Jump to content

Eksos belg til mercruiser drev , kan det monteres ?


KaRsK

Recommended Posts

har ett bravo 3 drev , og ser at det ikke er eksos belg på dette .

 

Det er kun en gummi "ting" som ligger løst rundt drevets eksos .

 

når drevet løftes vil eksosen mest sannsynlig gå ut til sidene istedenfor ut ved propell.

 

Kan jeg montere en belg med slangeklemmer i mellom istedenfor ?

eller er det en grunn for at det er slik?

 

 

Ser for meg at mye lyd kan dempes med hel belg der.. da denne vil være over vann når båten er i plan ( tror jeg)

 

img_1146.jpg

 

 

 

 

Mvh

 

KaRsK

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvor fikk du tak i den belgen du brukte ?

 

Så det er altså ikke noe problem for eksos /vann da ?

 

litt dumt hvis motoren ikke blir kvitt alt eksosen :)

 

 

Kjøpte her.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

la den være slik , taper mye effekt ved og kjøre alt igjennom drevet. er jo en sportsbåt og de skal ha litt lyd når de kjøre og de der. vil ikke anbefale og stenge den med hel belg der.

 

Har du hatt egne exsos 2 rør ut vil toppfart være 4 til 5 knop høyere og motor får pustet godt.

Redigert av Mr. Import (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

jeg har hørt fra mercruisermekanikere at de anbefaler å fjærne belg til drev på større maskiner, da det er i høyeste laget mottrykk igjennom drevet.

en mulighet er jo kanskje "silent choise", hvor man kan velge selv om eksosen skal gå igjennom drev eller ut igjennom 2 feite chromrør over badeplattformen. :cool:

Link to post
Share on other sites

Silent Choice er vel ikke uvanlig å montere på V8 bensinmotorene, men finnes det løsninger til dieslene? Disse har jo forøvrig bare et eksosbend (rekkemotorene iallefall).

I sakte fart/deplasementsfart kommer jo eksosen ut under vann uansett om man har hel belg eller bare en gummistuss, er det noen forskjell i lydbildet da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med tanke på kor mye luft som skal gjennom en stor motor så vil jeg tro at di fleste drev er under dimensjonerte ang. eksos.

 

Jeg valgte og lede min eksos ut gjennon 2x4" utblås gjennom skroget på min. og når jeg kjenner etter med hånden så er det MYE eksos som skal ut her. selv på tomgang.

 

Viss det er lyden du vil ha bort, så ville jeg heller prøvt og dempe denne i slangen.

 

Jeg kjøpte skurestål på rimi. ligner på dreiespon i en ball, som brukes til å skrubbe gryter ol. Dette er det ikke noe mottand i og dreper enormt med lyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...