Jump to content

Rengjøring av skai i skjærgårdsjeep, hva funker ?


Vikane Inlander

Recommended Posts

Bruker biltemas kunstlærrengjøring... Funker bra. Var skikkelig skittent i fjor, sprayet på kunstlærrengjøring og gnikket av, så ut som nytt etterpå...

 

Kan jo hive på litt binylglans etterpå, så får du en glatt flate som ikke skiten fester seg så lett på.

Link to post
Share on other sites

Forsøk MAGIC SVAMP!!!! Hardt skyts er ikke løsningen. Det er som regel en permanent misfargning som er problemet med skai. Denne svampen fjerner møkk, men bleker i tillegg.

 

Jeg forsøkte Autosol, Jif, Rødsprit med stålull (litt på siden), osv. men det ble ikke bedre av det.

 

MAgic Svamp gav umiddelbart et godt resultat.

 

Hør på meg nå...

Link to post
Share on other sites

Aceton!! (tuller ikke) Bruk vinyl kluter for å tilføre fuktighet etterpå :drink:

 

Testa med det ja, det blei kritthvitt, men bekymret meg for at det var for kraftig skyts. Men så ikke at det tok noe skade, man bør nok sette det inn med noe etterpå i hvertfall.

 

MAGIC SVAMP, hvor får jeg tak i det da ?

Link to post
Share on other sites

Da må jeg atter en gang rykke inn bildet av mine to acetonvaska "pilotstoler". :lol:

 

Gjett hvilken jeg har vasket på bildet?

 

 

Jeg satt de inn med noe fett beregnet til skinnsofa, godt som gull!

 

 

IMAGE_349.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da må jeg atter en gang rykke inn bildet av mine to acetonvaska "pilotstoler". :lol:

Gjett hvilken jeg har vasket på bildet?

Jeg satt de inn med noe fett beregnet til skinnsofa, godt som gull!

 

Oj, det der så bra ut ja, blir nok aceton her også etter å ha gitt magic swamp en sjangs. Er det lær-impregnering du har brukt, funker det på skai også tro ?

Redigert av Selva D 6.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MAgic Svamp gav umiddelbart et godt resultat.

Hør på meg nå...

Ble litt inspirert av dette innlegget og bestemte meg for å stikke innom på Europris etter jobb i dag. Kjøpte en pakke med fire svamper til 35,- uten større forhåpninger. Jeg har tidligere prøvd alle mulige remedier (Aceton, rødprit, Jif, stålull, you name it...) uten særlig bra resultat. Regnet derfor ikke med at "Magic Svamp" (for et navn!) skulle være særlig mye bedre.

 

Etter å ha brukt opp de to første svampene (de varer ikke særlig lenge), bar det straka vägen tilbake til Europris etter de to siste pakkene som sto i hyllen. Disse svampene er nemlig intet mindre enn fantastiske!!! For en fryd å jobbe med, skitten formelig forsvinner foran øynene på en.

 

Etter skrubbing med svampen, tørket jeg over med rent vann og behandlet med Maritim Interiørfornyer.

Setene mine blir aldri som nye, men pr i dag er de i hvertfall mye bedre enn de har vært på lenge.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Har du gitt svampen en sjans eller skal du gi den en sjans? Blir meget overrasket om den ikke virker.

 

Skal kjøpe disse i morgen forhåpentligvis, vet ikke hva de koster, men blir det et forbruk av dem må man jo vurdere det opp mot aceton, som jeg allerede har plenty av.

Link to post
Share on other sites

Det er som regel en permanent misfargning som er problemet med skai. Denne svampen fjerner møkk, men bleker i tillegg.

 

Det er ikke noe godt bilde dette - men ser man godt er skai'en på setet bak og oppå motorrommet misfarget (brunt) i min båt. Har forsøkt såpe og annet, men det vil ikke bort. Mener du Selva at aceton er tingen ?

 

 

baaten__5.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe godt bilde dette - men ser man godt er skai'en på setet bak og oppå motorrommet misfarget (brunt) i min båt. Har forsøkt såpe og annet, men det vil ikke bort. Mener du Selva at aceton er tingen ?

 

Jeg har bare såvidt testet med aceton, det blei helt reint, ingen tegn til at det løser opp noe det ikke skal heller, men Kodvaag har jo testet hele seter med dette, og det har gått bra. Jeg skal kjøpe magic swamp i morgen om jeg får tak i, og sammenligne resultatet, blir det ikke like bra, gyver jeg på med aceton og noe lærimpregnering eller tilsvarende etterpå.

Link to post
Share on other sites

Det som er fordelen etter mitt skjønn med denne svampen, er at den rengjør skånsomt samtidig som den bleker litt virker det som. Tipper at den gjør jobben på en "grå" gummibåt også.

 

Som sagt - jeg tok runden om rødsprit, Jif, Autosol og hele den greia der (ikke Aceton, noe som åpenbart funker det også). Det gav ikke noe godt resultat. Svampen derimot gjorde det så hvitt som det er mulig å få det (man kan jo ikke gjøre noe hvitt som ikke lenger er hvitt. Er farvestoffet vekk må man farge på ny).

 

Og ikke trengte man å impregnere etterpå heller.

 

Funker forøvrig på gelcoat også - irriterende med feks de grå strekene man kan slite med å få vekk etter småripene som feks innvendig gelcoat kan få. Blir helt hvitt igjen etter en runde med svampen...

 

Det hadde forøvrig vært moro å høre fra dere som har testet aceton, om dere forsøkte med Magic Svamp etter acetonbehandlingen. Kan det bli enda bedre? Jeg tipper det.

 

Denne svampen er like mye et "must" i en båt som fendere, tauverk og fulle batterier ;)

 

(ps: Jeg jobber ikke på Europris...)

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...