Jump to content

Sjømann 22, når og hvor ble den produsert?


Guest bingo

Recommended Posts

Hei!

 

Har ikke noe erfaring med Sjømann, men jeg syntes de er ganske gammeldagse i designen

i forhold til en del andre snekker. Ikke misforstå meg :) Det har vært populære båter og sikkert

sjødyktige også. Jeg ville foreslå følgende båter i samme klasse:

 

Wiking 21. Har hatt en selv. Glimrende båt!

Fevik 21.

 

Dissse har litt mer moderne former syntes jeg og god plass også!

søk på fevik21 og wiking 21 på finn. Du bør få en god båt for 50-70.000!

Jeg ville foretrekke Buck (solid,men litt mye støy) eller Yanmar diesel!

 

Mvh

"Master680"

Link to post
Share on other sites

Designet kan man jo mene noe om såklart. Det viktigste må jo være bruksvennligheten og en fornuftig pris på skuta.Og der stiller vel Sjømann sterkt på begge områder etter hva jeg kan forstå? Siden du foreslår alternative båter istedet for Sjømann så kan jeg foreslå en jeg har  et hat forhold til nemlig Polar 20. Mange er uenig,syntes den var bare pyton. Og sånn er det vel at noen liker dattera og noen liker mora :cryin:

Link to post
Share on other sites

Og andre liker begge deler.

 

Grunnen til at jeg mest sansynlig kommer til å velge sjømann 22, er prisen. For meg virker det som om jeg får ganske mye båt for pengene. Hvis jeg skulle være så heldig å få den med Yanmar motor, tror jeg også at jeg får en båt med en bra og stabil motor.

 

Takk for svar så langt, men jeg kunne gjerne ønske meg flere tilbakemeldinger og erfaringer vedr. Sjømannen.

Link to post
Share on other sites

kommer litt ann på hva du skal bruke båten til, men om det er kun til dagsturer trenger du ikke 22 fot. Eg ville da kjøpt en snekke som var helt åpen. Du får da mer plass og det føles som om båten er større enn hva den er...

Har selv hatt en snekke på 22 fot (myra) og den syns eg var mye mer upraktisk og trangere enn saga 20`n som eg hadde. kabinen var veldig trang og mørk og ikke akkuratt så veldig kjekt å sitte inni på sommeren og solen skinte, og plassen under kallesjen var heller bedskjeden. Nå vet eg ikke hvordan sjømann 22 er. En fordel er at du da kan få til eget toalettrom...

 

Om du ikke trenger 22 fot synes eg bl.a saga 20 er et godt alternativ. Disse får du med dieselmotor(ofte buck) fra begynnelsen av 80-åra for rundt 30.000,-

For 50.000 får du en fra slutten av 80-åra med en Yanmar/volvo 18 hk.

 

Dette var berre et tips, det finnes mange andre...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bruke den som dagsturbåt med muligheter for overnatting. Det vil stort sett bare være meg selv som bruker den. Jeg har fra før en kravellbygd tresnekke, men jeg har stikki fingeren i jorda og funnet ut at jeg ikke rekker å få den på vannet i år, og da jeg har en som vil kjøpe den så selger jeg. Litt bittert er det, men men.

 

Båten  som jeg har fra før ser nesten slik ut (har nappet av dekket og revet vindskjerm - har bestilt malmfuru til dekket men han som skjærer for meg er jævlig treig!)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Bilde

Smekkert skrog på denne damen, svenk! Ser nesten litt Svensk ut, etter skrogfassongen å dømme....

 

- Hva slags båt er det?

- Hvor gammelt er hun?

- Hvor mange føtter?

- Hvilken motor banker i hennes indre?

 

Bare nyskjerrig, blir alltid fyr og flamme når jeg ser fine linjer, "riktige" kurver, og "bollekinn"!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner lite til historien bak dennen båten, men jeg har hørt at den er fra ca. 1960 og at den er svensk ja, merke etc veit jeg ikke.

 

Motoren er en "marna fra helvete" 8-12 hk. Har slitt veldig med motoren. Båten hadde stått på land og motoren hadde ikke vært startet på 5-6 år når jeg kjøpte den.

 

Båten er på 23. fot.

 

Har flere bilder på denne siden hvis noen kan gi litt informasjon om båten er det jo artig. Men jeg selger den..... Bud any one?

 

http://www.storfiskeren.net/artikler/op_anderson.htm

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
  • 1 år senere...

Hei.

kjøpte meg en sjømann i April, det sitter en Yanmar 2qm15 i den. har problemer med at den ryker på full gass, og går litt varm ( lampen lyser ) drar ned til ca 2 kn. da går tempen ned litt. har byttet impeller, men det hjalp ikke. plokket også ut termostaten, for å sjekke, men ingen hjelp i det. noen som har en formening om, hva det kan være ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...