Jump to content

Trøbbel med å få igang kjølevannsgjennomstrømning etter vinteren!


strawberry

Recommended Posts

Hola!

 

Har nå for annet år på rad hatt problemer med å få kjølevannet igang etter vinteropplaget. Har VP KAMD43P.

 

Ved første oppstart etter at båten er på vannet trøbler det seg til. Tror at alt er vel, og som det skal, men kun frostvæsken kommer ut og så er det slutt.

 

Ikke noe kjølevann suges inn og gjennnom moteren. Skrur opp vannfilter og fyller det med slange og vannet strømmer gjennom motoren og ut i eksosen.

 

Stopper deretter motoren. Fyller opp vannfilter til topps etter å ta stengt for kjølevannsinntaket, for deretter å stenge lokket godt og tight.

 

 

Åpner deretter for kjølevannsinntaket, starter motoren gir gass for å få et skikkelig sug.

 

Ny, impeller? Ja!

 

Tett, pakning rundt vannfilter boksen? Ja!

 

Må virkelig stå på å gjøre dette mange ganger! Idag 5!

 

Før dette funker bra! Dvs, før jeg igjen har kjølevann som normalt!

 

Hva er dette? Gjør jeg noe feil?

 

Har ikke hørt om dette før jeg selv opplevde det ifjor vår!

 

Da fikk jeg hjelp av 2 mekanikere som gjorde det samme som jeg har beskrevet over, de gassa og herja mye mer enn jeg hadde turt, uten kjøing, men de fikk det til etterhvert!

 

Hjep av noen der ute?

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Ikke noe kjølevann suges inn og gjennnom moteren. Skrur opp vannfilter og fyller det med slange og vannet strømmer gjennom motoren og ut i eksosen." sier du.

Dersom vannet går gjennom motoren, vannet går ikke gjennom impellerpumpa da?

Er du sikker at impeller er satt i? Vannet går ikke gjennom pumpa med impeller i !!!!

Link to post
Share on other sites

har du sjekket gjennomstrømmingen på veg til impeller hus? kan der være en blokkering/ struping??

 

hadde lignende problem ved sjøsetting av båten før helgen. prøvestarting på land, med hekkaggregat i bøtte, vann kom ikke ut med eksosen, satte vann i impellerhuset, vannet kom ut, problemet var her:

 

sprengskisse_utklipp.jpg

 

problemet var ved nederste O-ring på undersiden av Impellerhuset. (nummer 11)

der sugde impeller luft, ved demontering og skifting ble begge O-ringene nr 11 og begge nr 13 skiftet, hadde alldri i mine villeste fantasier trodd att dette skulle bli tett, da forrige eiger hadde brukt silikon i tillegg til O-ringene, men jaggu, tett ble det :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tor313 kan være inne på noe her. Det kan virke som om pumpa suger luft et sted. Kan være sjøvannsfilteret, men også lokket til impelleren. Hvis denne er full av grader kan dette oppstå. Samtid hvis impeller er demontert med skrutrkkere, da kan det være grader i impellerhuset som gjør at den suger falsk luft.

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjekk "halvmånen" inni impellerpumpa. Det er den som komprimerer gummibladene slik at vannet fortsetter inn i motor. Har selv gått fem på her. Den så bra ut, men skiftet til ny for å prøve. Det var en helt ny verden. Lykke til :smiley:

 

Støtter forslaget om halvmånen, har akkurat samme erfaringen. Vet ikke hvem som har laget pumpen til denne motoren,men på min VP var det Johnson Pumps som lager pumpen så jeg fikk halvmånen direkte derfra.

Link to post
Share on other sites

Fikk båten sjøsatt i kveld, aut. verksted har stått for både vinterkonservering og "vårklargjøring". Tok litt tid før det kom noe annet enn frostveske ut sammen med eksosen, men en kort sjekk av sjøvannsinntak (visuell sjekk av slangen som viste at det kom vann inn) og litt kjølvann ut så OK. Putrer avgårde til båtplassen de 3-5 min. det tar fra sjøsettingbrygga til båtplassen og eksoslampa på dashbordet lyser i et halvsekund av og til (her snakker vi som godt som tomgangskjøring). Null peiling på motor, men dette må da ordne seg etter å ha fått kjørt motoren litt hardt en liten stund? Har ingen grunn til å tvile på kompetansen til verkstedet.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Mest sannsynlig årsak er som over nevnt at pumpa suger luft et eller annet sted eller blokkert inntak. Sjekk først sjøvannsinntaket. Om dette er ok så stenger du sjåvannsinntaket og prøver med f.eks med å trykkteste sjøvannskretsen med luft og lytt etter lekkajser. Prøv med svakt trykk for høyt trykk kan faktisk presse en o-ring på plass så det blir tett når du tester.

 

Så lenge du ikke har noe vannlekkasje etter impelleren så er det nok falsk luft på sugesiden et eller annet sted. Det er selvfølgelig også mulig at noe er blokkert , men begynn med det enkle først. Impelleren skal suge så kraftig at den ikke behøver å primes. Må du det så er det noe som er feil. Vær obs på at du ikke blir for ivrig og fyller systemet med trykkvann for da kan du fylle motoren via eksosventilene. Det må være en enkel liten feil som lager store problemer. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...