Jump to content

Hull i eksosbelg vp 280 drev


Thorris

Recommended Posts

Hei!

 

Båten min en Windy 23 FC med vp 280 drev ble lagt på sjøen med et hull i eksosbelgen.. Ble ikke oppdaget før 2 min før den ble lagt ut ser ut som en skade fra skrujern ol. Hvor farlig er dette? Båten måtte ut pga 40 båter i kø bak:(

 

Fikk høre at det ikke var så farlig siden det "bare" var eksosbelgen. Noen tanker om dette?

 

Er det mulig å overhale disse drevene selv? eller er det veldig vanskelig? Jeg er flink til å skru, har f.eks bytta topper på div motorer til bil men da alltid med en Haynes "gjør det selv bok"

Fins det lignende til drev? Er redd for å begynne å skru siden alt er så nytt for meg.

 

På forhånd takk!

 

Hilsen en fersk båteier:)

Link to post
Share on other sites

Fins det lignende til drev? Er redd for å begynne å skru siden alt er så nytt for meg.

Du bør sjekke verkstedhåndboken til 280/290-drevene som ligger i dokumentarkivet på forsiden av baatplassen. Kanskje ikke like utførlig beskrevet som Haynes-bøkene, men fremgangsmåter etc er stort sett greit forklart.

 

Forresten, hva er grunnen til at du ønsker å overhale drevet?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Drevet fungerer fint, ser ingen grunn til overhaling nå men det er vel noen lager osv som kan være lurt å bytte?

Har hørt at noen slitne deler kan føre til dyrt havari?

Har litt lyst til å være på den sikre siden.

 

Mvh Thor

Link to post
Share on other sites

har en stund kjørt med Eksosbelg løs mot drev. ( oppdaget under opptak)

Det som eg oppdaget som negativt,var mye eksos på akterspeil. Etter belgbytte blei det myyyye bedre.

Så så voldsomt farlig kan eg ikkje tro ditt hull er.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Dersom drevet er tett og oljen er fin (ikke grå) når du tapper den av for oljeskift er det vel ikke noen grunn til å stresse dette. Lagrene i drivnkuten vil måtte byttes år om annet, ellers er det vel skifte av olje og sink hvert år og knutebelg annethvert år som gjelder.

 

Jeg opplevde kjøleproblemer pga morken s-slange mellom drevet og drevplaten. Dersom du er usikker på alderen på denne kan det være et knep å bytte når båten alikevel er på land. Så slipper du å plages med denne i ferien.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...