Jump to content

Redningsskøyta skulle til å snu. Så hørte de bankelyder


Ingar

Recommended Posts

Kanskje et praktisk eksempel for Poseidon å benytte når han foreleser om Metapunkter og GZ-aksen i lastelære. Båten kan kanskje ha vært overlastet/feillastet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Utfra bildet og fargen på skroget kan det se ut som en Myra sjark. Ikke noe utpreget speedsjark skrog...

 

Skal ikke spekulere i hva som har skjedd her, men det er enkelte at gammelgutta som får med seg ganske store mengder med bruk. Noen med garnkasser/linestamper lagret på styrehustak/halvsheltring...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

............kan det se ut som en Myra sjark

 

Det er nok en 31 fots Viksundsjark dette handler om, men det hjelper lite hvilken type hvis den har vært overlastet. Denne sjarktypen er det mange av langs kysten, selv om de etter hvert begynner å dra på årene! Disse båtene innførte begrepet "trygghet til havs" og var på mange måter havets Rolls Royce i den tiden. Senere har båter som Malo og Selfa overtatt denne betegnelsen!

 

Over-rigging, høye garnbinger, greieutstyr og alskens hydrauliske hjelpemidler kombinert med store mengder garnbruk og "en og annen fisk" ombord er vanligvis årsak til slike havari, uten jeg på noen måte påstår det er det som har skjedd her!!!

Link to post
Share on other sites

Er dette en sjarkutgave av fritidsbåten? Med sementballast i kjølen?

 

Nå er det vel et "blad" Viksund som er medlem her på forumet? Uten å være for bastant, men ut fra det jeg vet, er sjarkskroget det samme som goldfish (tidlig utgave), den har imidlertid ikke det flate partiet over propellen, hvertfall hadde ikke bror min det på sin,1981 modell var det visstnok!

Ballasten er innstøpt orginalt, men mye endringer blir jo gjort i løpet av mange år!

De færreste av disse er slik de var da de kom fra Rødskjær eller Strusshamn, mange har endret på garnbinger og nytt utstyr ofte montert. Garngreier som de fleste har, er monter høyt over dekk. Disse sjarkene kom vel i stor grad fra Rødskjær utenfor Harstad. Det er klart det ligger mye vind i en garnbinge som du knappt kan se over. Det forundrer meg at de tør dette, også hva gjelder sikten akterover.

Man må regne med her at det er fallvind fra fjellene som har rammet denne båten og den kan være fryktinngytende når den kommer bortetter som en hvit skumsky! Folk på vestlandet har vel tildels tilsvarende inne i fjordene har jeg hørt! Alle båter blir jo ranke når vekten forflyttes opp i skroget.

Denne båt-typen er intet unntak i så måte.

Men som tidligere sagt, det gikk bra denne gangen og mannen vil nok få rikelig anledning til å uttale seg i en evnt havarikommisjon.

 

Vi får bare vente på en konklusjon derfra!

Forøvrig et viktig og interresant tema også for oss lystbåteiere!

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med å forstå hvilke krefter som har vært i sving her. Hvis den har samme ballast som motorbåt utgaven, har den 800kg i kjølen, og kan bære 27kvm rigg. Synes ikke påbygget ser ut til å ha allverdens vinfang i forhold til orginalen, og min legger seg ingen ting av kast på +20m/s selv med stor kalesje på. Mesan er heller ikke satt ser det ut for.

Hva veier en slik rigging for fiske som er montert her?

Skulle tro en slik fiskebåt har vært ute en vinterdag og fått juling i sjøen før, og da skulle man vel funnet ut om tyngdepunktet var så ille galt?

Lurer på hva konklusjonen blir her til slutt.

Link to post
Share on other sites

Sikkert vært ute en vinterdag før denne karen.

Som du ser er båten påbygget levegg i aluminium, med fortrekksgardin festet oppe og nede, praksis er denne veggen tett. Det er også en ganske høg garnbinge akterut. Garnbruk og div tyngre utstyr på dekk og en kolosall fallvindskule som traff denne båten KAN ha betydd noe.

Men som du sier, havarikommisjonen får uttale seg først!

Det er dessuten betydelig mindre ballast i sjarkutgaven, enn seilerutgaven med rigg!

 

Hadde håpet fjordafolket på Vestlandet ville kommentere fallvind og hva den kan gjøre.

Mener å ha hørt om både mastebrekk og kolving av seilbåter innpå fjordene der!??

Link to post
Share on other sites

Var i Hardanger da M/? Gaute gikk rundt. Tror det var tidlig på 80 tallet og kan ikke huske at det var slik veldig sjø, men det var mye hard kastevind (råksalvinger på min dialekt)som kom ned fra fjellsidene. Mener det ble sagt at vinden var årsaken. Husker jeg rett så var Gaute en tverrevet trebåt på 35/40 fot.

For ordens skyld så husker jeg nesten aldri rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...