Jump to content

Tips til barnestol-løsning i daycruiser


Lagavulin

Recommended Posts

Etter å hatt minsten i barnevogna i båten fjor, kom jeg på en enkel løsning på barnesete i år som blir litt enklere, tar mindre plass og er tryggere.

En Ikea stol (Antilop, kr. 99,-) uten ben, fastmontert med enkle tau og stropper. Da sitter han trygt, og kommer seg ingen steder. Resultatet så langt er at han har sovnet etter 10 min. hver gang vi har kjørt. Flytevesten hans legger seg som en støtte for hodet i bakkant, slik at han blir liggende litt bakoverlent.

 

"Det enkle er ofte det beste" :sailing:

 

 

img_1133.jpg

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Genialt! Takk for tips, dette skal jeg jammen gjøre med snuppa i sommer. Spesielt lurt når man f.eks skal legge til, og ingen egentlig har tid til å sitte og holde på henne. God utsikt ser det også ut til at ungen har :-)

 

At båten skal tippe? Er det ingen som lar ungene ligge inne og sove i båten under fart? Er vel like ille ute da? Og hvor ofte tipper båter rundt, sammelignet med hvor ofte unger faller ut av båten et ubevoktet øyeblikk? Vet man skal passe på hele tiden, men ulykker har altså skjedd. Og at ungen sitter fast i en vogn er vel IKKE bedre. De sitter ikke SÅ godt fast i denne stolen, vedder på at de ramler fort ut dersom man snur de på hodet, om man ikke spenner de helt fast da (noe som sikkert ikke er nødvendig, ettersom vesten fratar ungene det meste av bevegelsesfrihet i den alderen.)

Redigert av Marit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke noe alternativ løsning for hånden, men jeg ville ikke stroppet fast barnet mitt i en båt.

 

Han er ikke stroppet fast, sitter løst i stolen. Worst case kan også være å få et lynnedslag i hodet. Har ikke gardert oss mot dette :rolleyes:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Kjempesmart.. Ett annet tips som jeg har kjøpt inn til er lagun bordfeste. Til dette får man også kjøpt ett sykkelsete med feste for dette stativet. Da kan barnet svinges avhengig av hvilken vei båten krenger (seilbåt) Helt genialt, men noe kostbart..

 

Uansett så tror jeg det er best at barnet sitter fastspent, og kan løsnes ved ett enkelt håndgrep. Hvilke situasjoner man skulle komme utfor innaskjærs som de fleste kjører hvor båten går rett ned vet ikke jeg..

Link to post
Share on other sites

Guttungen på 2 og fruen holder seg mye i cabinen under fart, iallefall frem til sommeren er på sitt beste, der har han bevegelsesfrihet og lærer seg stadig bedre båtens til tider uforesette bevegelser, blir det for ille, finner han automatisk ut at tiden er inne for en lur :yesnod: , slik blir båtkveldene ofte lange, men er en på tur er en på tur. Om natten sover imidlertid vi alle godt i samme køye :wink: I år venter jeg at han er blitt såpass stor og forståelsesfull at han kan sitte også ute på benken på lik linje med oss voksne med ett overvåket blikk og en hånd i kragen, men i fjor var bilsetet flittigt brukt, tanken min om faststropping og hvis ting skulle skje var også tilstede, men noen ganger må man inngå noen komprimiss, og det å ferdes på sjøen er heller ikke noe unntak. Tanken om at vi skulle treffe noe i sjøen mens de oppholder seg i kabinen er også tilstedet, men igjen noen tanker må man bare la bli med det, hvis ikke ville nok det beste være å bare kvitte seg med båten, låse seg inne i stua og bedd naboen om å kjøre på butikken for å handle :rolleyes: Er det bare jeg som er så tanke løs og uannsvarlig :sailing: Ting kan jo skje :puke:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig så blir det meget "forsiktig" å tenke worst case i alle tilfeller, men det var bare noe som slo meg da jeg så poden i stolen. Umiddelbart fikk jeg et inntrykk av at han satt fast, men han er plassert i stolen, som i sin tur er stroppet fast. Det er vel innenfor hva man kan kalle "akseptabel risiko" ;) (ironisk).

 

Det er fortsatt langt mer farlig å kjøre bil enn båt, og førstnevnte gjør jeg en hel del - med poden i baksetet. Så at man skal ha med seg unga på båttur og gjøre det beste en kan er jeg helt enig i. Så får en håpe at lynet heller ikke i år slår ned i noens hode...

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guttungen på 2 og fruen holder seg mye i cabinen under fart, iallefall frem til sommeren er på sitt beste, der har han bevegelsesfrihet og lærer seg stadig bedre båtens til tider uforesette bevegelser

 

Høres fornuftig ut, men som sagt i en daycruiser er det ikke så mye cabin å bevege seg i.

Da er det bedre at de sitter trygt, og heller lar dem få en overdose av frisk sjøluft, og behagelig motorlyd :sailing:

 

Ikke mint når man skal legge til brygger, eller ankre til svaberg, så har man andre ting å konsentrere seg på enn hvor minsten befinner seg.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...