Jump to content

Rorlås for rorkult


alidal

Recommended Posts

Ja jeg har en slik. Min er over 20 år gammel og virker enda. Den virker slik at når du løfter rorkulten i fremkant strammer tampen seg og låser roret. Du er med andre ord avhengig av at rorkulten står oppe av seg selv når du slipper/forlater roret. Min står ikke oppe dersom det blir litt bølger så jeg bruker en bagasjestrikk til å hjelpe med opp til akterstaget. Da funker det

Ganske fornøyd med den, men bruker mest en gammel Autohelm ST1000 autopilot for rorkult. bruker den også mye om jeg ikke forlater roret. Liker det bedre.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Syntes dette så upraktisk ut. En har jo ofte behov for å løfte opp roret, uten at det skal låses av den grunn? Jeg pleier ofte å stå ombord med roret i ryggen..

 

Jeg har et tau i roret, og en klit på hver side i roret. Så fester jeg bare tauet på under to sekunder.

Men båten går kjeldent rett frem unasett, så jeg har kjøpt autopilot

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Låsen låser ikke uten at du på forhånd setter tampen fast i den medfølgende cleaten.

Da er det jo idiotisk å betale flere hundre kroner for låser, når en bare kan lage til to kliter selv å feste et tau fra roret i :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg være enig i. Min sto på båten når jeg kjøpte den. Men om du sammenligner med å kjøpe 2 cleats og litt tamp med en full pakke rorlås til 325,- på Seasea så blir ikke forskjellen så stor. Hvis du tar noe tau du har liggende og bare surrer fast blir det jo noe helt annet. Jeg synes tet blir litt mere orden med full pakke enn å raske sammen noe man har liggende. Noen liker morra og noen liker dattera. (Noen liker begge :lol::lol: )

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...