Jump to content

BEP ultrasonisk tankmåler viser feil


Brodern

Recommended Posts

Har i dag koblet til fuelmåleren. Den er koblet til en induktiv giver som sitter i tanken.

 

Giveren skal ha pluss og minus, samt et signal til måleinstrumentet/fuelmåleren

Måleinstrumentet/fuelmåleren skal ha pluss og minus, samt signalet fra giveren.

 

Det som skjer er at jeg får feil måling, dvs måleren viser full, men tanken er tom.

 

Giveren er kalibrert av de jeg kjøpte den av.

 

Alle instrumenter og giver er nye.

 

Alt er sjekket slik at jeg vet at jeg har koblet riktig, og det går ike an å koble feil på dette heller.

 

Så hvorfor viser den jæ..... måleren full tank ??

 

 

Har prøvd å ringe de jeg kjøpte dette av, men de hadde ikke tid til å svare på tlf, men skulle ringe tilbake. Noe som ikke har skjedd enda.

 

Jeg skal på vannet på Fredag og vil jo at dette skal funke. Er liksom ikke "ferdig" hvis dette er feil. :crazy:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Fuelmåler viser feil . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne annet enn at enten er det:

1) noe galt med giveren

2) noe galt med instrumentet som viser mengden fuel

3) koblet feil på giveren

4) koblet feil på instrumentet som viser mengden fuel

 

Hvis du feilsøker litt så er det nok sikkert 3) eller 4)

Link to post
Share on other sites

Hm, ifl troubleshootinga kan det være feil ohm innstilling.

 

Men nå fikk jeg tak i Petter på TSG og han skulle se på det.

 

Ev kunne jeg få låne kalibringsverktøyet og gjøre det selv med måleren i båten.

 

 

Søren, begynner å bli litt svett her nå asså :)

 

Det er ikke lenge til Fredag. :yesnod:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

jeg har samme problemet, si ifra hvis du må kalibrere noe så kommer jeg til deg og gjør det samme med min båt

Hilsen Morten

 

Jeg monterte ny giver lik "brodern".

Fikk den ikke til og funke, lundebåt ba meg kløpe en giver på Maritim, det er gjort og instumentet viser omvendt.

har prøvd og koble om etter alle kunstens regler.

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du skal ikke gjøre det, men de du kjøpte den av. De må vite målene på tanken din og stille inn giveren etter denne. Giveren må også stilles inn etter instrumentet som skal vise avlest verdi.

 

Men jeg har fått vite at det var feil i softwaren på kalibreringsprogrammet, derfor viser den feil visstnok.

 

Man kobler til en liten boks på en pc, og kobler deretter BEP´n til boksen, og så taster man inn en bråta med tall og verdier i progammet på pc´n. Og det var visst der feilen lå.

 

Men nå har de fått ny software og jeg får låne dette til å stille inn BEP´n min riktig, eller Petter hos TSG skulle komme hjem til meg å gjøre det. Tanken sitter jo helt innie hekken på balja og det blir et helsike å få ut den giveren igjen. Var jo derfor jeg valgte en slik giver, for å slippe noe tøys :rolleyes:

 

Så jeg må koble foran på instrumentpanelet, der signalkabelen går inn i fuelmåleren, men det skulle gå like greit som å koble bak på tanken.

 

må jo få istand dette synes jeg. Gikk jo tom for suppe når jeg var ute 1 Mai (hadde med reservekanne) :smash:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte selv en slik giver i septiktanken, sammen med et WEMA instrument.

 

Opplegget fungerer fantastisk dårlig; jeg tror stående bølger fra den ultrasoniske giveren er problemet. Dette oppstår bl.a. ved tom tank, samt vilkårlig "hele veien opp". Men den gir ihvertfall en noenlunde indikasjon på om tanken er halvtom eller halvfull... :diving:

 

Det er viktig at giveren blir programmert med de riktige målene, samt riktig verdi for det instrumentet som er tilkoblet. Jeg var innom Maritim i Stavanger hele 3 ganger, før jeg til slutt fikk låne programmeringsboksen + sw fant jeg selv på nettet. Selvgjort er velgjort...

 

Jeg hadde endel forsøk og fikk dette til å virke rimelig greit. Men pga at septiktanken kun er på 30 liter, tror jeg denne er litt liten - samt at tilførsel fra "dass" kommer inn i bånn av tanken, med et "stigerør" som går opp til "taket" innvendig i tanken. Dette forhindrer jo tilbakeslag av dritt - så greit nok. Men når man pumper på dass, står jo spruten i taket (inni tanken, altså) - og dette fører til at sensoren går på maks mens denne prosessen pågår.

 

Den vil nok fungere bedre på en tank med drivstoff/vann, vil jeg tro. Evt. i en tank med en litt annen konstruksjon...

Link to post
Share on other sites

Tankprofilen kan programmeres i giveren, slik at denne skal også kunne fungere greit på ulineære målinger.

Akkurat hvor godt dette funker i din båt, må du nesten bare ta sjansen på å teste på egenhånd...

 

Men at det funker på første forsøk? Neppe. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg ihvertfall kalibreringsverktøyet og oppdatert software her hjemme.

 

så nå får vi se om jeg får dette til å funke. Må bare måle tanken først. LXBXH.

 

Funker ikke dette driter jeg i hele greia og leverer det tilbake. Gidder ikke ha noe som ikke funker :crazy:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...