Jump to content

Tiki Navigator problem - noen råd?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg kjøpte i dag Tiki Navigator, Haikom GPS og NV kart (pakkeløsningen).

 

Så gjorde jeg som følger: kopierte drivere etc gor GPSen over på USB stick og fikk innstallert på PCen (vellykket) - den PCen dette skal på har ikke CD stasjon.

 

Så gjorde jeg det samme med kartene - kjørte setup og fikk beskjed om at dette nå var registrert og i orden - men det skjedde ikke noen videre innstallasjon (jeg krysset nei for dette medfølgende kartprogrammet da det var unødvendig iflg tikis bruksanvisning). Den nye mappen som ble foreslått ble opprettet - men det kom ingen kart i den. Hele innholdet på CDen var nå lokalisert lokalt på PCen.

 

Så lastet jeg ned TIKI og forsøkte å innstallere den - men fikk feilmelding om at innstallasjonen ble avbrutt.

 

Dette var litt av en nedtur - av tre mulige feil så feilet to.

 

Det er desverre windows vista på PCen. Jeg har vel da brent en av to registreringer på kartene også?

 

Sendt en mail til NV verlag og en til tiki - så da får jeg se om det kommer noe vettug ut av det.

 

Noen som har opplevd noe lignende?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, ikke det akkurat det samme, men noen småproblemer ifb. med innstallering. Fikk imidlertid veldig god hjelp av personen bak Tiki - han vil at du skal få dette til og mitt stalltips er at han vil hjelpe deg vel i havn - hvis ikke det går grunnet vista før du sikkert heve kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Mitt stalltips for stabil Windows er KISS (Keep It Simple, Stupid!). Det gjelder uansett hva man skal kjøre, og har ikke spesifikt med Tiki å gjøre. For å oppnå dette, må man som regel reinstallere PC'en. Dersom man ikke har nødvendig utstyr og/eller erfaring til dette, bør man alliere seg med noen som har.

 

- - - - -

 

Dette var kortversjonen, mer detaljer følger her for den som orker...

 

Jeg antar at dette dreier seg om en pre-installert maskin, det vil si at den kom med Vista ferdig installert? Mine erfaringer med pre-installert Windows er dessverre at produsenten legger på mye "søl" som potensielt kan gi konflikt med annen programvare. Dette skyldes at PC-produsenten har avtaler med programvareleverandører om å pre-installere deres produkt, sannsynligvis mot senere returprovisjon (min spekulasjon...). Et eksempel er antivirus-programmer som virker i noen måneder, og som man deretter må frem med kredittkortet for å fornye.

 

PC-produsentene installerer også ofte sine egne styringsprogrammer for ting som WLAN (trådløst nettverk), skjerm, museplate osv osv. Ofte vil det være mer enn bra nok å bruke Windows sine standard styringsprogrammer for disse tingene, med færre potensielle konflikter med annen programvare.

 

Jeg ville derfor seriøst vurdert å "begynne fra bunnen". Det vil i praksis si å kjøpe/låne en USB-basert CD-stasjon, og installere maskinen på nytt med en standard Windows Vista-CD. Eller enda bedre, gå for Windows XP (Obs! Husk backup av eventuelle dokumenter etc.).

 

Å installere "ren" Windows krever en smule mer innsats enn å bruke det som følger med PC'en, ettersom man da må ty til PC-produsentens hjemmesider for å laste ned nødvendige drivere.

 

Etter installasjon av Windows er det på tide å gjøre en nøye vurdering av hva PC'en skal brukes til, og kun installere absolutt nødvendig programvare. Dette kan f.eks. være MS Office (eller Open Office), samt standardting som Acrobat Reader og antivirus. Til slutt sørger man for å kjøre gjennom alle nødvendige oppdateringer fra Microsoft Update. Enkelt å gjøre, men mye venting.

 

Tiki og kart er fort gjort å installere, og bør ikke by på problemer med en relativt "ren" PC.

 

Til slutt vil jeg anbefale å ta et komplett speilbilde (sikkerhetskopi) av hele harddisken, f.eks. med et program som Ghost (eller gratisalternativet DriveImage). Da slipper man å be om nye koder fra Maptech og Tiki dersom maskinen senere skulle slå seg vrang.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker de samme kartene BSB fra Maptech og NV kart. Selv om det ikke er nødvendig, så kan du jo legge inn det kartprogrammet som fulgte med og se om det virker bra.

 

Det skjedde en gang at det var en feil på en CD med kartprogrammet på, da lastet jeg net ned på nytt over nettet fra Maptech.

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Nå virker det! TIKI innstallert, og kartene innstallert. Koden var lagret i registeret - så jeg brant ingen koder på forsøket over. Her p åkjøkkenbenken var jeg dog utenfor kartområdet når jeg koblet til GPSen, men når jeg testet uten GPS så leste den de kartene jeg hadde installert. Så da satser jeg på at alt virker.

Link to post
Share on other sites

:cheers: Tiki med DV digital funker helt fint på Vista. Kjempeservice fra Forlaget og Tiki "makeren". :flag: Skulle bare såååååååå gjerne ønsket at den kunne bruke vektorkart :sad: , for programmet er intuitivt lettfattelig og har det du trenger til planlegging og bruk. Regn uansett med variasjon på flere meter differanse underveis i forhold til egen pos i kartet og reel posisjon. Det gjelder andre kartprogrammer også. Ville ikke satset på nattseilas i trange farvann med kun PC som infogiver.

 

Vil også anbefale at du lager et "bilde" av hele C´en, slik at du på 10 min kan få "tilbake" pc din i garantert virusfri og fungerende stand(den blir helt lik som når du tar "bildet", husk det om du har mailprogram...), om det skulle skjære seg senere på et tidspunkt. Viktig om du må reinnstallere på sjøen og ikke har nettilgang slik at du få kartproblemer pga kodene. Gjerne lage 2 versjoner: en til bruk med kartsystemer( fri for andre programmer/ting), og evt en annen til vanlig bruk (ungenes spiller og surfer).

 

Har god erfaring med Acronis True Image. Brukt det på flere maskiner både bærbare og stasjonære uten problemer, også ved bytte av disk. Se link for info og program: http://www.dinside.no/803126/acronis-trueimage-10-gratis :flag:

Link to post
Share on other sites

Her er det Fred skrev i mars om vektorkart. Jeg satser på at det er greit å gjengi det her, ettersom han sendte det til meg som bare er en helt vanlig bruker:

 

Ang. vektorkart:

Jeg holder på med et separat TIKI program for Navionics Gold og Platinum vektorkart, som jeg håper å lansere i midten av mai. Har foreløpig ikke tenkt på hva det skal koste, oppgradering eller slike ting i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hvilke vektorkart TIKI kommer til å håndtere.

Jeg bruker Raymarines RNS v 6.1 som leser både vektor- og raster-kart. Dette innebærer at jeg kan sammenligne kartmaterialet.

Områdene jeg seiler i er så langt jeg kan se like bra oppdatert i begge kartsystemene.

Unntakene er det hvor rasterkartene inkluderer spesialkart som eksempelvis de fire nye kartene for Koster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...