Thorris Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 Hei! Båten min en Windy 23 FC med vp 280 drev ble lagt på sjøen med et hull i eksosbelgen.. Ble ikke oppdaget før 2 min før den ble lagt ut ser ut som en skade fra skrujern ol. Hvor farlig er dette? Båten måtte ut pga 40 båter i kø bak:( Fikk høre at det ikke var så farlig siden det "bare" var eksosbelgen. Noen tanker om dette? Er det mulig å overhale disse drevene selv? eller er det veldig vanskelig? Jeg er flink til å skru, har f.eks bytta topper på div motorer til bil men da alltid med en Haynes "gjør det selv bok" Fins det lignende til drev? Er redd for å begynne å skru siden alt er så nytt for meg. På forhånd takk! Hilsen en fersk båteier:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Eksosbelgen er ikke noen krise. Det eneste som skjer er at eksos går ut gjennom belgen i tillegg til gjennom drevet. Vet iallefall om flere som har kjørt med dette uten at det har vært noe problem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Om det er hull i eksosbelgen, så gjør ikkje det noko. Eksosen går ut gjennom drevet under vannlinja. Så når du stopper motoren, så kommer vannet inn i eksosbelgen uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Fins det lignende til drev? Er redd for å begynne å skru siden alt er så nytt for meg. Du bør sjekke verkstedhåndboken til 280/290-drevene som ligger i dokumentarkivet på forsiden av baatplassen. Kanskje ikke like utførlig beskrevet som Haynes-bøkene, men fremgangsmåter etc er stort sett greit forklart. Forresten, hva er grunnen til at du ønsker å overhale drevet? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorris Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Takk for svar! Drevet fungerer fint, ser ingen grunn til overhaling nå men det er vel noen lager osv som kan være lurt å bytte? Har hørt at noen slitne deler kan føre til dyrt havari? Har litt lyst til å være på den sikre siden. Mvh Thor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 har en stund kjørt med Eksosbelg løs mot drev. ( oppdaget under opptak) Det som eg oppdaget som negativt,var mye eksos på akterspeil. Etter belgbytte blei det myyyye bedre. Så så voldsomt farlig kan eg ikkje tro ditt hull er. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Dersom drevet er tett og oljen er fin (ikke grå) når du tapper den av for oljeskift er det vel ikke noen grunn til å stresse dette. Lagrene i drivnkuten vil måtte byttes år om annet, ellers er det vel skifte av olje og sink hvert år og knutebelg annethvert år som gjelder. Jeg opplevde kjøleproblemer pga morken s-slange mellom drevet og drevplaten. Dersom du er usikker på alderen på denne kan det være et knep å bytte når båten alikevel er på land. Så slipper du å plages med denne i ferien. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.