Jump to content

Hvor stor båt på henger?


Terje Granheim

Recommended Posts

Dette er det sikkert blitt spurt om før, det er bare en så omfattende database å leite i at det kan være vanskelig å finne.

Derfor spør jeg heller.

 

Familien er lystne på både båt og leilighet i syden, men i og med at ingen av disse tingene er gratis lar de seg ikke kombinere.

Er det noen som har erfaring med å frakte store båter ned til Middelhavet, og hvor stor båt kan jeg egentlig plassere på en henger bak en "bil"?

Jeg ser for meg å ha båten i vannet her hjemme hele sommeren og så frakte den selv ned til f.eks Spania på høsten og tilbake igjen hver vår.

Link to post
Share on other sites

Vel, i første omgang ser jeg for meg en Ford Explorer eller Chevrolet Suburban som sikkert har lov til å trekke 5 tonn (uten at jeg har sjekket det, men den Mitsubishi Pajero'en jeg bruker nå kan trekke 3300 Kg). Alternativet er å ikke bruke bil og henger men heller en lastebil med plan og plassere båten der, men da er hele greia med ett litt mer omfattende og ikke minst dyrere å realisere.

Link to post
Share on other sites

Og så er det dette med bredde da, det er vel kanskje her først begrensningen kommer, dersom en ikke skal ha bredlast skilter og følgebil med lys og greier, for ikke snakke om politieskorte når en nærmer seg opp mot maksimalbredde langs veiene.

Link to post
Share on other sites

Problemet med disse US bilene, med 5000kg tilhengervekt i vognkortet er at maks hengervekt er 3500kg for de bremse / koblingssystemer vi bruker i Norge, og Europa forøvrig.

60mm kule, øye med bolt osv er ikke godkjent brukt. Samme med hydrauliske, eller luftdrevne bremser, i Europa er det kun påløpsbremser og 3500kg total vekt på henger som gjelder.

 

Da må du over på regulære lastebil greier, med de fordeler, og ulemper dette medfører.

 

Når det er sagt, du kjører en STOR båt på en 3500kg henger. 28 fot seilbåt går helt fint. Maxi Fenix f.eks.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

OK, takk så langt.

 

For mitt vedkommende er det ikke snakk om seilbåt men motorbåt. Jeg har i dag en Skibsplast 660 som fungerer udmerket som helgebåt, og skal vi først bytte til noe større bør det være noe vesentlig større enn det vi har i dag. Jeg ser for meg noe i størrelsesorden 32 fot. Har lagt min elsk på Bavaria (men er også her åpen for andre forslag selv om det ikke er det denne tråden handler om). Jeg liker løsningen med to separate kabiner, en til ungene og en til mor og meg.

 

Hvis dette innebærer at vi må over på lastebil vil dette være et pris spørsmål. Jeg har tidligere undersøkt både mulighetene for å kjøre båten ned og inn i Middelhavet, og også å få den fraktet langs veien. Det første virker noe voldsomt og risikabelt, samtidig som jeg regner med at det vil ta tre uker å kjøre båten fra Norge til Spania sjøveien. Det andre blir alt for kostbart, i alle fall hvis de svarene jeg fikk er representative - ca 10 000 Euro i frakt hver vei, to ganger i året.

Link to post
Share on other sites

Penger penger penger... transport av båt i størrelsesorden 32fot +- frem og tilbake til Spania 2 ganger i året??? Tror det er billigere å kjøpe to båter!

 

Har selv hentet noen båter i Gøteborg og fått de fraktet til Kongsberg/østlandet. Du må regne med ca 15-25000,- en vei for den strekningen så kan du selv se hvor mye lenger det er til Spania kontra Gøteborg! :/ Det foreligger også mye spesielle krav til følgebil osv nedover i EU.

 

Som de sies så stopper vel lovligheten av transport av "stor" båt på ca 26-28fot ved hengerkonvoi bak bil/us bil. Vekt og bredde blir problem over dette.

 

Kjøp deg båt å kos deg i Norge med den, trenger ingen leilighet i Spania mer da! :p

Link to post
Share on other sites

Så lett gir jeg meg ikke. Det må være mulig å få fraktet en båt mellom Norge og sydligere strøk to ganger i året, enten ved egen maskin, ved transport eller en kombinasjon av disse, uten at dette blir så dyrt at det ikke vil svare seg.

 

Noen som har erfaring med å kjøre båter sørover på høsten da? Er det et selvmordstokt å bevege seg i den retning hvis man ikke har årelang erfaring og nerver av stål?

Kan jo evt kjøre båten til Biscaya bukta og få den fraktet tvers over Frankrike eller Spania. Da sparer man mye tid på å slippe å gå rundt og inn gjennom Gibraltar stredet.

Link to post
Share on other sites

Hva med å undersøke hva det koster med fraktebåt?

 

Det er sikkert en del som skal fraktes mellom skandinavia og spania som går med frakteskip. Jeg har sett bilder av konteinerskip, som også har med seg båter av forskjellige størrelser.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke ta utgangspunkt i en båt på 2500kg fraktet på en henger med tillatt totalvekt 3500kg (de veier fort 6-700kg)

 

Båten bør ikke være breiere enn 2,5 meter for å slippe følgebil osv.

 

Siden jeg ikke vet, la oss si at du lovlig kan kjøre i 80km/t som høyeste hastighet. La oss også anta at du klarer å holde 70km/t i snitt. Da kjører du ganske bra jevn.

Da sitter du med følgende spørsmål

1. Hvor mange timer kan du kjøre daglig uten at resten av familien begår mytteri?

2. Hvor langt kommer du pr døgn?

3. Hvor mange overnattinger på campingplass eller andre steder du kan sette fra deg ett slikt vogntog på en trygg måte blir det?

4. Hvor mye penger går med til overnatting?

5. Hvor mye setter du av til bespisning for hele familien på turen?

6. Hvor mange liter drivstoff regner du med at du bruker?

7. Hvor mye må du betale for båtplass i Spania?

8. Hvor mange ganger skal du vise fram papirer osv for toll, politi og andre interesserte, og hvor mange timer skal dette ta?

 

Gang så dette med to i og med at du skal tilbake noen uker/måneder senere og vurder så om det ikke er rimeligere å leie en båt lokalt en uke eller to.

Link to post
Share on other sites

Da sitter du med følgende spørsmål

1. Hvor mange timer kan du kjøre daglig uten at resten av familien begår mytteri?

2. Hvor langt kommer du pr døgn?

3. Hvor mange overnattinger på campingplass eller andre steder du kan sette fra deg ett slikt vogntog på en trygg måte blir det?

4. Hvor mye penger går med til overnatting?

5. Hvor mye setter du av til bespisning for hele familien på turen?

6. Hvor mange liter drivstoff regner du med at du bruker?

7. Hvor mye må du betale for båtplass i Spania?

8. Hvor mange ganger skal du vise fram papirer osv for toll, politi og andre interesserte, og hvor mange timer skal dette ta?

 

Gang så dette med to i og med at du skal tilbake noen uker/måneder senere og vurder så om det ikke er rimeligere å leie en båt lokalt en uke eller to.

 

1. Familien kan ta fly, det er nok mye lurere

2. Hvis snitthastigheten er 70 km/t, altså 7 mil i timen, vil jeg anta ca 12 timers effektiv kjøring pr døgn, altså 84 mil pr døgn. Fra Kongsberg-Torrevieja er det

3. Campingplass? Sover i bilen/båten på rasteplasser langs veien. Mange godt opplyste rasteplasser med 24t bensinstasjon (og båten tilbyr vel super komfort..?)

4. 0,-

5. 0,- til familien, litt til meg. Antar ca 4 døgn før jeg er nede og 3 måltider om dagen + "jeg-kjeder-meg-mens-jeg-kjører" mat (altså sjokolade). For 100 kr spiser du greit langs veien, 300 kr pr dag, 4 dager,

totalt 1 200 kr

6. Det koster 3000-3500 kr å kjøre til Torrevieja på Costa Blanca, jeg tror jeg kommer langt med dobbelt så mye, altså 6000-7000 kr

7. Her må jeg innrømme at jeg ikke aner hva det koster, men jeg antar at det finnes dyrere og rimeligere plasser avhengig av hvor "hot" stedet er

8. Så lenge papirene er i orden, du vet sånn nogen lunde hva de spør om, og du vet hvor de skal lete for å kunne verifisere papirene så er ikke dette noe problem. Det er også begrenset hvor mange

tollpasseringer du har. Ikke minst har Schengen systemet gjort det mye enklere å forflytte både gods og personer innenfor medlemslandene.

 

Hvor mange uker i året er båten i bruk her i Norge? 20 uker i året? Dermed har du tross alt 32 uker igjen, minus de to ukene i året du bruker på å frakte båten opp eller ned. Vi er ikke de som leier en uke eller to, vi er de du leier av en uke eller to.

 

Det vil koste i investering av stor bil og stor henger, det vil koste ca 10 000 kr i frakt hver vei, og det vil koste med båtplass i Spania. På den annen side vil det ikke koste noe for vinterlagring, og alt av servicer og oppgraderinger kan gjøre et sted hvor prisene er langt lavere enn her hjemme på berget. Hva båtplassen vil koste der nede er nok den økonomisk sett største usikkerheten.

 

Men, utgangspunkt i maks 3500 Kg for henger og båt er et godt svar, så vil antal fot gi seg selv der etter.

Link to post
Share on other sites

Hei

En kompis av meg kjøpte seg en Windy 7800 på Ibiza, fikk tak i seg en stoor Ford Excursion med diesel/gassdrift og lånte seg en gedigen 3 akslet båthenger. Kjørte ned til Spania og tok en ferge ut til Ibiza, lastet på båten og dro den hjem uten nevneverdige problemer. Ble stoppet av politiet i Tyskland og var sikker på at det var det, men de bare påpekte at et baklys på hengeren var røket, ble eskortert inn på en bensinstasjon/verksted og fikk skiftet pære og ble vinket hyggelig videre.

Jeg har selv fraktet en Bayliner 2855 fra Boston til New York og fra Gøteborg til Sarpsborg med først en leiebil av merket Chevrolet trailblazer samt en Chevrolet Tahoe. Man blir ganske sliten av å kjøre med så stor og tung last i lengden men med 3 akslet henger går det som en drøm, ligger som et slips bak bilen. Egentlig det verste var vinddrag fra forbikjørende vogntog i USA, ser ikke ut som at de har samme fartssperrene som her i Europa. Svære vogntog dundret forbi selv om jeg lå i 80-90 km/t

 

Men 32 fot tror jeg blir litt problemer med bredden

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Det beste innspillet jeg har fått så langt er fra naboen for en time siden. Han foreslo at jeg skulle forsøke med den båten jeg har først (Skibsplast 660) med den hengeren jeg bruker til vanlig (Gaupen boggi).

Da kan jeg frakte båten ned, se om jeg får problemer i tollen, finne ut hvor lang tid det tar osv.

Jeg finner også ut hvor mye det koster å ha båten der nede og om det finnes folk som er interessert i å leie den.

 

Dermed regner jeg det blir tur til Spania i høst, fremfor å stuve båten vekk på et lager.

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med lignende turer, da jeg/vi ofte er nede i Spania for å trene RoadRacing (MC) om vinteren.

Bruker fra 28-36 timer fra Hirtshals til sørspania (ca 3000 km), alt etter type bil og størrelse på henger.

Sist nå i påsken med buss (5,2 tonn) og stor henger (3,5 tonn), brukte 36 timer nedover, 34 oppover.

Med 2 sjåfører går det fint å kjøre nonstop, greit nok at fartsgrensen stort sett er 80, men slikt blir ikke tatt så bokstavelig utaskjærs.

Du må nok regne endel mer diesel med noe så stort på slep, vi brukte ca 500 l hver vei nå sist , billigst å fylle i Spania og Luxembourg.

Bompenger med stor henger kommer på ca NOK 2000 hver vei, kan ikke se du har husket dette.

Ingen hjelp å få fra NAF hvis du får trøbbel på privateide motorveier, dvs 80 % av Frankrike og Spania, kan bli dyrt :cryin:

Tollere ser man lite til i disse landene, kun når man kommer hjem.

Forøvrig et godt tips fra Puma, verdt å sjekke hjul på hengeren!

Redigert av JanS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Da kan jeg frakte båten ned, se om jeg får problemer i tollen, finne ut hvor lang tid det tar osv.

Jeg finner også ut hvor mye det koster å ha båten der nede og om det finnes folk som er interessert i å leie den........

 

32 fot har berenset utleie marked "der nede"....

 

Hvor er "der nede"??? Det er en virkelig god grunn til at Bareboat Charter (dvs uten skipper) ikke er tilgjengelig "der nede"... og derfor ofte også større båter.... og det er nærheten til Afrika. Hvis båten leies ut, (du trenger tillatelse for dette i Spania og det koster litt penger, pluss at det er skattepliktig, og har visse krav til sertifisering) ....og hvis båten blir stoppet i (hyppig) kontroll med narkotika ombord ( Nord Afrika er bare noe timer vekke), så er eier av båten automatisk medskyldig enten han er ombord eller ei (han har jo gitt samtykket om leieforholdet)..., og båten blir automatisk beslaglagt.... samt at eier blir forlangt arrestert og utvekslet med Spania i forberedelse for rettssaken mot ham.

 

Uansett....., fint vær der nede, men til deler kjedelig kystlinje (Cartahena området er untatt i mitt utsagn).... regn med mellom € 4 - 6,000 som minstekostnad for en langtids båtplass (vi ble sitert € 4,000 for tre måneder), men det er avhenig hvor du legger an på å være...

 

Og vær obs på økt forsikkring, havnens mulige krav om at eier ikke kan gjøre noe vedlikeholdsarbeid selv (må oganiseres / utføres av havn med tilhørende kostnad), og at de tar seg betalt for Guardianage (passe på at båten er trygg og forsvarlig fortøyd / opplag).

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...