mateco Startet 28.April.2009 Del på Facebook Startet 28.April.2009 Heisann! Jeg lurer på hvordan dere der ute bruker motoren(e) når dere er på tur? Kjører dere marsj fart, full fart, økonomi, eller varierer? Hvordan oppfatter du lydnivået ved de forskjellige belastningene? Når vi er på tur så tøffer vi i økonomi fart store deler av tiden! Da er farten ca. 8 knop ved 1500 rpm på begge motorene. Vi hører at motorene er der, men de sjenerer ikke lydmessig, verken ute eller inne! Både ute og inne kan vi lytte til radioen uten å ha den på full styrke og vi kan føre en normal samtale uten å skrike til hverandre. Det er herlig å bare tøffe stille og rolig mellom holmer og skjær en varm og stille sommerdag, Samtidig er det godt å vite at man har litt ekstra krefter om en situasjon skulle kreve litt ekstra fart! Er det strekninger som er spesielt kjedelige, eller hvor vær vind gjør seilasen utrivelig, ja da øker vi til marsj fart inntil strekningen er passert. Da blir derimot lydnivået litt for høyt på akterdekket! Motorene kjøres med maks belastning kun de siste 5-10 minuttene før fortøyning eller oppankring, selvsagt forutsatt at forholdene tillater det. Må jo ”blåse motorene rene” etter slakk-kjøringa! Ellers belastes motorene fullt hvis det er noe vi må nå (for eksempel stenge tid på bua eller polutsalget ) eller det av en eller annen grunn skulle være nødvendig i forbindelse med en evt nødsituasjon (Sier seg egentlig selv). Ved full belastning over tid kan lydnivået sjenere en smule også inne selv med døren til akterdekket stengt. I sommer skal vi eksperimentere med å skifte mellom motorene og bare ha en motor i drift for å se hvordan det utarter seg! Denne sommeren SKAL bli fin!! Bjørn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Mye av kjøringen sommerstid foregår i hastigheter under 10 knop. Da er det slik ombord at motoren omtrent ikke høres, samtaler kan føres som normalt uten at en trenger å heve stemmen. Økes farten blir det det noe mere støy og bråk. Skal vi over åpne strekker blir det gjerne til at en drar på litt, ikke alltid men noen ganger. Litt avhengig av vær, vind, om en er tom for og skal til butikken, osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeg starter for fullt. Senere så øker jeg litt til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Ligger for det meste rundt 3000rpm og ca 20-22 knop. Det er passe marsjfart på min båt. Nå med de nye trimplanene kan det godt være at jeg legger marsjfarta ned noen knop, den planer fint ved 13-14 knop og har null planingsterskel lengre Er bare disse snekkefolka som raser runt i 28 knop (gps) hele tia, fysjom :lol: Redigert 28.April.2009 av Brynjar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeppen er et transportmiddel. Den har to innstillinger "Av og På". ("På" - varierer litt med bølgehøyde) Jeg innbiller meg at "På" representerer ca. 80% pådrag. Støy - 50hk Mercury støyer lite ved 80%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Jeppen er et transportmiddel. Den har to innstillinger "Av og På". :lol: Lurer av og til hvor den "jeep" betegnelsen kommer fra. Er det noe du IKKE raser rundt med bånn gass på så er det jo en Jeep... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 Enten 7-8 knop innaskjærs eller 22-24 utaskjærs. Når nøden er stor og tanken full kan vi dra på til 36 knop - men det er sjelden vi gjør. I opptil 22-24 knop hører vi stort sett bare vannet mot skroget når vi sitter oppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 5 knop nær land, 8 knop i tøffe/kose fart eller 25 knop i behagelig transport, 30 knop dersom lite sjø. Brøytefart er ikke tillatt hvis ikke strengt tatt nødvendig, både av hensynet til andre, dårlig økonomi + at det ikke ser bra ut...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 (redigert) Hos oss "rusler" vi for det meste i 7 - 9 mils fart. Vi har det sjeldent travelt og plass i havn får vi alltids. Er været ruskete kan det være greit å gi på. På sommerstid sitter vi oppe på soldekket og motorstøyen er totalt borte. Vi hører kun bølgene mot skroget og at det putrer i ekshosen. En god følelse. Vi er glade for den ekstra motorkraften vi har dersom været ikke er helt i godlyne og vi kan gi på litt mer. Redigert 28.April.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikjo Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 8-9 knop med en motor i gang.Har det ikke travelt når me er utpå. Sjekk insruksjonsbok om propellaksling må låses fast ved sleping/en motor i drift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Leading Edge Svart 28.April.2009 Del på Facebook Svart 28.April.2009 7-8 knop. Totalt stille hører overhodet ingenting fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Rundt 7 knop og 2200rpm. Motorstøy ?? hva er det? Ok. hører motor hvis vi er nede i salongen, men på fly er motorstøy nærmest fraværende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 7-8 knop. Totalt stille hører overhodet ingenting fra motoren. Om dette er fra en Bavaria 46 seilbåt tror jeg du virkelig skrøner Leading edge. Bavarie har pr dags dato ikke laget en lydløs seilbåt som går for motor. Om vi selv går for motor i 7-8 med vår båt høre naturligvis motorne godt, men om vi går ned noen hakk til ca 5 knop er lydbildet hyggeligere, men hørbart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hvis vi av en eller annen grunn (hva nå det måtte være...) har det litt travelt, så legger vi oss til i området 12-13 knop, men stort sett ferdes vi stressfritt og med relativt lav hekkbølgefaktor imellom 8 og 9 knop. Vi som kun har èn etasje, og en enkel "sjel" av en japse rett under dørken.. - kan vel ikke skryte av et helt støyfritt miljø ombord, men det er godt levelig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) For motor: 6,5 knop, 2600 rpm. Gammel Volvo Penta. Bråker som et uvær, men går som ei klokke. For seil: 6,5 knop, 0 rpm. Bare omgitt av lyden av bølger og vind Redigert 29.April.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 6kn@1500 RPM på èn maskin. Bytter gjerne på Stb/Bab slik at vi får varmt vann når vi kommer i havn. Støyen fra èn maskin som går rolig og totalt uanstrengt blir på denne måten nærmest totalt fraværende. Er været bra kan vi gå slik i time etter time, dag etter dag. Blåser det opp og blir ubehagelig, legger vi også inn den andre motoren, og legger oss i 18-20kn. Forbruk i 6kn er 0,8l/nm. Forrige året gikk vi fra Asker med fulle tanker, til Skærhamn N om Marstrand og tilbake til Strømstad på omlag en halv tank. (350l) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Marsjer rundt 7 knop, ca 2500 o/min (3600 på max). Støynivået er godt merkbart, man må heve stemmen og ikke stå langt fra hverandre. Har prøvd å støydempe bedre, men båten er bygget som en skikkelig resonanskasse så det er begrenset hvor rolig det kan bli. Lydnivået er til å leve med, men litt misunnelig på de med seilbåt er man kanskje... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
prin435 Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) Kjører på rundt 8 knop som er noe 200 rpm over tomgang på begge maskinene, turtallet er da 900 rpm. I salongen bråker det noe, men på flybridgen er motorstøy fraværende, kun brumming fra eksosen, høres ut som en ferge på tur Vi drar på for å blåse ut litt sot en gang iblant, da blir det ikke så koslig på Flybridgen lenger, men på en måte er det bedre nede i salongen! Vi rusler aller mest avgårde Redigert 29.April.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Ligger i 5,5 knop innaskjærs nærme land. Ligger i 6 knop utaskjærs. Når vi haster ligger vi i 6,5 knop. I medvind, medstrøm og på en god dag makser vi med 7,1 knop hvis bølgekurven går rette veien. Motorstøy er svært nærværende. Flybridgen har jeg aldri sett, så vet ikke hvordan det er der. Sikkert lite støy... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 hvordan dere der ute bruker motoren(e) når dere er på tur? Så lite jeg kan. Marsjer 5-6 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Enormt varierende hastighet, ligger en del rundt 25-27kn har jeg lagt merke til. Full gass, sjeldent. Enten travelt eller for å ha det litt morro. Støy.. alt etter hvor høyt stereoanlegget/musikken står på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 8-9 knop. Nesten lydløs på "toppen" Enda stillere i 7, Det er nesten tomgang. Gasse på til 17. da bråker det. Spesiellt nede. Behagelig i styrhuset under 14 knop.. Hvis jeg vil ha det stillere, kjøper jeg en seilbåt.... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hclande Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) kjører som regel bånn spiker med eller uten seilene oppe ca 4-5 kn. 5.2 kn med fritt fall, hjemmlengsel og tom ølkasse men det er virkelig herlig å kunne skru av motoren å gå like fort som med motor. Redigert 29.April.2009 av hclande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enes 44 Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Marsjer vel stort sett med 20 - 22 knop, 2100 rpm. Har bare vært oppe i max et par ganger, over en kort periode 2500 rpm, og 29 knop. Litt støy blir det med to 300 HK. Ford Mermaid (rekke 6) Men ikke plagsomt mye støy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.