Jump to content

Marna R12 ruser uhemmet - noen som vet?


Honduras

Recommended Posts

Var i båthavna i går og fikk satt ut min "nye" Polar 22 m/Marna R12 motor. Dvs 2-syl bensin snekkemotor på 12 hk. Samme som R2, men med fordeler og coil i stedenfor magnet.

Jeg har aldri hatt Marna før, men støtte på ett problem som får meg til å klø meg litt i hue, og søke tips her...

 

Av forrige eier fikk jeg beskjed om at den småfusket litt under gange, og "skjøt" i forgasseren.

Plukket derfor ifra hverandre gasseren i går før jeg gjorde noen startforsøk.

I bunnen av flottørkammeret var det 1cm "forkalkninger" og drit. Forundret over at han hadde fått den til å gå i det hele tatt...

Gjorde rent flottørhus, blåste rent alle dyser og kanaler og satte den sammen igjen.

Stilte inn tomgangs og fullfartdysene iht fabrikkens grunninnstilling (dvs 1,5 tørn ut på begge)

Tømte tanken for en gjennværende skvett med "blandevann", På med ny bensin.

Rengjorde bensinsilen i banjokoblingen, luftet ut bensinrøret ved å åpne bunnplugg i flottørhus og sjekket at den nå hadde ferskvare hele veien.

 

Kjørte igang dynastarten og motoren startet etter litt hjelp med choken. Så startet det merkelige. Motoren ruser opp.

Jeg slår av choken og lukker gass-spjeldet. Men det hjelper ingenting. Motoren ruser seg opp. Får kastet meg over tenning-nøkkelen.

Gjorde nå flere forsøk. Samme resultat hver gang. Motoren starter etter tre-fire omdreininger på dynastarten, og så starter den å ruse.

Uten choke og med gass-spjeldet lukket. (man må ha spjeldet noe åpent for å få startet, men lukker det når motoren tenner)

Etter 1-2 sekunder må jeg slå av tenninga for å redde motoren.

 

Jeg kan tenke meg at flottørventilen ikke tetter slik at forgasseren drukner og gir for mye, men har noen vært borte i en annen forklaring?

Og det er merkelig at den ruser med lukket gass-spjeld. Skulle tro den skulle dø av åndenød når den ikke får luft...

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at flottørventilen ikke tetter slik at forgasseren drukner og gir for mye, men har noen vært borte i en annen forklaring?

Og det er merkelig at den ruser med lukket gass-spjeld. Skulle tro den skulle dø av åndenød når den ikke får luft...

 

Formye bensin og motoren drukner, tror ikke den vil ruse seg opp..

 

Falsk luft derimot kan og vil gi rusing.....kommer som oftest av dårlig tetting ETTER forgasser ( motoren får luft ifra andre steder en igjennom forgasser ).

 

Hvordan er tillstanden på pakninger/manifol ( bensin/luft systemet imellom forgasser og selve toppen ), kan det være dårlige pakninger, korrosjon på tettings flater som gir lekasje, tilkoblinger på forgasser eller manifoil som mangler ?? ( vaccum uttak, olje retur ,++ )

 

Et greit triks for å finne falsk luft er en boks med startgass, spray på mistenkelige steder ( overganger/slangetilkoblinger/flenser ++ )....motoren vil reagere hvis den suger inn startgassen.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vi snakker ikke om ujevn gange her, det er bånn gass fra første stund.

Det ligger en pakning mellom forgasser og manifold som så helt OK ut.

 

Tenkete heller ikke på ugjevn gange.... rusing vil i de fleste tilfeller komme av "falsk" luft, dette er uønsket luft som motoren suger til seg via lekasjer

  • imellom gass spjeld og selve innsuget på motoren.
  • Feil på pakninger ( deffekte, gamle, harde )
  • Sår/hakk i tettingsflatene, nok til at ikke pakningene klarer å tette ( kan i de fleste tilfeller utbedres med å planslipe flatene ( slipe papir + glassplate ), bytt gjerne pakning også .
  • Slitasje i forgasseren, rundt spjeld aksling..

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Steng begge dysene! da skal den ikke gå. Gjør den fortsatt det, ja da her du feil i forgasser ev. feil satt sammen.

Forhåpentligvis starter den ikke med stengte dyser, da kan du prøve gradvis å åpne dysene.

Du kan også prøve å holde hånden foran luftinntaket slik at det blir helt tett, da skal den kveles og stoppe. Går den fortsatt med helt stengt luftinntak, ja da suger den inn falsk luft et eller annet sted. Flens forgasser/manifold eller flens manifold/topp.

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at du stenger gass spjeldet? Vi har en tilsvarende eldre type motor. Det skal alvorlig mye falsk luft til for at den skal ruse. På vår skal spaken femover for å stenge. Men jeg har sett forgasserløsninger som har motsatt retning.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Det en still skrue i forbindelse med gass spjeldet . Et slags endestopp. Dersom denne er stillt slik at du ikke får gassen helt stengt vil motoren ruse. Fra vår båt vet jeg at det ikke skal rare pådraget til ved ubelastet motor til turtallet når hysteriske høyder. Det vil si nærmere 900rpm :smiley: . Høres voldsomt ut på en slik motor. Se bilde av Simplex forgasser. Ikke sikkert du har samme. Men prinsippet er sikkert likt.

 

Moped gutta husker sikkert også denne skruen fra bing pling forgasserene :cool:

 

screenhunter_01_may._03_22.10.jpg

Redigert av 2400Styling (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

På min sitter det en Zenith 24 T2. Brukes bland annet også på en haug med traktorer, som Ferguson.

Konfirmasjon her neste søndag så jeg tviler på om jeg får tid (lov) til å skru båt i uka som kommer, men jeg skal forsøke å ta en titt på overføringene og endestoppen osv. Ett eller annet med forgasseren er det.

Skal sjekke med Økonomideler i Sarpsborg om de har rep-sett til Zenith'en. Marna har pakninger, mens traktorverkstedene ofte har rep-sett med nye flottørventiler osv. Var antydning til slitekant på hoveddysa, men jeg tror ikke det betyr så mye siden den bare blir justert til en viss åpning.

Jeg får komme tilbake med status på de tingene jeg har fått tips om her. Takker så langt :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...