Jump to content

Suzuki 30 HK lader med 16,2 V på full fart... noe å bry seg med?


fredde1972

Recommended Posts

Hei, har hatt en Suzuki 30 HK 2001 modell i 3 år. Monterte i går ekkolodd som viser volt og fant ut at ved full fart så lader motoren med 16,2 volt. Har et 12V 55 AMP batteri koblet til. Jeg har vanskelig for å tro at likeretter/regulator har tatt kvelden under opplag i vinter så regner egentlig med at den har vært slik en stund. Den lader ca. 13,5 på tomgang, går rolig oppover med turtallet og bikker 16,2V på full fres. Har nå kryssjekket med mulitimeter så vet at ekkoloddet viser riktig volt. Batteriet som står i er ca. 6-7 år gammelt og virker fortsatt veldig sprekt, tar lett lading å virker til å være i ship shape. Batteriet har stått sammen med motoren de siste 3 årene...

 

Kan dette være noe annet enn likeretter/regulator problem? Hvis jeg sjekket batteriet ofte og det ikke minker væske (ikke koker) ville dere da byttet?? Koster tross alt endel å bytte. Iallefall til orginalt. Kan jeg eventuellt bruke denne?? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=60637463

 

Snakket med en mekaniker på en marina som sa at han ville bare latt det være om det var hans og ikke batteriet koker.

 

Hvor mye tåler forresten ekkoloddet? Er et Humminbird 737 hvor inngangspenning står oppført til 12-20 VOLT. Så da sprenger jeg vel ikke det av 16,2...

 

Tar gjerne imot råd.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå kjører jeg full fart kanskje maks 10 min av gangen. Er en holme til holme båt så vil ikke bli noen full fart over lengre distanser.... å jeg har aldri hørt om et batteri som sprenger... tørrkoker derimot... men enig i at det på langt nær er optimalt..

 

Er bare lite sugen på å bruke over 1000,- kroner på en regulator hvis jeg ikke trenger det lissom... men kan jeg bruke den på clas så stiller det seg jo annerledes. Min er oppgitt til 6A og den på clas er oppgitt til 10A...

Redigert av fredde1972 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier du antagelig har hatt det slik i 3 år og batteriet virker sprekt og fint.

 

Flott. La det være som det er. Du kjører på full fres bare veldig kort tid av gangen. Samtidig er det slik at hvis batteriet er litt utladet, vil spenningen aldri komme opp i noe mer enn 14 volt før dynamoen klarer å gi mer strøm enn batteriet er klar til å spise.

 

Slik du har det nå, har du automatisk utjevningslading hver gang du har fulle batterier og kjører en liten runde. Folk betaler ellers masse penger for ladere som utjevningslader batteriet en gang i blant. :wink:

 

Du kan jo se an til høsten. Er batteriet fortsatt sprekt etter 4 sesonger, smiler du og ser frem til den 5. sesongen. Sjekk syrenivået i batteriet og fyll på litt batterivann ved behov. Hadde aldri giddet å gjøre noe som helst med dette før det beviselig ble et problem.

 

Kanskje batteriet ditt kommer til å vare kjempelenge siden det får skikkelig ladespenning? I alle fall kommer det ikke til å dø av sulfatering som er en veldig vanlig batterisnikmorder.

 

Kobler du på noe annen elektronikk som er kresent for høye spenninger, blir det annerledes. Da får du heller spandere på tusenlappene til å fikse problemet.

Link to post
Share on other sites

Min 30hk ladet med opptil 16v helt til jeg monterte "spenningsbegrenser" i fjor. Batteriet ble 9 år med denne ladespenningen, og har ikke brukt vann. Det som tok knekken på batteriet var at kvikksølvbryteren til lensepumpa hang seg opp, og tømte det fullstendig. Men ikke la et GEL-batteri oppleve 16v.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...