Jump to content

Tilsette olje eller lignende i diesel?


maia

Recommended Posts

Finnes en del forskjellige tilsetninger som kan blandes i diesel for å kunne bedre smøring av motoren,vet at en del entrepenører bruker vanlig motorolje kanskjei dieselen på sine maskiner,har fått et tips om å bruke marin totaktsolje,har dere noe mening om dette eller bruker det selv?Hvis dette virkelig har noe virkning ved at det forlenger mototens levetid er det vel en billig investering eller?

Redigert av maia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mange med eldre dieselmotorer som sverger til en skvett totaktolje på tanken en gang i blant for å snøre pumpe og dyser. Jeg vet om flere som har god erfaring med dette over flere år. Men på en nyere dieselmotor med common rail og denslags hadde jeg aldri vågd å blande noe i dieselen. Selv bruker jeg en skvett Hammerdown i dieselen ved hver fylling, i hovedsak for å unngå vann i tanken.

Link to post
Share on other sites

Autol er også bra, fjerner kondens, reduserer forbruket, øker cetantallet, bedre kallstart, reduserer sot og skadelige utslipp, forebygger algevekst/dieseldyr, bedre flyteevne ved - , smører dieselpumpen.

Prisen er ikke så gal, under hundrelappen for en halv liter.

Blandingsforhold : 0,5 : 200 l. diesel

 

prøvde den på min tmd 40a og skal si soten kom ut ja :crazy: sotet veldig en liten periode og senere null sot i akterspeilet :smash:

Link to post
Share on other sites

Hvor får du kjøpt dette,og hvilket blandingsforhold er det?

1 flaske varer til 300 liter drivstoff. Eller en strek på flaska pr 50 liter drivstoff. Jeg kjøper stoffet på den lokale bensinstasjon og marina. De selger faktisk en god del av dette stoffet sier innehaveren. Fiskerene bruker det mye i båtene sine.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begagnad olja och tvåtaktsolja

 

 

Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln.

 

http://www.drevia.se/

Link to post
Share on other sites

Men på en nyere dieselmotor med common rail og denslags hadde jeg aldri vågd å blande noe i dieselen.

Hmmm.. hva er argumentet for dette, volvo med sine common rail diesler og deres injectorproblematikk anbefaler jo statoils tilsettningsprodukt nettopp for å gi injectorer en bedre smørning :confused:

Link to post
Share on other sites

Litt usikker påAlron, har hørt at den løser opp vann, og blander vann i dieselen. Dette kan på sikt gi korrosjon på dysene.

Jeg ville heller satse på " SAT additive Super D". 1 ltr holder til 400 ltr diesel.

 

Dette produktet bestiller du hos: "RUSKA A.S, PB 293, N-1851 Mysen Tel:69892309.

 

Jeg har brukt dette på både Yanmar, Volvo og Steyr. Yanmar og Volvo røk mindre og det virket som om motorene gikk penere. På Steyr, økte tomgangsturtallet første gang jeg brukte produktet, men gikk raskt tilbake til normal-gange, og siden har jeg ikke merket noen forskjell. På steyr virker det som om elektronikken overstyrer.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. hva er argumentet for dette

 

Hovedsakelig på grunn av garantiansvar og denslags, men også med tanke på betydelig høyere innsprøytningstrykk m.m. så kan det være greit å ikke blande inn noe som ikke motorprodusenten anbefaler. De gamle steinknuserene fra sytti/åttitallet derimot går på nesten hva som helst...

Link to post
Share on other sites

Hovedsakelig på grunn av garantiansvar og denslags, men også med tanke på betydelig høyere innsprøytningstrykk m.m.

 

Når det gjelder Steyr - fortalte Univa meg, og nærmest anbefalte, å tilsette totaktsolje et par ganger i løpet av sesongen (helst før opplag). Det er utrolige nøyaktige presisjoner og opp mot 3000 bar trykk på steyr (pumpedyser).

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Diesel Uten vann og møkk. Det er det beste...

 

Det er nok det beste - hvis verden var perfekt. Det finnes desverre mye rart i tankene rundt om. Jeg har egen vannutskiller og to filter før motor - bruker kun hammerdown (just in case). Men som over, dette med totaktsolje fikk jeg høre av Univa ved spørsmål ang hva som kan være lurt før opplag.

Link to post
Share on other sites

mange produkter på markedet tydeligvis,har brukt marinolje på mine E modeller mercedes og hører og ken tydeleig høre at pesinpumpå surrer fint selv ved lave temp.Min 82 sole diesel skal få samme behandling,hos en motor som kan stå en stund mellom hver oppstart er min konklusjon at den ekstra smørningen ikke gjør annet enn godt.Takker for gode tips hos flere her :flag:

Link to post
Share on other sites

mange produkter på markedet tydeligvis,har brukt marinolje på mine E modeller mercedes, og hører og kan tydelig høre at pesinpumpa surrer fint selv ved lave temp.Min 82 sole diesel skal få samme behandling,hos en motor som kan stå en stund mellom hver oppstart er min konklusjon at den ekstra smørningen ikke gjør annet enn godt.Takker for gode tips hos flere her :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...