad kjærringa ble på en skala fra en til 10 når jeg sprakk bobla ved middagsbordet  rettt før jeg dro for å hente den....     munnvikende møttes under haka,og jeg tror det blir en stund til det lukter fisk på soverommet igjen.

#2534 Faxen Ikke pålogget Postet 17.11.11 14:56

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Her en Link, som kan hjelpe deg.

#2535 Faxen Ikke pålogget Postet 17.11.11 14:59

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Her er en linkHatz Diesel
som kanskje kan hjelpe litt.

#2536 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 18.11.11 08:35

• Medlem
Tar av meg hatten.  Tusen takk. Har letet og funnet "føleren" i deletegningen. Det går 3 ledninger ut i fra den

Art nr: 34/35 side 80 ( z11 )

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva det er for noe ....
Noen ingeniører her ?

#2537 Janoho Ikke pålogget Postet 18.11.11 10:01

• Medlem
Hvis du har merke/modell på pc'en og lader kan jeg sjekke her.
Finnes endel brukt hp utstyr som vi har liggende.

Kanskje enklere enn å fikse den gamle laderen.

#2538 Faxen Ikke pålogget Postet 18.11.11 11:15

• Hurra for båtpenger
  • Medlem
Her er den rette delekatalogen:Link

Det kan se ut som det er sikkerhet for overrusning. Men er IKKE motormann.Dog Ingentingjør innen elektronikk.

#2539 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 18.11.11 21:59

• Medlem
Jo takk igjen, men om det er en turtallssperre er syns jeg det er rart , ettersom denne motoren er dønn mekanisk med vaieroverføring på gass. Hmm muffens

Nå skal det jo kun handle om båt her , men om vi vinkler det sånn at denna liften skal brukes når jeg skal polere båten eller impregnere kalesjen er det kanskje greit ? EDIT: Kremt ...jeg og jeg... det e rvel frua som gjør begge deler når jeg tenker etter........ HAdde tenkt å bruke den for å komme ut og inn av båten og ettersom jeg sliter så veldig med gardin trappa....

Knipset et par bilder av Jørn: som dere ser er det bare litt elektrisk før den er i gang......

Her er det elektriske i kørja

Post bilde

Og her er det elektriske til magnetventilene på maskinen , samt sikkerhetsfunksjoner og motor elektrisk...

Post bilde

Her er starten på et avsluttet prosjekt fra forrige mann......

Post bilde

Overang undervogn / kranarm med sklioverføring for elektrisk....   altså forbindelsen mellom kabelpakka fra kørja og undervogna...   så ikke kablene snurrer seg opp når jeg veiver rundt og rundt med armen når jeg skal polere masteren til våren..   eller frua...

Det er klippet bort det som var der av kabler...

Post bilde

Og batterikassa med velgebryter...  ryddig og pent..  batteriene som satt der holdt 3 volt så jeg fant  noe bedre i batteriretur kassa i butikken....  men som regel er det ern grunn til at batterier bli kastet , og dem jeg fikk med hjem var intet unntak.

Post bilde

Her har vi denna godmotoren da som jeg er spent på..

Post bilde

Kaos i verkstedet nå.   Og bilene står ute.

Post bilde

Veier 7 ton denna balja, prøvde å jekke den opp i ræva før jeg skulle prøve starteren i dag, i tillfelle den startet og kjørte ut igjennom veggen , men jekken min satte i halsen når jeg prøvde...

Huket på strøm og prøvde litt ymse.. fant en 12 volt oljepumpe under maskinen som var merket nød aggreagat.. den startet og jeg kunne kjøre i fra kørja, men slangen røk en etter en så det må skiftes... når jeg omsider fikk psyket meg opp etter mange runder rundt og rundt maskinen, til å prøve innslaget på starteren så gikk jemmen motoren et par runder før batteriene sa takk for seg.   Har jammen trua pått.  Det elektriske er snask , men det skal vel vøre mulig å finne ut av.. det er bare strøm til diverse ventiler , og all hydraulikk er mekanisk på armen med tur/retur opp i kørja og alt styres derifra mekanisk. Eneste elektriske er da styring og fremdrift, høy og lav hastighet , bremser nja... det blir jo noe.. men må jo ikke ha alt det der... :-)

Post bilde

GIkk inn for å se om det var noe mat på bordet , men der lå begge to rett ut foran ovnen...

Post bilde

Så da gikk jeg ut igjen og åsmund traktor fikk plutselig flere oljeuttak bak til vinteren... ..  gleder meg til snøen kommer så jeg får måka litt.

Post bilde

Åsså  smelte jeg i meg en pøs og løp inn og satset på litt ludo...

Post bilde

#2540 pipp Ikke pålogget Postet 18.11.11 23:11

• Medlem
Rød diesel og smugla øl`?
Kos deg i helga :-)