fredde1972 Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Hei, har hatt en Suzuki 30 HK 2001 modell i 3 år. Monterte i går ekkolodd som viser volt og fant ut at ved full fart så lader motoren med 16,2 volt. Har et 12V 55 AMP batteri koblet til. Jeg har vanskelig for å tro at likeretter/regulator har tatt kvelden under opplag i vinter så regner egentlig med at den har vært slik en stund. Den lader ca. 13,5 på tomgang, går rolig oppover med turtallet og bikker 16,2V på full fres. Har nå kryssjekket med mulitimeter så vet at ekkoloddet viser riktig volt. Batteriet som står i er ca. 6-7 år gammelt og virker fortsatt veldig sprekt, tar lett lading å virker til å være i ship shape. Batteriet har stått sammen med motoren de siste 3 årene... Kan dette være noe annet enn likeretter/regulator problem? Hvis jeg sjekket batteriet ofte og det ikke minker væske (ikke koker) ville dere da byttet?? Koster tross alt endel å bytte. Iallefall til orginalt. Kan jeg eventuellt bruke denne?? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=60637463 Snakket med en mekaniker på en marina som sa at han ville bare latt det være om det var hans og ikke batteriet koker. Hvor mye tåler forresten ekkoloddet? Er et Humminbird 737 hvor inngangspenning står oppført til 12-20 VOLT. Så da sprenger jeg vel ikke det av 16,2... Tar gjerne imot råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Er vel bare spørsmål om tid før batteriet sprenger tenker jeg.. virket ALT for mye spør du meg, og jeg er ingen elektriker. Men allerede ved 14.7 er det fare for at batteriet kan begynne å koke, så 16,2 volt hadde ikke jeg kjørt rundt med nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredde1972 Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Nå kjører jeg full fart kanskje maks 10 min av gangen. Er en holme til holme båt så vil ikke bli noen full fart over lengre distanser.... å jeg har aldri hørt om et batteri som sprenger... tørrkoker derimot... men enig i at det på langt nær er optimalt.. Er bare lite sugen på å bruke over 1000,- kroner på en regulator hvis jeg ikke trenger det lissom... men kan jeg bruke den på clas så stiller det seg jo annerledes. Min er oppgitt til 6A og den på clas er oppgitt til 10A... Redigert 2.Mai.2009 av fredde1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredde1972 Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ingen med erfaringer på dette området? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Du sier du antagelig har hatt det slik i 3 år og batteriet virker sprekt og fint. Flott. La det være som det er. Du kjører på full fres bare veldig kort tid av gangen. Samtidig er det slik at hvis batteriet er litt utladet, vil spenningen aldri komme opp i noe mer enn 14 volt før dynamoen klarer å gi mer strøm enn batteriet er klar til å spise. Slik du har det nå, har du automatisk utjevningslading hver gang du har fulle batterier og kjører en liten runde. Folk betaler ellers masse penger for ladere som utjevningslader batteriet en gang i blant. Du kan jo se an til høsten. Er batteriet fortsatt sprekt etter 4 sesonger, smiler du og ser frem til den 5. sesongen. Sjekk syrenivået i batteriet og fyll på litt batterivann ved behov. Hadde aldri giddet å gjøre noe som helst med dette før det beviselig ble et problem. Kanskje batteriet ditt kommer til å vare kjempelenge siden det får skikkelig ladespenning? I alle fall kommer det ikke til å dø av sulfatering som er en veldig vanlig batterisnikmorder. Kobler du på noe annen elektronikk som er kresent for høye spenninger, blir det annerledes. Da får du heller spandere på tusenlappene til å fikse problemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
flipflap Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ville vurdert å sjekke med ett scope, kanskje det bare er toppene som er så høye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 neei la det være. dette er ingen problemer. sett på ei lanterne eller to da om du synes det er i overkant spenningen er kun så høy når batteriet er fullt. støtter Lotus på alle punkt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Helt normalt for påhengser å lade med så høy spenning! Har sett opp imot 18 v på helt nye motorer. Batteriene tåler det fint år etter år de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredde1972 Svart 3.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Takker for svar som jeg håpet på... da lar vi det bare være å sjekker batteriet heller en gang for mye ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vidarbre Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Min 30hk ladet med opptil 16v helt til jeg monterte "spenningsbegrenser" i fjor. Batteriet ble 9 år med denne ladespenningen, og har ikke brukt vann. Det som tok knekken på batteriet var at kvikksølvbryteren til lensepumpa hang seg opp, og tømte det fullstendig. Men ikke la et GEL-batteri oppleve 16v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.