Jump to content

rekkefølge oljekjøler/giroljekjøler/varmeveksler, Ford Sabb


FENRIKSEN

Recommended Posts

Hei, pusler med en gammel Ford Sabb 130 hk med bowman kjøling. Alder ukjent, fra 70-tallet en gang, men overhalt og satt inn i båten ganske nylig. Tannhjulsdrevet Johnson pumpe.

 

Saken er at pumpen ikke suger når systemet er tomt, mistenker at den suger falsk luft. Impelleren hadde derfor havarert etter vårpuss. Ny impeller montert. En eller annen tidligere eier (eller vedkommende som ovehalte motoren) har koblet sammen kjøleanlegget etter "slange-på-slange-på-slange-på-stuss"-prinsippet grunnet ulike dimensjoner på rørstussene. Da jeg skiftet så bunnventil kan denne kanskje g ikke helt pålitelige slangestabelen ha blitt forpurret, med en liten luftlekkasje som resultat (det lekker ikke vann). Har fått tips om å teste pumpen med en direktemontert slange, ned i en bøtte vann i kjølen.

Funker dét er pumpen OK.

 

Så - etter en del snikksnakk, her er sps:

 

• I dag er kjølekretsrekkefølgen denne: Inntak - giroljekjøler - motoroljekjøler - sjøvannspumpe - varmeveksler - eksoskjøling bak turbo

 

• En mekaniker anbefalte å meg bytte til rekkefølgen: Inntak - sjøvannspumpe - giroljekjøler - motoroljekjøler- varmeveksler. Da kan jeg erstatte hele den nokså ruklete sammenkoblingen av de to kjølerene med én enkelt slange og montere begge solid på sideveggen i motorrommet. Nå henger de og dingler etter noen meter ståltråd... Pluss at vannet dermed altså dyttes, ikke suges.

 

• Men enda lettere ville det vært å sette inn gir/oljekjøler ETTER varmevekslerene. Noe som vil gi mindre slangestrekk på den "trange siden" av motoren og lettere adgang til div. aggregater. Istedet kommer slangene på denne måten lett tilgjengelig i forkant av motoren, og slangestrekket blir mye kortere. Dette skal VISSTNOK også være original ford-sabb-monterting. Vet hvordan disse maskinene opprinnelig ble laget, og er det problemer med å la de to oljekjølerene jobbe i litt varmere vann enn "ferskt" sjøvann?

 

• Siste spørsmål: Hva slags slange bør jeg bruke, en armert slange som tåler sug uten å klappe sammen i et varmt motorrom?

 

mvh

jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sabb/Ford 155 hk 4 syl, og har hatt en 85 hk Sabb/Ford, det er samme motor.

På 155 hk er det turbo og intercooler.

Det jeg vil si er at de har forkjellig monterte slangeløsning.

På 85 hk der gikk vannet først inn på giroljekjøleren, så gjennom pumpa, oljekjøler og tilslutt gjennom varmeveksleren og ut i eksos.

Jeg har villet lagt dette opp så enkelt så mulig med minst mulig slanger, dette ser finest ut, og det blir mindre feilkildrer.

Jeg bruker gul trykkslange fra Tess, har prøvd med blank plastarmert slage, men er alt for stiv.

OBS det skal være 2 slangeklemmer ved inntak og filter!!! :smiley:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...