HomeFunk Startet 24.April.2009 Del på Facebook Startet 24.April.2009 som emnet sier, dynamoen vår ladder 16,5V på 1500 o/min er ikke det litt høyt? dyamoen får heller ikke laddet batteriene fult opp, etter 3 timers gange i 7knops fart (2200 o/min) har 1x115 amp sønnak exide, som start og 2 x 95 amp sønnak, som forbruk Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Er du sikker på om voltmeteret ditt viser riktig? Hvis batteriene dine er i orden og spenningen er 16,5 volt målt på batteriet er batteriene garantert fulladet og kanskje også ferdig utjevningsladet. (Hvis det er snakk om et 12 volt system). Har du syrevektmåler slik at du kan få sjekket alle cellene i batteriene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 ja dette er da tatt via ekkolodd, som viser volt. batterier er kjøpt for knapt en uke siden ja det er et 12V system, og nei har ikke syrevekt. skal måle på batteriene om en 15 min Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 24.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2009 målt nå nettop 1400 rpm @ 15,8V - 15,9V på batteriene, så ekkoloddet stemmer Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Da gikk det vel ikke videre her. Er det fortsatt aktuellt eller fant du feilen allerede? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 hallo joerg :) nei har ikke det, syns ennå det er for høyt så viss noen har en forklaring på hvorfor volten er så høy, så sitter jeg her og er lutter øre Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Ja, det er absolut for høyt. Jeg tenkter på at du skiftet batteriene dine. Jeg går ut i fra at du fortsatt har Valeoen på TMD: Ble spenningssensen av dynamoen din (den berømte gule ledning) kanskje framontert og enten ikke satt på batteriene eller på -feil- batteribank igjen? Den teorien som hadde slått meg forutsetter at ladekablen går direkte fra dynamo til et batteri og at andre batteriet blir ladet via. f.eks. relé i fra første batteriet. Ellers også spørs til deg: Hvordan er ladesystemet koblet opp (utgående i fra dynamo) og hvordan er batteriene skillt fra hverandre? Har du dobbeltsjekkt på begge to batterier og hva ble spenningene der? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 hehe, ja nå spørr du godt, forr det elektriske i båten, er like fint opplagt som kokt spaghetti målte begge batterier når motor var i gang, og det var likt på begge, det er ikke som jeg har sett eiller funnet noen ladeskiller(diode etc.) plusskablene, (fra hvært batteri) kommer inn på en velgebryter for hvilke batteribank som skal brukes til start, vi bruker begge bankene uansett, så denne er satt til "Both". men hvor ladekabelen fra dynamo, og øvrige kabler derrifra går hen,må gudene vite har prøvd og fulgt men har bestandig funnet noe annet som "ikke var rett". så må vel tråkke til og finne ut hvordan dette henger i hop "Valeoen" - hva er det? bank 1 er 115 ah bank 2 er 2x 95 ah dette skal vel ikke ha noe å si vel? var kunn bank 2 som ble byttet, da det batteriet som sto dær hvar helt tomt for vann og veide fyfasan skulle lage deg en liten skisse på hvordan dette hang i hopen, men Ms paint streiket Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Hei igjen. Unnskyld, jeg fikk ikke noe varsel for innlegget på 28.04. "Valeo" er en dynamoprodusent og neste alle eldre Volvo har verksmontert dynamo av Valeo. Derfor hadde jeg spekulert at det er også Valeon på motoren din. Men den kan jo ble byttet i bl. allerede. Men, skulle det være Valeo da finnes det en såkalt senseledning/målekabel og den er gul. Dette kabel kommer i fra regulatoren på bakside av dynamoen din og ha normalt kontakt til B+ (ladeuttak) på selve dynamoen. Men sensekablen kan til fordel for batteriene kobles direkte til batteriets pluss. Hvis det er sånt, da er det -viktig- at sensekablen aldri mister kontakt til batteriet som aktuellt får lading i fra dynamoen. Derfor spør jeg hvordan selve fordelingen ser ut. Uten det blir dette her bare spekulasjon, og så er det kanskje ikke dumt hvis du sender men noe skisser. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Hei igjenn :) ja det kan stemme at det er en "valeo" som du sier, var og tok den av i dag, og den så temmeli dårlig ut, alle "polskruer" var rustet mye. hva er det du tar for en slik dynamo? som passer på TMD40A, helst en i mellom 70 - 90 amp? og med evt. hastefrakt? tror ikke bare den gule ledningen er problemet, stort sett alle andre kabler på den siden av motoren er skjøtet med kabelsko!! men kan ikke huske og har sedd noen gul ledning. den kan være dær, bare at den er skitten B+ osv. merkene er borte på dynamoen, det ser slik ut at den har stått på siden motoren var ny "øyet" som har en slik gummiforing er så slitt at "hylsen"(eller va det er) er nesten bortslitt så må vel få den byttet Jørn Redigert 3.Mai.2009 av HomeFunk (see edit history) Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Ja, hvis den synes så dårlig allerede da er det vel spørs hva som er bedre, overhåling eller noe nytt med det samme. Men da skulle du helst spørre først spørre lokale pusher i nærheten hos deg, ...because we don´t make busines here... men også siden hastefrakten koster unødvendig mye ellers. I tillegg er dynamoen din "standardvare", fordi det finnes så mange Volvo i Norge. Sjansen for at du får gunstig erstattning fra et lager i nærheten er da ganske stor. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
HomeFunk Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 ok det skal jeg prøve å gjøre først :) Sitér dette innlegget Har lyst på båt, i type sjark o.l. Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet. Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel" info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.