Jump to content

Vårpuss på Rana 14


EivindBu

Recommended Posts

Hei, kjøpte i fjor sommer en rana 14. Denne har nå blitt nedslitt og skal iløpet av helga og uka pusse den opp. Båten har begynt å slå flak over hele, men det er en altfor stor jobb å fjerne hele det store malingsflaket som ligger over båten så jeg satser på å plukke til det er vanskelig å plukke mer også male over. Jeg har laget nye seter(planker) av teak og båttau rundt foran og bak som jeg legger ut i morgen. Jeg skal lage sete i midten av fliser vi har fra oppussing av badet! I morra maler jeg innsiden, søndag utsiden + bunnstoff muligens ny coat stripe øverst. Til slutt skal jeg bytte list rundt hele fra gummi til TAU. Er dette enkelt? Ser jo for meg at det bare er å dra det rundt og feste bak på hver side av motorfestet. Men hvordan skal jeg gjøre dette? Ser for meg at tauet må bli lagt over båtkanten, men da må tauet være hult? Ingen tau er hule? Om noen har tips forklar!

Bildene som er lagt ved er fra før båten ble slitt men jeg oppdaterer i morgen. Jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg skal gjøre til problemet med flak(malingen er rar med mye dråper og om jeg slår i kanten sprekker den og jeg kommer ned til enda et lag maling, skjønner ikke at det kan være et tykt lag med maling egentlig.. hva forrige eier har gjort.. Bunnen er av sand og er også et flak som alt annet. Sandbunnen er som veggen bare med sand på toppen jeg kan pille sandflak med hvit under. Ser ut som om han har tatt maling også strødd sand på toppen... Nå har det gått av flak i kanten så det er en hakkete overgang mellom båt og sand.. Lurte på om jeg skulle male hele sanden hvit? Vil malingen isåfall dette av? Noen andre forslag for å løse dette problemet ?

 

baat2.jpg

 

baat1.jpg

 

TAKK FOR SVAR:D Motoren er en Yamaha 20hk for de med nysgjerrig personlighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå malt båten innvendig et strøk med hvitt bunnstoff.. Dette ble vel helt greit, kanskje litt grått?.... Er det noen maling som er bra å male 2. strøk med slik at den blir hvit? Ellers så lurer jeg fortsatt på de andre spørsmålene.

Link to post
Share on other sites

Bunnstoff inni båten? Er planen å ha den nedsøkkt mesteparten av sesongen :confused::crazy:

 

Eller hadde jeg absolutt godt for fjerning av det gamle, er enten dårlig forarbeid eller feile produkter brukt, skal du bare kline noe utenpå dette kan du vel strengt talt bare spare deg da det ikke vil holde, det må være vedheft til underlaget, og det blir det ikke ved å kline oppå det som i dag er der :rolleyes:

 

Å feste tau til ripa tror jeg heller ikke er noen god ide, dette vil nok etterhvert løsne uannsett hvordan du måtte feste det tror jeg, la fenderlisten være hvis den duger. :yesnod::smash:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei planen er ikke å ha den nedsøkt.. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå som jeg allerede har malt båten med BUNNSTOFF INVENDIG.. Jeg ønsker gjerne å bytte ut listen til tau, har sett mange båter med dette og fenderlisten holder på å ryke. Hva skulle jeg ha malt med og er bunnstoff dårlig å ha innvendig, det ser ut som forrige eiier har malt med noe rare greier så hele båten er ujevn.

Link to post
Share on other sites

er nok som SeaRaymond sier, gjort for dårlig grunnarbeid av tidligere eier. Det vil da fortsette å flakne av uansett hva du maler oppå.

 

Ang tau til fenderlist, passer nok ikke så bra her, når det er en "flens" der skrogene møtes. Så hvis fenderlista er på tur å sprekke opp så må nok den også byttes.

 

Hva slags fliser er det du tenker å bruke?

 

Båten heter forresten Rana-plast 425 (Rana 14 er en ren robåt)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg tenker på å bruke baderomsfliser vi har fra oppussing av badet for mange år siden. Jeg angrer på dette med bunnstoffet innvendig.. Er det noen måte å få vekk alt sammen så jeg kan begynne på nytt, jeg ser dette for meg som vanskelig da alt ser ut som noe som er kladdet på.. Er det virkelig mulig å komme ned til en glatt og fin overflate? Og hva mener du med en flens? Takk for båtnavn!

Redigert av EivindBu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan visstnok lage seg en malingsfjerner ved hjelp av kaustisk soda og tapetklister, men usikker på hvordan den vil funke her. Å slipe bunnstoff er iallefall en møkkajobb, slipestøvet er giftig! bruk verneutstyr!

 

Tror ikke baderomsfliser er noen god ide, vil alltid bli bevegelse i en båt slik at de vil sprekke. (med mindre det er vinylfliser det er snakk om.

 

Flens = den kanten hvor inner- og ytterskrog er satt sammen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå skal flisene tross alt festes på to rette planker og klarer ikke se for meg hvordan de skal sprekke.. Men ja, jeg fikk litt lyst til å utsette sjøsetting og heller pusse(fjerne) ned hele båten.. Men jeg lurer fortsatt på om det faktisk er noe å pusse seg ned til om jeg ikke pusser vekk hele båten? for det ser så ujevnt ut.. lurer på om det faktisk er noen jevn overflate som gjemmer seg under der.. Og jeg er nybegynner så en grundig forklaring eller oppskrift på hvordan komme til "overflaten" hadde vært mer enn flott.,

Link to post
Share on other sites

Nå skal flisene tross alt festes på to rette planker og klarer ikke se for meg hvordan de skal sprekke.. Men ja, jeg fikk litt lyst til å utsette sjøsetting og heller pusse(fjerne) ned hele båten.. Men jeg lurer fortsatt på om det faktisk er noe å pusse seg ned til om jeg ikke pusser vekk hele båten? for det ser så ujevnt ut.. lurer på om det faktisk er noen jevn overflate som gjemmer seg under der.. Og jeg er nybegynner så en grundig forklaring eller oppskrift på hvordan komme til "overflaten" hadde vært mer enn flott.,

Link to post
Share on other sites

Som noen har nevnt før, så er det ikke sikkert det noen gang har vært noen glatt overflate inne i båten. Nå kjenner ikke jeg akkurat denne modellen, men mange Rana-båter har en ruglete overflate innvendig, med innlagte "dråper" som du sier. Her har funksjon gått foran form, og man har laget en røff overflate som tåler en støyt, og ikke ripes opp så lett. Dette er bruksbåter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...