Brodern Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 Har i dag koblet til fuelmåleren. Den er koblet til en induktiv giver som sitter i tanken. Giveren skal ha pluss og minus, samt et signal til måleinstrumentet/fuelmåleren Måleinstrumentet/fuelmåleren skal ha pluss og minus, samt signalet fra giveren. Det som skjer er at jeg får feil måling, dvs måleren viser full, men tanken er tom. Giveren er kalibrert av de jeg kjøpte den av. Alle instrumenter og giver er nye. Alt er sjekket slik at jeg vet at jeg har koblet riktig, og det går ike an å koble feil på dette heller. Så hvorfor viser den jæ..... måleren full tank ?? Har prøvd å ringe de jeg kjøpte dette av, men de hadde ikke tid til å svare på tlf, men skulle ringe tilbake. Noe som ikke har skjedd enda. Jeg skal på vannet på Fredag og vil jo at dette skal funke. Er liksom ikke "ferdig" hvis dette er feil. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Fuelmåler viser feil . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerveza Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Produsent på giver? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Det husker jeg ikke nå. Er på jobb så det får jeg ikke sjekka nuh Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Fant det ut. Kikka på sidene til Flak.no Giveren er en BEP ultrasonic http://www.flak.no/index.php?expand=11&...mp;ProdNo=03329 Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Jeg kan ikke skjønne annet enn at enten er det: 1) noe galt med giveren 2) noe galt med instrumentet som viser mengden fuel 3) koblet feil på giveren 4) koblet feil på instrumentet som viser mengden fuel Hvis du feilsøker litt så er det nok sikkert 3) eller 4) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Hm, ifl troubleshootinga kan det være feil ohm innstilling. Men nå fikk jeg tak i Petter på TSG og han skulle se på det. Ev kunne jeg få låne kalibringsverktøyet og gjøre det selv med måleren i båten. Søren, begynner å bli litt svett her nå asså :) Det er ikke lenge til Fredag. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 (redigert) jeg har samme problemet, si ifra hvis du må kalibrere noe så kommer jeg til deg og gjør det samme med min båt Hilsen Morten Jeg monterte ny giver lik "brodern". Fikk den ikke til og funke, lundebåt ba meg kløpe en giver på Maritim, det er gjort og instumentet viser omvendt. har prøvd og koble om etter alle kunstens regler. Redigert 29.April.2009 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Har du samme induktive giver, fra BEP ? Jeg bruker instrumenter i fra Faria. Og giveren skal jo kalibreres først. Vet du om det ble gjort ? Det ble gjort hos meg, men noe er jo feil :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Og giveren skal jo kalibreres først. Vet du om det ble gjort ? Det ble gjort hos meg, men noe er jo feil :) Hvordan skal jeg kalibrere giveren? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Du skal ikke gjøre det, men de du kjøpte den av. De må vite målene på tanken din og stille inn giveren etter denne. Giveren må også stilles inn etter instrumentet som skal vise avlest verdi. Men jeg har fått vite at det var feil i softwaren på kalibreringsprogrammet, derfor viser den feil visstnok. Man kobler til en liten boks på en pc, og kobler deretter BEP´n til boksen, og så taster man inn en bråta med tall og verdier i progammet på pc´n. Og det var visst der feilen lå. Men nå har de fått ny software og jeg får låne dette til å stille inn BEP´n min riktig, eller Petter hos TSG skulle komme hjem til meg å gjøre det. Tanken sitter jo helt innie hekken på balja og det blir et helsike å få ut den giveren igjen. Var jo derfor jeg valgte en slik giver, for å slippe noe tøys Så jeg må koble foran på instrumentpanelet, der signalkabelen går inn i fuelmåleren, men det skulle gå like greit som å koble bak på tanken. må jo få istand dette synes jeg. Gikk jo tom for suppe når jeg var ute 1 Mai (hadde med reservekanne) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Jeg monterte selv en slik giver i septiktanken, sammen med et WEMA instrument. Opplegget fungerer fantastisk dårlig; jeg tror stående bølger fra den ultrasoniske giveren er problemet. Dette oppstår bl.a. ved tom tank, samt vilkårlig "hele veien opp". Men den gir ihvertfall en noenlunde indikasjon på om tanken er halvtom eller halvfull... Det er viktig at giveren blir programmert med de riktige målene, samt riktig verdi for det instrumentet som er tilkoblet. Jeg var innom Maritim i Stavanger hele 3 ganger, før jeg til slutt fikk låne programmeringsboksen + sw fant jeg selv på nettet. Selvgjort er velgjort... Jeg hadde endel forsøk og fikk dette til å virke rimelig greit. Men pga at septiktanken kun er på 30 liter, tror jeg denne er litt liten - samt at tilførsel fra "dass" kommer inn i bånn av tanken, med et "stigerør" som går opp til "taket" innvendig i tanken. Dette forhindrer jo tilbakeslag av dritt - så greit nok. Men når man pumper på dass, står jo spruten i taket (inni tanken, altså) - og dette fører til at sensoren går på maks mens denne prosessen pågår. Den vil nok fungere bedre på en tank med drivstoff/vann, vil jeg tro. Evt. i en tank med en litt annen konstruksjon... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Har tankt som er formet som v-bunnen, og vanlig føler måler nivået dårlig da tanken er lav og lang. Båten ligger litt bakover, og innstrumentet viser dermed for lite. Vil en slik utrasonisk giver virke bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Tankprofilen kan programmeres i giveren, slik at denne skal også kunne fungere greit på ulineære målinger. Akkurat hvor godt dette funker i din båt, må du nesten bare ta sjansen på å teste på egenhånd... Men at det funker på første forsøk? Neppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Nå har jeg ihvertfall kalibreringsverktøyet og oppdatert software her hjemme. så nå får vi se om jeg får dette til å funke. Må bare måle tanken først. LXBXH. Funker ikke dette driter jeg i hele greia og leverer det tilbake. Gidder ikke ha noe som ikke funker Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.