Terkel Startet 27.April.2009 Del på Facebook Startet 27.April.2009 Noen som kjenner til hva det koster og hva man skal betale for og importere en brukt delemotor fra Sverige ? har en defekt mercury 115hk fra 88, og fant en tilsvarende delemotor i Dalarna. Men regner med at man må betale noe for og få dette over grensen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Båtløs Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Du må betale moms på kjøpesummen omgjort til norske kroner, samt hk avgift + moms...ikke sikker på hvor mye hk avgiften er pr. hest Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 er det med andre ord like regler for en delvis defekt eldre motor som en nyere? trodde kanskje man slapp unna med mva eller noe når det kun er snakk om en "delemotor" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 146kr pr hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 27.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2009 med 146 kr pr hk og mva + + + så blir den jo delemotoren dyrere enn en tilsvarende i god stand her i moderlandet... ;) hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 så blir den jo delemotoren dyrere enn en tilsvarende i god stand her i moderlandet... ;) hehe Ja heia Norge....MEN hvis du ikke trenger selve blokka slipper du unna hk avgift, denne en knyttet til blokka. Kjøp motoren, demonter ALT ifra blokka, lever blokka på skroten i sverige ( eller selg den til en svenske... ), da er du nede på kun moms, men en kan vel ta inn varer for en vis verdi uten å betale mva ?.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 27.April.2009 Del på Facebook Svart 27.April.2009 Avgiftsgrunnlaget kan du lese mer om her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 fyttegrøss.... det er jo bla annet blokken jeg er ute etter.... HAr sett av innleggene at du har rimelig peil på mercury Droll ? drømmen er en strøken rekkesekser fra 88\89 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor313 Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 en liten fugl kvitrer til meg en gang at dersom blokka er defekt så slipper du HK avg./moms, måten å dokumentere dette på kan være ved å sende et bilde av motoren (eller en likedan) der hvem som helst kan se at den er defekt, f.x. råde gjennom blokka. et annet alternativ er jo å smugle den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 28.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2009 hehe jo det kan jo være en løsning det, men tenkte holde meg til en metode jeg kan stå innefor ;) hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hva med å kjøpe motoren, og skru ut de delene du trenger? Motordeler er kun MVA-pliktig. Dvs tillegget blir 0.25*(Kjøpesum i utlandet pluss frakt kostnader). HK avgift er vel kun på komplette motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Hvordan er det og få den reparet i SE ? Trenger jo ikke si at det er skiftet blokk. Jeg hadde toppene til min Mopar 318 Mag motor til SE for portjobb, og ved grensen gadd de ikke engang se på disse. Skrev bare ut papirer. Samme når jeg skulle ha disse inn, sjekket bare kviteringen fra svensken som hadde gjort jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeg jobbert for et transportfirma der jeg drev mye med tollpliktig gods. Det var mye biler og motorsykler, men også båter og båtmotorer. Tollvesenet var alltid svært nøye med dette rundt båtmotorer. Biler var lettere, det samme med motorsykler, men båtmotoerer gikk de nøye igjennom. Spesielt når man latet som man ikke visste noe. Tollerene har sett dette maaaange ganger, dumme er de ikke. Det koster å ha leketøy, har man ikke midler så la det være :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 ** kan være ved å sende et bilde av motoren (eller en likedan) der hvem som helst kan se at den er defekt, f.x. råde gjennom blokka.* ( ikke min ...) HK avgift er vel kun på komplette motorer? HK avgiften er koblet til selve blokka, ALT annet er bare deler ( med blokk menes den delen som sylinderene er borret ut i.... veiv/topper/stemple/stamme/+++ er deler uten annen avgift en Mva ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Heia Norge Du har nok helt rett Arne Kjetil! Synes selv det du sa virket fullstendig urimelig, og søkte derfor på toll.no. Man kan altså kjøpe en motor i Norge og betale full HK avgift. Senere kan man være uheldig og få totalhavari, med resultat at motorblokken blir ødelagt. Skal man så kjøpe ny blokk fra utlandet, så skal man betale ny HK avgift! Forstå det den som kan, men det er det vel få av BP's medlemmer som kan Link: http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2009Båtmotor.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 *snip*Senere kan man være uheldig og få totalhavari, med resultat at motorblokken blir ødelagt. Skal man så kjøpe ny blokk fra utlandet, så skal man betale ny HK avgift! Eller innland for den saks skyld, ny blokk=ny hk-avgift. "mafia" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Man betaler ikke ny HK avgift for en blokk som allerede er i Norge. HK avgiften tilkommer hvis man kjøper fra utlandet. Alle motorer (de som ikke smugles da) som er solgt lovlig i Norge har allerede betalt HK avgift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Neivel.. men sett i scenario som han sa. Man har en motor og får totalhavari og man går til forhandler i gata og bestiller ny blokk. Det er uten hk avgift mener du....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Nei den må man også betale avgift på, men det har importøren allerede gjort, du og jeg betaler kun til butikken. Kjøper man en brukt blokk i Norge så skal det ikke betales noe, den er jo allerede betalt. Var det jeg mente :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 ok, da er vi enig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 blokka blir uansett uforholdsmessig dyr... Syns helt klart at avgiftsregimet på båtmotorer har sine syke sider. F.eks at det overhodet ikke er bruksfradrag på hk-avgift på import av brukte motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Er jo derfor båtmotorer, ja alle motorer koster så jæv..... mye penger. Staten skal jo ha penger for alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) Ja også er det blodig urettferdig at man må betale hk avgift på en erstattings-blokk på en motor man allerede har betalt hk-avgift på da man kjøpt den ny. (gitt scenario som nevnt tidl.) Kjøre man motor i gryna, og man velger å kjøpe ny blokk for å reparere motoren, ja da burde det fan meg ikke vært ny-hk avgift Redigert 29.April.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 blokka blir uansett uforholdsmessig dyr... Syns helt klart at avgiftsregimet på båtmotorer har sine syke sider. F.eks at det overhodet ikke er bruksfradrag på hk-avgift på import av brukte motorer det var dette jeg trodde og håpet det var... men men heia Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TLSA Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Noen spm.. 1. Om man kjøper en brukt motor i Norge, hvordan vet man om hk-avgift er betalt på denne? 2. Om jeg har forstått riktig kan man kjøpe en motor fra lastebil ol. og lovlig marinisere denne? 3. Finnes det noe register med blokknr el. lignende. Feks ved import av gm, chevy ol. (til bil ;) ) 4. Om man har en motor som hk-avgift ikke er betalt for i båten sin kan dette da få noen konsekvenser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.