Jump to content

importere brukt delemotor fra Sverige


Terkel

Recommended Posts

så blir den jo delemotoren dyrere enn en tilsvarende i god stand her i moderlandet... ;) hehe :flag::flag:

 

Ja heia Norge....MEN hvis du ikke trenger selve blokka slipper du unna hk avgift, denne en knyttet til blokka.

 

Kjøp motoren, demonter ALT ifra blokka, lever blokka på skroten i sverige ( eller selg den til en svenske... ), da er du nede på kun moms, men en kan vel ta inn varer for en vis verdi uten å betale mva ?....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

en liten fugl kvitrer til meg en gang at dersom blokka er defekt så slipper du HK avg./moms, måten å dokumentere dette på kan være ved å sende et bilde av motoren (eller en likedan) der hvem som helst kan se at den er defekt, f.x. råde gjennom blokka. et annet alternativ er jo å smugle den? :saint:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det og få den reparet i SE ? Trenger jo ikke si at det er skiftet blokk. Jeg hadde toppene til min Mopar 318 Mag motor til SE for portjobb, og ved grensen gadd de ikke engang se på disse. Skrev bare ut papirer. Samme når jeg skulle ha disse inn, sjekket bare kviteringen fra svensken som hadde gjort jobben.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbert for et transportfirma der jeg drev mye med tollpliktig gods. Det var mye biler og motorsykler, men også båter og båtmotorer. Tollvesenet var alltid svært nøye med dette rundt båtmotorer. Biler var lettere, det samme med motorsykler, men båtmotoerer gikk de nøye igjennom. Spesielt når man latet som man ikke visste noe. Tollerene har sett dette maaaange ganger, dumme er de ikke.

 

Det koster å ha leketøy, har man ikke midler så la det være :)

Link to post
Share on other sites

** kan være ved å sende et bilde av motoren (eller en likedan) der hvem som helst kan se at den er defekt, f.x. råde gjennom blokka.*

pdr_0002.5.jpg

:saint: ( ikke min ...)

 

HK avgift er vel kun på komplette motorer?

 

HK avgiften er koblet til selve blokka, ALT annet er bare deler ( med blokk menes den delen som sylinderene er borret ut i.... veiv/topper/stemple/stamme/+++ er deler uten annen avgift en Mva ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Heia Norge :flag:

 

Du har nok helt rett Arne Kjetil!

 

Synes selv det du sa virket fullstendig urimelig, og søkte derfor på toll.no.

 

Man kan altså kjøpe en motor i Norge og betale full HK avgift. Senere kan man være uheldig og få totalhavari, med resultat at motorblokken blir ødelagt. Skal man så kjøpe ny blokk fra utlandet, så skal man betale ny HK avgift! Forstå det den som kan, men det er det vel få av BP's medlemmer som kan :nonod:

 

Link: http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2009Båtmotor.pdf

Link to post
Share on other sites

Ja også er det blodig urettferdig at man må betale hk avgift på en erstattings-blokk på en motor man allerede har betalt hk-avgift på da man kjøpt den ny. (gitt scenario som nevnt tidl.)

 

Kjøre man motor i gryna, og man velger å kjøpe ny blokk for å reparere motoren, ja da burde det fan meg ikke vært ny-hk avgift

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blokka blir uansett uforholdsmessig dyr...

 

Syns helt klart at avgiftsregimet på båtmotorer har sine syke sider. F.eks at det overhodet ikke er bruksfradrag på hk-avgift på import av brukte motorer

 

det var dette jeg trodde og håpet det var... men men heia :flag:

Link to post
Share on other sites

Noen spm..

 

1. Om man kjøper en brukt motor i Norge, hvordan vet man om hk-avgift er betalt på denne?

 

2. Om jeg har forstått riktig kan man kjøpe en motor fra lastebil ol. og lovlig marinisere denne?

 

3. Finnes det noe register med blokknr el. lignende. Feks ved import av gm, chevy ol. (til bil ;) )

 

4. Om man har en motor som hk-avgift ikke er betalt for i båten sin kan dette da få noen konsekvenser?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...