KaRsK Startet 11.April.2009 Del på Facebook Startet 11.April.2009 (redigert) har ett bravo 3 drev , og ser at det ikke er eksos belg på dette . Det er kun en gummi "ting" som ligger løst rundt drevets eksos . når drevet løftes vil eksosen mest sannsynlig gå ut til sidene istedenfor ut ved propell. Kan jeg montere en belg med slangeklemmer i mellom istedenfor ? eller er det en grunn for at det er slik? Ser for meg at mye lyd kan dempes med hel belg der.. da denne vil være over vann når båten er i plan ( tror jeg) Mvh KaRsK Redigert 11.April.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Har gjort dette, resulterte i et meget bedre lydbilde der bak :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 11.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2009 hvor fikk du tak i den belgen du brukte ? Så det er altså ikke noe problem for eksos /vann da ? litt dumt hvis motoren ikke blir kvitt alt eksosen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 350hk er mye motor, min båt var levert med 2x250 og hadde hele eksosbelger med klemmer på begge endene. Ville hørt med noen som har like stor motor (hjelper med opplysningen i emnetittelen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 hvor fikk du tak i den belgen du brukte ? Så det er altså ikke noe problem for eksos /vann da ? litt dumt hvis motoren ikke blir kvitt alt eksosen :) Kjøpte her. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
ikkebåtnå Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 På original delefilm står det opplyst hel belg med PN 18654A1 på alle drevene. På en del av drevene står kun muffen med PN 78458A1. Den hele belgen er noe "dritt" å montere egentlig. Hvis den reduserer støyen kan det jo være fint... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Jeg opplever ikke eksosbelgen som problematisk å montere, den gir iallefall ett behagelig støynivå i havnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) la den være slik , taper mye effekt ved og kjøre alt igjennom drevet. er jo en sportsbåt og de skal ha litt lyd når de kjøre og de der. vil ikke anbefale og stenge den med hel belg der. Har du hatt egne exsos 2 rør ut vil toppfart være 4 til 5 knop høyere og motor får pustet godt. Redigert 12.April.2009 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Betyr det at man kan kjøre uten eksosbelg på Bravo III ? :) Da trenger jo ikke jeg ta belgoperassjonen på min båt, siden øvre belg ikke har synlige sprekker, mens nedre belg, eksosbelg har noen små i seg :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S.Hafsmo Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 jeg har hørt fra mercruisermekanikere at de anbefaler å fjærne belg til drev på større maskiner, da det er i høyeste laget mottrykk igjennom drevet. en mulighet er jo kanskje "silent choise", hvor man kan velge selv om eksosen skal gå igjennom drev eller ut igjennom 2 feite chromrør over badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Silent Choice er vel ikke uvanlig å montere på V8 bensinmotorene, men finnes det løsninger til dieslene? Disse har jo forøvrig bare et eksosbend (rekkemotorene iallefall). I sakte fart/deplasementsfart kommer jo eksosen ut under vann uansett om man har hel belg eller bare en gummistuss, er det noen forskjell i lydbildet da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 20.Juli.2009 Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Med tanke på kor mye luft som skal gjennom en stor motor så vil jeg tro at di fleste drev er under dimensjonerte ang. eksos. Jeg valgte og lede min eksos ut gjennon 2x4" utblås gjennom skroget på min. og når jeg kjenner etter med hånden så er det MYE eksos som skal ut her. selv på tomgang. Viss det er lyden du vil ha bort, så ville jeg heller prøvt og dempe denne i slangen. Jeg kjøpte skurestål på rimi. ligner på dreiespon i en ball, som brukes til å skrubbe gryter ol. Dette er det ikke noe mottand i og dreper enormt med lyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lykke R Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 Lurer litt på å legge eksosen på min CMD 4,2 320 ut gjennom skroget. Er det noen her som har erfaring om det er noen gevinst å hente med det på disse motorene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.