Jump to content

Glemte zink, krise?


steoye

Recommended Posts

Det kan være flere zinkanoder som ikke må skiftes hver sesong. Spesielt gjelder dette den som er montert på kjølen, akterut, under drevet. Den er ganske massiv og tåler som regel to sesonger. Jeg skiftet ikke min i år. Men anode på propellakselen bruker å måtte skiftes hvert år.

 

Regelen er vel at om anoden er 50 % brukt opp skal den skiftes.

 

Så da får du vurdere om det var noen krise i ditt tilfelle ;)

Link to post
Share on other sites

Du skal ha 2 anoder i tillegg til de du nevner, Bårdk.

Det skal sitte en anode horisontalt på toppen av roret samt en anode vertikalt bak på kjølen,

vendt mot propell og ror.

Begge disse er hos meg av samme type som de du har på flaps og de får du kjøpt overalt,

f.eks. på Maritim på Slependen.

Det kan være at du ikke skal ha disse anodene (forskjell på årsmodeller), men sjekk for sikkerhets skyld!

Link to post
Share on other sites

Da jeg har monternt en anode til vertikalt på enden av kjølen. Fant to skurehull (som var dekket av bunnstoff, tviler på om forrige eier har hatt anode her) i et beslag. Fant ikke noe feste for anode på toppen av roret, men har for sikkehets skyld mailet Huseklepp (produsent).

Link to post
Share on other sites

Da båten var oppe forrige helg for vårpussen ble anoden på aksling og baugpropell skiftet, men den som står på kjølen ble liggende ubrukt... Er dette krise???

 

Nei, det er ikke krise i det hele tatt!

 

De aller fleste båter har som oftest for mye zink montert, og som oftest feil dimensjonert.

 

En anode som festes i skroget (kjølen i ditt tilfelle), har så godt som ingen effekt om den ikke er jordet mot feks. motor.

Redigert av RSM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En anode som festes i skroget (kjølen i ditt tilfelle), har så godt som ingen effekt om den ikke er jordet mot feks. motor.

 

Nå tuller du fælt! Motoren har ikke behov for å være koplet til utvendig anode, så lenge den ikke står nedsenket i sjøvann! En slik utvendig anode som dette er der for å beskytte hylse, ror, roarksling og annet metall som er knyttet til denne. Eventuell innnvendig tæring i motoren tar anodene i sjøvannsdelen av kjølesystemet seg av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå tuller du fælt! Motoren har ikke behov for å være koplet til utvendig anode, så lenge den ikke står nedsenket i sjøvann! En slik utvendig anode som dette er der for å beskytte hylse, ror, roarksling og annet metall som er knyttet til denne. Eventuell innnvendig tæring i motoren tar anodene i sjøvannsdelen av kjølesystemet seg av...

 

Det du sier her har vært oppfatningen til de aller fleste i flere tiår, derfor er det så mye feilmonteringer av sink også!

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du fælt! Motoren har ikke behov for å være koplet til utvendig anode, så lenge den ikke står nedsenket i sjøvann! En slik utvendig anode som dette er der for å beskytte hylse, ror, roarksling og annet metall som er knyttet til denne. Eventuell innnvendig tæring i motoren tar anodene i sjøvannsdelen av kjølesystemet seg av...

 

Men jeg har ikke zink i motoren (KAMD 43), så dette er nok eneste zink utenom på baugpropell og aksling. Men jeg forstår innleggene her dithen at jeg kan avvente litt til det blir litt varmere i vannet :eek: Kanskje ikke stå med så mye landstrøm i mellomtiden...?

Link to post
Share on other sites

Det du sier her har vært oppfatningen til de aller fleste i flere tiår

 

Her tror jeg du må forklare hva du mener...

 

 

Kanskje ikke stå med så mye landstrøm i mellomtiden...?

 

Landstrøm har lite med saken å gjøre, så lenge alt er OK! Jeg for min del ville ha fikset dette snarest, det kommer ikke noe godt ut av å vente...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da båten var oppe forrige helg for vårpussen ble anoden på aksling og baugpropell skiftet, men den som står på kjølen ble liggende ubrukt... Er dette krise???

 

Som jeg førsøkte å si i tidligere post, så kan du trolig slappe helt av.

 

Du sier at anodene på hhv. baugpropell og aksling ble skiftet, men at du glemte å bytte den som står på kjølen. Jeg antar da at denne er jordet også til roret. Du skriver ikke om du demonterte denne anoden eller ikke.

 

Dersom anoden ble demontert ville jeg funnet frem dukkermasken og montert den når det er varmere i været. Dersom den ikke ble demontert og det fortsatt er noe igjen av den ville jeg ikke tenkt på det før til neste vår.

 

index: Jeg mistforstod deg kanskje litt. Det jeg prøvde å si var at ujordet sink (direkte mot skroget) har null hensikt.

Link to post
Share on other sites

index: Jeg mistforstod deg kanskje litt. Det jeg prøvde å si var at ujordet sink (direkte mot skroget) har null hensikt.

 

Nei, det er klart! Den må være koplet til det den skal beskytte for å ha en misjon. Det normale er en grov kopperledning til den ene festebolten til hylsa, samt eventuelt en ledning videre til rorarrangementet hvis dette ikke har egen sinkanode. Det jeg ikke forstod, var hva motorblokka hadde i denne loopen å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som jeg førsøkte å si i tidligere post, så kan du trolig slappe helt av.

 

Du sier at anodene på hhv. baugpropell og aksling ble skiftet, men at du glemte å bytte den som står på kjølen. Jeg antar da at denne er jordet også til roret. Du skriver ikke om du demonterte denne anoden eller ikke.

 

Dersom anoden ble demontert ville jeg funnet frem dukkermasken og montert den når det er varmere i været. Dersom den ikke ble demontert og det fortsatt er noe igjen av den ville jeg ikke tenkt på det før til neste vår.

 

index: Jeg mistforstod deg kanskje litt. Det jeg prøvde å si var at ujordet sink (direkte mot skroget) har null hensikt.

 

Skjønner! Anoden er helt borte. Kjøpte båten i fjor så det var første gang jeg hadde den oppe nå. Aner ikke om forrige eier byttet i fjor. Da lar jeg det være til vanntemperaturen er overkommelig :diving: Takk for innspill!

Link to post
Share on other sites

Du kan og ta en nødløsning i påvente av varmere vann for å kunne sette den på:

 

Kjøp en ekstra sinkanode av typen som har skruehull. Noen meter med kabel som avisoleres på begge endene(lengde avhenig av båt). Fest kabelen på anoden. Den andre enden fester du rundt rorstammen et par ganger for å få kontakt. Slipp anoden i sjøen. Husk å ta den opp av sjøen igjen før du skal på tur ellers får du alt rundt propellen. Lag deg en lapp på dashbordet som forteller om anoden...

Da er ihvertfall ror og rorstamme sikret provisorisk til du får den på plass...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men den som står på kjølen ble liggende ubrukt...

Hvilken motor har du?

Det er også viktig å skifte anoder på motor og giroljekjøler om disse har montert sinker.

Hos meg tæres disse anodene atskillig raskere enn de utvendige anodene.

Dersom du klarer å montere en stor anode på akterspeilet under vannlinjen og trekke en kabel inn i båten og forbinde til motoren, så vil akslingen din trolig bli godt nok vernet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du?

Det er også viktig å skifte anoder på motor og giroljekjøler om disse har montert sinker.

Hos meg tæres disse anodene atskillig raskere enn de utvendige anodene.

Dersom du klarer å montere en stor anode på akterspeilet under vannlinjen og trekke en kabel inn i båten og forbinde til motoren, så vil akslingen din trolig bli godt nok vernet.

 

VP KAMD43, skal ikke være zink på denne iflg. fagpersoner... Monterer nok zink så snart jeg orker å dukke under, men stresser ikke utifra tilbakemeldingene her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...