Ip.Content

Logo

Bilder i fra Haaby's båtpuss og sørvis på Eber x2

• Logg inn for svare
2904 svar på dette emnet

Meningsmåling: Meningsmåling om baugpropell

Har du baugpropell ?

Du kan ikke se resultatet før etter at du har stemt.
Stem Gjester kan ikke stemme.

#81 Kjell E Ikke pålogget Postet 18.04.09 00:18

• Medlem i KNBF
  • Medlem

Vis innleggAnders Haaby, på 17.04.09 23:50, skrev:

Men så er det det da at når jeg står der på golvet dagen etter, og lurer på hva jeg trenger oppi båten,  så ligger jo den forbanna lappen oppi båten.

Jeg legger merke til at de virkelig viktige tingene du skal huske på skriver du ikke på en lapp som kan glemmes, men det er vel plass til et par båt-ting på den håndbaken og, vel?  Eller vil du ikke ha "forstyrrende elementer" notert der?

Glimrende tråd!   :cheers:

Mvh,
Kjell.

#82 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 18.04.09 06:32

• Medlem

Vis innleggLA3939, på 18.04.09 00:18, skrev:

Jeg legger merke til at de virkelig viktige tingene du skal huske på skriver du ikke på en lapp som kan glemmes, men det er vel plass til et par båt-ting på den håndbaken og, vel?  Eller vil du ikke ha "forstyrrende elementer" notert der?
Mvh,
Kjell.

Jeg har to lappesystem.. En lapp som jeg har med meg på jobb for ikke å glemme ting jeg trenger... så har jeg en lapp i båten der jeg skriver f.eks skrujern.. sprengskive osv etter hvert som jeg mangler eller må huske noe småtteri i fra verkstedbenken...... men det er den lappen som har tendens til å bli liggende igjen og da gjør den liten nytte.  :crazy: Lurer på å begynne med et tredje lappestystem der det står at jeg bør huske lappesystem nummer to.  :lol:

#83 skilsø Ikke pålogget Postet 18.04.09 15:46

• Medlem
f**n Anders ,du bør jo ette preke om å væra feit . Tenk på meg da når jeg ske opp og en i båten ettr verktøy .........det et syn i ei garditrapp som er for små gutter.. :drink:  og det med glemming er bare starten på demensen ......

Redigert av skilsø: 18.04.09 15:48

#84 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 19.04.09 13:58

• Medlem
Ny dag og nye muligheter for å gjøre feil.  I går fikk jeg ikke gjort en dritt, var gidda løs og fet og ville være inne. Dro og kjøpte meg to kasser vørterøl så det ble sofan.  I dag skvatt jeg ut av senga før høna fes og hoppet opp i båten. Glemte som vanlig og sette i skjøteledningen til strømmen og måtte ut og ned.. satte i samme svingen på den nye fine cden min, som fulgte med i se og hør, for et par mnd siden...    Svenske dæns hits. Råkkefot og arbeidslyst kommer med engang.    Når jeg omsider kom oppi båten og fitt planta ræva oppå motoren klar til å presse kabler så manglet det gule kabelsko med 10 mm hull... det var det eneste jeg i grunn skulle gjøre i dag.  Blir så inn i granskauen forbanna og begynner denna desperate letinga om jeg kunne ha lurt noe unna...  nei da..    kjører i raseri avgårde hjem til fatter for å se om han har..   ringer for ikke å kjøre bom tur og telefonene er skrudd av..   aarrgghh..   Kommer hjem til han så er ikke han hjemme og dørene er låst.. MØKK  kjører i villt raseri til kjent butikk jeg har nøkler til.. hadde det vært radar ville jeg nok mistet lappen et par ganger... ikke bra.  Kommer hjem etter hvert så er vi igang.. Roet ned røkinga når jeg ble 30 etter å ha satt meg det som mål i mange år. Fylte 30 i fjor og har ikke røka etter det. Men når jeg kjørte oppover mot butikken i sta og havnet etter en toyota yaris som lå i 40 i 50 sona og jeg så gråe krøller og rattmuffe hadde jeg nok gått på en smell om det hadde liggi tobakk i bilen..  Det går ann å slippeforbi... og i alle fall i dag . og iallefall når jeg hadde 200 i puls og nikotin mangel.  Fikk rota frem noen gamle nikotin tyggiser når jeg kom hjem og tok dobbeldose...     Nok om det...

Post bilde

Koblet opp det grøvste av elektrisk for å få startet, veldig spent på ¨åssen dette med oljetrykket er..., koblet på litt kjølevann og luftet diesel...

Post bilde

Kjærringa gøv på pumpa til eberen som trengte nye gummi bein.. gamle skruer i saltvann samt slangeklemmer som glepper.. o skjønne møy fikset dette lett og byttet dieselfilter i samme venninga...

Post bilde

Motoren startet etter få runder..   og oljetrykket gikk rett opp..  dette er på tomgang.

Post bilde

Og det sprutet kjølevann

Post bilde

Nå har jeg spist deilig middag  sauelår som fruen har årna.. ske ut nå og kjøre varm motor og bytte olje.   Gleder meg som en unge.. har noen esker med plotter og div som jeg gleder meg veeeldig til..

Redigert av Anders Haaby: 19.04.09 14:00

#85 SandAnker Ikke pålogget Postet 19.04.09 19:16

• Medlem
Tokk igjen en slik nisse i Yaris i en Valtra T70, jeg kjørte forbi....skal si han skeina rundt etterpå :lol:

#86 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 19.04.09 20:28

• Medlem
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

#87 skilsø Ikke pålogget Postet 19.04.09 23:20

• Medlem
:cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:  :cheers:

#88 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 20.04.09 17:21

• Medlem
Sitter her med Oda Bebis på fanget og venter på at fruen skal komme hjem så jeg får gøvi te....   åhhh   Gleder meg nå

#89 skilsø Ikke pålogget Postet 20.04.09 20:29

• Medlem
har du ikke sånn bæremeis så du kan ha me krappylet med deg oppi båten , må jo væra me da ........så sånne greier på på den sjappa i særp .... :lol:
ps ,se  min blogg

Redigert av skilsø: 20.04.09 20:45

#90 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 20.04.09 21:43

• Medlem
Da har vi fått gjort litt igjen..     Etter å ha fått fyra opp motoren og bytta olje tenkte jeg å bytte den noen ganger til.... Denna motoren er det vel en 4-5 liter op og jeg får ikke slurpet opp mer en et par liter i slengen. Har sluppet ned hengeren i front så båten står som et rakkestad stuk, heisa i ræva og senket foran...kjørte motor på 1200 omd i kvarter for å få lunket litt på olja først...  Dette bildet er i fra første avsugning:  Skal gjøre dette et par ganger til så jeg får ut mest mulig dritt, bytter også filter hver gang jeg gjør dette.

Post bilde

Fikk lagt på motorkassa og noen bunnlemmer så det ble bedre å bevege seg rundt oppi båten.

Post bilde

Vi bruker kjøleboks når vi er på sjøen. Tar den med på land når vi lager mat så kjøleskap har ikke vært noe tema. Strømuttak blir det ikke nok av så jeg satt opp noen nye i tillegg til å bytte ut noe av den gamle dritten.  Legger 4 kvadrats kabel til hvert uttak for ikke få spenningstap. Det er vannvittig forskjell i effekt på en elektrisk kjøleboks ved å legge 1,5 eller 4 kvadrat. kunne lagt 2,5 og men det er ikke noe prisforskjell så hvorfor ikke... Hadde 1,5 kvadrat før jeg la opp nytt i bente båt dengangen og kjøleboksen ble ikke til å kjenne igjen... strømforbruket er fortsatt det samme.

Post bilde

Post bilde

Post bilde

Post bilde

I går kveld begynte jeg på montering av plotteren...  Det er ekkolodd på den og jeg liker å sitte å se at dybden som står på plotteren virkelig er lik... i bentebåt hadde jeg samme greia med en føler i bunn av båten på størrelse med en snus pøs. Men i den nye fulgte det med en føler som lignet mer på en dildo. Tittet i brosskjjyren som var on inglishj. Skjønte ikke en dritt og løp inn på pc inn på forumet her og søkte.. Løp ut igjen og gjorde det jeg IKKE skulle gjøre... Klina på ei real ruke sikaflex og klina føleren oppi der.. Føleren heter svinger fant jeg på Bp og  :cool:  Ble advart mot for mye guffe i mellom svingeren og skroget så jeg pussa først med 100 papir for å rette ut ujamnheter , tørket reint og klina på...  Knadde så denna svingeren rundt og rundt oppi der for å være sikker på at ikke det skulle være luft i sikaen.. Klemte den så hart jeg kunne ned mot skroget samtidig som jeg leea att og fram så jeg kjente den "traff" skroget tilslutt... da er det minimalt med gurba i mellom. Til alle som skal montere en sånn innvendig så ikke gjør dette. Det skal gjøres på annen måte.. se egne tråder..

Post bilde

Dro så ledninger frem og satte opp plotteren..   Det satt et gammelt kompass der som jeg fjernet.. Sikkert mange her som ikke er enige å gjøre det, men jeg har sitti bak roret på skjøyta te fatter siden jeg var liten og titta på den kula i 15 år. Og kjører stor sett i skjebergkilen / hvaler...  skulle tåka komme så har jeg dregg.

Post bilde

#91 NOR_Gandsfjord Ikke pålogget Postet 20.04.09 21:59

• Medlem

Vis innleggAnders Haaby, på 20.04.09 22:43, skrev:

Da har vi fått gjort litt igjen..     Etter å ha fått fyra opp motoren og bytta olje tenkte jeg å bytte den noen ganger til.... Denna motoren er det vel en 4-5 liter op og jeg får ikke slurpet opp mer en et par liter i slengen.
Kanskje en ide å prøve litt QMI innvendig motorvask?
Sånn en: motordeler.com

Jeg kjørte akkurat en runde med dette på bilen, og det som kom ut etter 20 min tomgangskjøring var tyntflytende gitt.
Hadde kjørt bilen opp på bukker for å komme til under. Det blåste den dagen. Vinden kom inn bakfra under bilen, og ble presset opp i dobbel styrke - tror jeg. Akkurat i det bunnpluggen kom ut gikk det ei vindkule under bilen som spraya meg fra den bare flekken på toppen og ned til litt under beltet. Reine sprayboksen, så tynt var det.

Når jeg titter nedi oljepåfyllingshullet nå, så er det gullende reint nedi der. Ikke antydning til de svarte tyggis-klumpene jeg har pleid å kjøre med de siste åra.

(Har ingen økonomiske- eller andre interesser i dette firmaet)

#92 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 20.04.09 22:09

• Medlem
Så var det montering av diodelamper.. Disse er herved døpt om til Heroin lamper. Abbor'n kom på besøk og han kom med forslaget.. Det er jo ærlig ikke godt lys. Det lyser knall blått.   Startet i akterkabin i senga til fjortissen..   Den gamle lampa lyste varmt og fint og brukte sine 10W

Post bilde

Byttet ut med Heroin lampe

Post bilde

Jeg ble så skuffet over det lyset, Det lyste omtrent ikke i forhold til den gamle lampa og det ble bare et blåskjær...  men bare for å se hvor du er i båten er det greit nok..så foran over kjøkkenet lot jeg den gamle sitte med 3x10W og satte heroinlampa siden av... Pent ble det og praktisk  :nonod:  :nonod:  :lol:  

Lampettene lyste om ikke annet mye bedre så dem skal jeg montere på bøylen siden av lampa over førerplassen.  Men jeg lar også den lampa sitte der..  takke meg til å bruke noen amper mer enn å ha doplamper rundt i hele båten. Ble rett og slett skikkelig skuffa.

:lol:  :lol:   Dette ble snygt  :cool:  :cool:
Abbor'n er enig.

Post bilde

Etter en vellykket start av den lage mat maskinen som jeg ikke husker navnet på ble den montert i kjøkkenavd.

Post bilde

Post bilde

Her sitter jeg i akterkabinen og ser fremover..  god plass for 2 voksne å ligge på 1,90. Kan ligge helt utstrakt.  Køyene strekker seg innunder benkene baki.

Post bilde

Her er det tatt bilde i fra mittskips , nordover i mot aktre sønndekk. Rene skjørøver skuta..

Post bilde

Nå blir det noen dager til neste gang igjen...  for nå er det håndball , bandy , bebissbvømming og full pakke noen dager igjen så nå blir det stillstand. Men føler at ting hjelper på nå. Fant frem kalesjen i sta. Den er fette ny og gleder seg til å bli satt på..
Plan for neste økt er å gjøre ferdig kabling.  Alle 7 skroggjennomføringene...  helt utrolig at det går ann på så liten båt... skal få nye slangeklemmer og gåes over.. Flere burde vært byttet men det for bli neste år.  Olja skal byttes noen ganger til og jeg bør finne på løsning med noe dregg opplegg bakpå og ei tau kasse.. vil ikke ha det klinet oppi båten. Festet til laterna foran må jeg også ha av da det var gammel tørr sika rundt den som var moden for utskiftning. Venstre vindusvisker fungerte heller ikke og cd spilleren må kobles.
Det blir vel freddan det da tenker jæ.

#93 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 20.04.09 22:10

• Medlem

Vis innleggNOR_Gandsfjord, på 20.04.09 22:59, skrev:

Akkurat i det bunnpluggen kom ut gikk det ei vindkule under bilen som spraya meg fra den bare flekken på toppen og ned til litt under beltet. Reine sprayboksen, så tynt var det.

Hehe  ja det er nydlig , sånt som skjer meg uansett hva jeg driver med. hehe..  Men takk for tipset..

#94 SandvikAC25 Ikke pålogget Postet 20.04.09 22:15

• Medlem
Haaby's Båtpuss er som nikotin for meg, må hade bare MÅÅÅÅ ha de :lol:  :lol:  ler meg fillet hver gang eg leser igjenom :lol:  her

#95 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 21.04.09 06:41

• Medlem

Vis innleggAnders Haaby, på 20.04.09 22:09, skrev:

Jeg ble så skuffet over det lyset, Det lyste omtrent ikke i forhold til den gamle lampa og det ble bare et blåskjær...

Jeg var ute i båten på morran i dag for å sjekke dette lyset i mørket... Når det er bek svart ser man faktisk at det lysstyrken er så veldig mye dårligere.. så nå ble jeg litt glaere igjen men at det er behagelig lys, det er det ikke.
Sånn lampe som leselys kan umulig være deilig å ha. Bananpære lampa får sitte over senga mi.

#96 arkmarin Ikke pålogget Postet 21.04.09 09:59

• Seiler D5LA 2011
  • Medlem
Anders.  Ta kontakt med et båtblad og hør med dem om de vil ha historien din om å restaurere en Albin 25.  Du er en fantastisk flink forteller, slik at du kan tjene en del kroner.  De betaler bra for hver artikkel, og du kunne delt det opp på en tre til fire, så hadde du finansiert hele restureringen, samt en del av båten.  

Jeg tror at du kunne fått en fast spalte hvor du kunne skrevet om ditt båtliv mm.  Det er letttjente penger, framfor å gi oss det gratis på baatplassen.no.

#97 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 21.04.09 10:08

• Medlem

Vis innleggarkmarin, på 21.04.09 10:59, skrev:

Jeg tror at du kunne fått en fast spalte hvor du kunne skrevet om ditt båtliv mm.  Det er letttjente penger, framfor å gi oss det gratis på baatplassen.no.

Jo takk hyggelig å høre sånt, men jeg er helt ubrukelig i norsk grammatikk og rettskrivning.  Dessuten har jeg citroen som privat bil og har derfor lite tid til overs.

#98 p-kaill Ikke pålogget Postet 21.04.09 10:42

• Medlem
En ting er sikkert - Anders Haaby er et fyrverkeri og gjør hverdagen lystigere for oss alle.
De ord og vendinger av det norske språk,samt fremleggelsen av dette - er, ja jeg vil si, genial.
En fantastisk fortellermåte som jeg  og sikkert flere misunner,hvor Haaby èn har det fra at han ikke kan skrive må vel sies å være en sjelden form for blyghet/sjenanse,eller traumer fra tiden på skolebenken med total og fatal rettskriving
dressur som vi alle har slitt med og helt sikkert enda sliter med.
Den som ikke liker humoren,fantasien og den fargerike språkfremstillingen må være helt ute av "kompass-kurs".
Du må gjerne selge storyen din til båtblader,Discovery,TV2,NRK, etc. ,men vi på BP må få førsteutgaven.
Du ligger godt an til å få min stemme som årets BP medlem.

#99 TB2855 Ikke pålogget Postet 21.04.09 12:41

• Medlem
Imponerende montering av svingeren du, står den loddrett?
Vis ikke logger du dybden ved siden av båten, og det er litt
kjedelig siden det er dybden rett under som "Jeg" syns er interesant.
Men må nok si at jeg er litt fan av ureglementert sika bruk jeg også. :cheers:

#100 Anders Haaby Ikke pålogget Postet 21.04.09 12:58

• Medlem

Vis innleggTB2855, på 21.04.09 12:41, skrev:

Imponerende montering av svingeren du, står den loddrett?
Vis ikke logger du dybden ved siden av båten, og det er litt
kjedelig siden det er dybden rett under som "Jeg" syns er interesant.
Men må nok si at jeg er litt fan av ureglementert sika bruk jeg også. :cheers:

Jeg har satt den i bunn av båten ja og ikke i siden.. du trudde jeg skulle bruke den til å måle avstand til nabobåten du eller ...  :giggle:  :giggle:  

Den står ok ikke helt rett. Like skakt som pansret på en bil tenker jeg,.. når du ser hellinga fremover.. Som folk har sagt her så blir det jo noen meter feil når vi snakker dybder på noen hundre meter