Jump to content

Ekstremt tilfelle av tæring på ståskrog


Gudrun

Recommended Posts

I min ville ungdom som maskinreperatør opplevde vi mye forskjellig av problemer som det dessverre ikke ble tatt bilder av... Synd, da mange ville nok blitt overrasket over hva som båteiere kan oppleve ombord, for mange uten en gang å være klar over det..

Som da vi skulle skifte til en større propell på en båt som hadde lagt ute et år siden siste slipping.. Her satt propellen bom fast og vi måtte til med tyngre verktøy... Vel den måtte for overmakten vike... Det var da vi oppdaget at akslingen var full av tæring der propellen hadde satt på konen. I allverden... da propellen ble skrapt litt på var den rød....og bladene var begynt å bli hakkete ytterst på bladene.... For å gjøre en lang historie kort, viste det seg at det ikke var forbindelse mellom 4 sinker på ror, flydre og aksling. Her måtte akslingen skiftes for så å lage en ny forbindelse for å være sikker at sinkene hadde kontakt.. ble og satt på en sink på propellmutteren.. Anmodet at han burde få med seg en elektriker for å måle anlegget ombord for å være sikker. Årene etter var han årlig oppe og da var sinkene tært som normalt og propellen var fortsatt som om den var ny....

Kunne fortalt om flere, men lar det bli med den...

 

men, så i vinter dukket denne saken opp....som nok må ansees å være ekstremt...

Hadde i lengre tid vurdert å kjøpe meg en 14,95m. taubåt i stål som lå i UK. men pga. alle avgiftene vi alle elsker her i landet så ble det mye tenking. Veldig mye tenking, ja bortimot forferdelig mye tenking....og lite handling, veldig lite handling... :lol:

Plutselig forsvant alle annonsene eier hadde ute av båten... Et par måneder senere fikk jeg svar på hvorfor.

Båten skulle vært landsatt tidlig om våren men pga. alvorlig sykdom ville han vente et år ekstra. Han var klar over at det var helt i grenseland siden den allerede hadde lagt 2 år siden siste slipping. Utover høsten oppdager han vann i kjølen som ikke ga seg.... Dro den på land for å sjekke. Etter å ha fått spylt skroget reint fikk han hakeslepp, bokstavelig talt....Sinkene? Borte vekk.

På skroget var det nå over 250 tæringspunkter.... Verst var det nærmest kjølen.. Der var det mange dype tæringer og spesielt 4 punkter som var så tynne at han stakk hull med et skrujern..... Og en taubåt er ikke akkurat bygget i tynt stål heller, for de som lurer.... Var nok der vannet kom fra.

Han endte opp med å måtte skifte de 75cm. nederste feltene på begge sider av kjølen i hele skrogets lengde.... Skal sjøsettes i løpet av et par uker....med nye og flere sinker....Elektriker skal og ombord for å måle anlegget før den er tilbake i det våte element....

 

Har lagt fortøyd ute på reden i 5-6 år i samme bøye... han håper problemet er løst nå.....

Bilder fra da den sist gang ble landsatt....

 

image0011.jpg

image0033.jpg

image0044.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...