Jump to content

15ft Askeladden eller With, hvem burde jeg velge?


borninsin

Recommended Posts

Hei. er ny her og innen båter, men nå skal jeg kjøpe meg en båt for å komme meg ut på sjøen! båten skal brukes til små turer til homer etc og fisking! står mellom disse to:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17289467

 

eller

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=15057097

 

Hva tror/synes dere?? begge skal være i bra stand!

 

Takker for alle svar

 

Mvh

Jan

Redigert av borninsin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, Askeladden mangler vindskjerm, men ser ut til å ha blitt bedre tatt vare på. With'en så veldig møkkete ut, noe som tilsier at den muligens ike har blitt tatt vare på?

 

Jeg er ikke sikker, lykke til med valget :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Link to post
Share on other sites

takker for svar.. okey, men hvem av motorene er best da iforhold til driftsikkerhet, bensin bruk etc! skjønner jo at 35hk bruker mer bensin enn 9.9hk men sånn alt i alt med tanke på at man kommer seg fortere frem og tilbake med en 35hk etc?? står man kommer opp i 20 knop med askeladden og det holder mer enn nok for meg og det jeg skal bruke den til, 20 knop er vel heller ikke så sakte at det gjør no??

 

Heller mot askeladden for min del!!

Link to post
Share on other sites

Begge er forsåvidt ok båter. Askeladden så bedre holdt ut enn den andre. Det store spørsmålet er motorene og tilstanden til disse. Ikke godt å si før en har prøvekjørt. Vanskelig valg, holder en knapp på Askeladden. Samtidig kan en ikke forvente å få noe feilfritt til den prisen.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til det bruket du beskriver hadde jeg helt klart gått for Askeladden med 1995 mod Evinrud 9,9.

 

Nå går det ikke klart frem av annonsen hvor gammel 35 hesteren på den andre båten er men den er vell fra 80 tallet en gang og har nok sett sine beste dager.

 

Tror du får et mye mer problemfritt båthold med førstnevte båt Forutsatt at motoren fungerer bra og er godt vedlikehold.

Dette er ikke alltid så lett å vurdere ut fra bilder :wink:

Link to post
Share on other sites

takker for svar.. okey, men hvem av motorene er best da iforhold til driftsikkerhet, bensin bruk etc! skjønner jo at 35hk bruker mer bensin enn 9.9hk men sånn alt i alt med tanke på at man kommer seg fortere frem og tilbake med en 35hk etc?? står man kommer opp i 20 knop med askeladden og det holder mer enn nok for meg og det jeg skal bruke den til, 20 knop er vel heller ikke så sakte at det gjør no??

 

Heller mot askeladden for min del!!

 

20 knop med 9,9HK på en 15´er.... da skal du ikke veie mye tror jeg.

Med matpakke og termos + en kompis ombord, vil jeg tro det er vanskelig å få den i plan.

Men for all del... fart er ikke alt og det er mye mer kos å tøffe rundt i sakte fart. Billigere er det også.

 

Som familiebåt, ville jeg testet With`n først.

Er det bare deg og en og annen gjest som skal ut å fiske, er "ladden" mer enn grei nok.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

hehe, veier selv 115kg så tviler selvfølgelig på at den går i 20knop;) men med 4 personer oppi der da.. vil det da si den ikke går fremover?? hehe

 

Nei for min del er det ikke fart jeg ser etter, men kun en båt som kan ta meg ut på sjøen til turer og fisking! men er vel muligheter for å trimme den 9.9 hk vel og er det å anbefale eller er det som å si at jeg må ha ny motor etter ett par uker?

 

Ifølge eier av ladden så fungerer 9.9hk prikkfritt og er kjørt i ferskvann i den grad det har noe å si?

Redigert av borninsin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke en Askeladden. Dermed blir kvaliteten mer usikker enn det annonsen gir inntrykk av. Tviler også sterkt på at denne båten oppnår 20 knop med 9,9-hesteren...Men for all del, båten kan være bra den. Du må nok se og prøve båtene og se hva du liker best.

Link to post
Share on other sites

Den Askeladden der er en Mørebas 15. Ok båter forsåvidt, jeg har hatt to stykker. Men noen racerbåt er det ikke med 9,9. Jeg hadde 25 hk på min og det var passelig. Ser dessuten at Evinruden som følger med er langstammet, den båten der skal ha kort stamme. Dermed vil den være enda tregere enn vanlig, og den går iallefall ikke 20 knop! En annen ting er at vindskjermen mangler, de er ikke lette å finne nå i disse dager vil jeg tro. Grunnen til det er jo at det er en båt fra -70 tallet det er snakk om. Den ser nokså nylakkert ut, så hva skjuler seg under malingen mon tro? Det kan jo selvfølgelig være helt ok, men jeg hadde aldri kommet til å kjøpt den til den prisen. Jeg synes den er alt for dyr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...