Jump to content

Koble GPS til flere enheter?


mateco

Recommended Posts

Da kobler jeg i parrallelt!! :yesnod:

 

:flag:

Bjørn

Parallell-kobling er ikke noe bra. På et eller annet tidspunkt vil du trekke ned/belaste GPS'en sin utgang så mye at den kneler. I tillegg kan du få problemer med potensialforskjeller.

Få deg en NMEA-buffer fra feks Marinelektronik så sikrer du både giver og brukere.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

God morgen herfra også, og gratulerer med dagen :flag: . Jeg stiller meg i køen for koblingsskjema for GPS (talker) til PC, blir interessant å se om man kan få det til å virke. :cheers:

NMEA ut fra GPS og inn på com-port pinne 2 (rx) og 5 (gnd). Kan uten videre kobles og kontrolleres vha hyperterminal når det gjelder polaritet.

Her er pinout

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe problem for en NMEA 183 utgang å drive flere innganger. 4-5 innganger innganger burde gå bra hvis ledningene ikke er veldig lange. At en utgang driver flere innganger er helt standard måte å gjøre ting på i elektronikkverdenen. Det vil selvsagt ikke fungere å koble flere utganger til en inngang, da trengs en NMEA multiplekser.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En multiplexer har jeg allerede i bruk!

 

Kan jeg bruke utgangen på multiplexeren og koble enhetene parrallelt til den?

 

Vil hver enhet da "sile ut" øvrige NMEA setninger og bare bruke den som den trenger?

 

:flag:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har loddet sammen ledningene fra GPS til VHF og PC. Dette funker uten problem.

 

Det er NMEA out på GPS og ground (-) som benyttes. Disse ledningene går til pinne 2 RX og 5 ground på RS232 kontakten. Det trengs ikke koblngskjema for dette. Finn hvilke farger de har på ditt system og fjern litt av isolasjonen og lodd på så mange ledninger du vil.

 

(Jeg har i tillegg ledning mellom NMEA in på GPS og 3 TX på RS232 kontakten på PC. Dette for å føre data, f.eks. ruter og waypoints over fra PC til GPS.)

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe problem for en NMEA 183 utgang å drive flere innganger. 4-5 innganger innganger burde gå bra hvis ledningene ikke er veldig lange. At en utgang driver flere innganger er helt standard måte å gjøre ting på i elektronikkverdenen. Det vil selvsagt ikke fungere å koble flere utganger til en inngang, da trengs en NMEA multiplekser.

Dette er ikke i henhold, jeg har vært på flere båter der "snyltere" på NMEA-signalet har laget til dels store problemer (feks. AIS som slutter å virke, Autopilot som ikke får rett data, brente utganger o.l).

Anbefalingen vil alltid være å bruke en buffer, så enkelt er det.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Prisen avhenger nok av typen.

Marin Elektronik har flere greie til en fornuftig pris, sjekk under "Animal farm". Dette er enkle bokser godt egnet til fritidsflåten.

Øverland as er en annen produsent som leverer flotte greier, de kan nok også skreddersy løsninger etter behov. Er nok mer rettet mot proffmarkedet.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for linken TrondT!!

 

På Marin Elektronik siden:

Hvilket "dyr" i denne "dyreparken" inneholder den bufferen du nevner??

 

Der er jo endel å velge i og jeg vet ikke hva det heter det som skal buffre NMEA :cryin:

 

 

:flag:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mye dårlige råd.

NMEA 0183 sier kun noe om hva som blir sagt på linja. Ikke hvordandet sies.

De var kun de helt første versjonene som foreskrev RS-422.

 

 

rsstandarder.gif

 

Denne tabellen sier hva de enkelte standarder kan belastes på serielinjer.

 

Du trenger ikke en multiplekser. Den gjør det motsatte av hva du er ute eter.

Du trenger en splitter. De nevnte fra Marinelektronik er bra.

Link to post
Share on other sites

Øøhh

 

Forvirringen total (Splitter, buffer, muliflex ??)!!! :cryin:

 

Skulle nok ikke ha blandet inn den multiplexeren i saken!! (Min feil) :nonod:

 

Tror jeg prøver med vanlig paralell først. Hvis ikke det går så prøver jeg noe annet!! :yesnod:

 

"Det enkleste er ofte det beste" sier Rema reklamen!! :yesnod:

 

:flag:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

(Jeg har i tillegg ledning mellom NMEA in på GPS og 3 TX på RS232 kontakten på PC. Dette for å føre data, f.eks. ruter og waypoints over fra PC til GPS.)

 

Det du i tillegg sa var at du hadde 2 ledninger fra OUT på GPS til pinne 2 og 5. Det samme har jeg.

Du har også fra pinne 3 til IN på GPS.

Kan du sinoe mer om dette?

Hvordan fungerer dette i praksis mht overføring av data fra PC til plotter? Eksport funksjon eller?

Link to post
Share on other sites

Forvirringen total (Splitter, buffer, muliflex ??)!!! Skulle nok ikke ha blandet inn den multiplexeren i saken

 

Multiplekseren skulle du nok ikke ha blandet nei.

For det er det nesten ingen av oss som har i båten. Iallefall ikke som en løs boks.

Multiplexeren er en krets som tar en liten prøve på to eller flere (seismiske innsamlngsystemer har mange tusen) innganger og sender dette ut som en usortert strøm av data. For at dette skal leses, må man ha en demultiplexer.

 

For å pirke, det noen av oss har i båten er en mixer. Den tar to eller flere innsignaler, mellomlagrer disse i et buffer, og sender de ut som en datastrøm. For eksempel Marin Elektroniks Racoon.

 

Å koble sammen to listeners på en RS-232 utgang kan gå bra. Og det kan ikke gå bra. RS-232 er pr. definisjon en talker og en listener. Kobler man sammen RS-232 og RS-422 går det garantert til h-----.

 

Jeg har ikke en eneste direkte kobling i båten. Alt går via enten en Rabbit eller en Lemming. Da er alt optisk isolert fra hverandre og det er ikke mulighet for at utstyr skal påvirke hverandre.

 

Sånn reint generelt, proffutstyr kjører som regel RS-422, mens hobbyutstyr kjører RS-232 for seriekommunikasjon.

Link to post
Share on other sites

Hmmm

 

Jeg har denne installert

multiplex.jpg

 

Har koblet INN GPS, Ekkolodd, og Kompass signal.

Utgangen er koblet til PC

 

Alle signalene registreres av SOB og vises på skjermen :yesnod:

I Tillegg kjører jeg Franson GPS Gate som streamer alt til mitt trådløsenettverk, Og det funker upåklagelig.

Min lille Asus eee 901 mottar sigalene når jeg bruker den på FB

 

Men som sagt, ønsker jeg å spre GPS signalet til flere enheter inne!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...