Jump to content

Skal denne(bilde) pakkboksen lekke? Volvo i Fairline 36 T


nordan family 27

Recommended Posts

Denne pakkboksen/akselovergangen drypper en del. Det går et rør/slange inn på den på undersiden (vanskelig å se på bilde), så jeg regner med det er vannkjølt/smurt. Kan ikke se noe grease eller olje, hvis ikke det er olje som får i slangen. Dette er Volvo P tamd 60 C motorer, og akslingene er i en Fairline 36 Turbo.

 

 

aksel.jpg

 

Og hvis den ikke skal lekke - hva må da gjøres med den? Jeg har aldri hatt en slik pakkboks/tetning tidligere.

Link to post
Share on other sites

Røret går nok til en greasekopp ett eller annet sted. Denne skal strammes en gang i blant, men ikke for ofte. En halv tørn annenhver måned eller så pleier å holde hos meg. En 5-10 dråper i minuttet under drift er vel helt vanlig. Lekker den mer, kan du som nevnt over stramme litt på de to mutrene.

Link to post
Share on other sites

Den lekker 2 til 3 dråper i sekundet når båte ligger stille, og det blir noe liter i døgnet.

 

Om jeg forstår dere rett kan jeg altså stramme bolten som på bildet er over selve akslingen? Hva er det som skjer da? Trykker denne samme en pakning, eller klemmer hardere på den?

Link to post
Share on other sites

Fant frem lampa og la hodet god ned i dag - og det drypper jevnt, så det blir ganske mange liter i døgnet av dette. Det sitter altså en bolt med to muttre ytterst, der jeg antar den ene bare er for å låse den andre. Tar med riktig verktøy i morgen, og løsner den ytterste mutteren, og forsøker å stramme den neste mutteren og ser hva som skjer. Den ene akslingen sitter veldig ugreit til så det blir en tålmodighetsøvelse. :smiley:

 

Brukte en del timer i dag på å skifte flotør-bryten på lensepumpa i dette skottet i dag - hittil har det fylt seg opp og rent over i hovedskottet i mottorrommet hvor den automatiske lensepumpa der skyfler det ut med jevne mellomrom

Link to post
Share on other sites

Har dem samme pakkboxane jeg , dem skal ikke dryppe som noen mener .Den er vannsmurt fra motor , etter lengere turer kan du dra til boltane ca 5-6 sekunder på klokka.Har holdt på med mine i noen uker nå ,svaret er entydig fra verksted ( VP ) her i by'n og andre som har slike . Skal komme en dråpe innimellom når du kjører , men skal ikke dryppe når du ligger stille . Dra til boltane til den slutter å dryppe , start opp å sett motor i gear .Da kan det komme en dråpe innimellom , du skal ikke dra til mye av gangen da kan akselen gå varm å det er jo ikke gøy . Når du har etterdratt bolta så mange ganger at dem er i bunn , da etter fyller du med pakkninger . Se forøvrig bilder i tråden til REM , under tråden bytte av gearkasser HS 1 eller noe . Der har du kjempe foklaring med bilder .

 

Tine IV

Link to post
Share on other sites

Det var en nyttig tråd. Dette innlegget med bilder var meget informativt for meg.

 

Den ene pakkboksen kommer jeg sånn noenlunde til inne i gulvet under en skuff - men det er veldig veldig trangt. Den andre boksen må nesten foregå i blinde. Det virker merkelig å ha slikt så utilgjengelig, dvs den ligger under gulvet i toalett/dusj i akterkabinen og jeg har ikke funnet noen like ned. Det må være en åpning eller tilgang fra et eller annet sted som jeg ikke har funnet ennå - noe annet virker urimelig eller lite gjennomtenkt om det er slik at dette må gjøres fra tid til annen.

 

Får satse på en halv tørn i første runde og se hvorledes det virker neste gang jeg har kjørt en tur. For dette setter seg vel ikke godt nok uten at akslingen går rundt - eller kan jeg stramme til det slutter å dryppe for deretter å kjøre?

Link to post
Share on other sites

Utfra bildet i REM sin tråd der strammeboltene var tatt ut, men med klemhylsa inne, ser det ut som det er litt avstand igjen. På mine er det som skimtes i innlegg 1 noe mer avstand, så jeg antar da at det skal være mer å stramme på.

 

Forsøkte med babord aksel i dag. Dro til ca en halv omgang på hver bolt, men det var ikke nevneverdig motstand. Dro deretter til ca en kvart til - og da kjente jeg hard motstand og tenkte søren heller - er det ikke mer å stramme på. Det drypte like mye. Startet babord motor og tok litt ut og inn av gir begge veier, og kikket på akslingen igjen. Nå lekket den nesten mer enn før jeg begynte. Så jeg forsøkte å stramme enda litt - og den motstanden jeg tidligere kjente var borte. Strammet - inkludert runde en - omlag 2 omdreininger til sammen, og startet på nytt med litt ut og inn av gir. Nå drypper det fremdeles jevnt og trutt. Men nå tør jeg ikke stramme mer uten å ha spurt til råds her - jeg har inntrykk av at to omdreininger er veldig mye i denne sammenheng.

 

Når jeg har sett på disse pakkboksen ser det ikke ut til at noen har rørt de på en stund, så det er sikkert lenge siden sist de ble strammet.

 

Så til spørsmålene:

-skal jeg tørre å stramme enda mer?

- kan det strammes helt til det er kontakt mellom klemhylsen og resten?

- i tråden til REM fremkommer at det skal være en viss dimensjon på teflonpakningen - hvordan finner jeg ut hvilken dimensjon jeg evt trenger? Båten skal på land for stoffing om ikke allverdens lenge - mulig jeg skal vurder skifte pakninger hvis ikke jeg finner ut av dette.

 

 

Har skjønt på skipper worse at det ikke er noen snarvei til styrbord pakkboks, så det blir uansett en nøtt. Kanskje jeg får demontere skuffe-seksjonen for å få litt mer tilgang, selvom det også kun har begrenset effekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg holdt på med samme greia som sagt , da jeg kom hjem fra Stavanger å begynte å snoke i kjeller'n så jeg det lakk der . Jeg stramma til det slutta å dryppe ,starta opp å satt motor i gear .Etter en liten stund begynte det å dryppe litt ,strammet en kvart tørn og det blei tett .Etter 8-10 timer med blanda kjøring nå , så ser det like tørt å fink ut nedi der. Så hadde jeg vært deg ,så hadde jeg skrudd til mere slik at det slutter å dryppe om det går . Går ikke dette må det fylles på med pakkninger , hvordan du gjør det ser du jo i den flotte tråden til REM .

Hvor store pakkninger du skal ha , det finner du av å måle diameter på akselen .Dette gjør du fint på vannet , tar bare av bakre deksel å fyller på med pakkninger . Disse kutter du ferdig før du tar av noe , legger bare pakkningen rundt akslen å kutter dem opp i den lengden det blir .Som sagt dette ser du i tråden til REM , bedre forklart der enn at jeg skal prøve . Lykke til og ikke vær redd for å skru dem til ,bare ikke dra dem til så akselen blir var .Derfor ta litt av gangen , slutter å dryppe til slutt og da er det ut på tur :wink: Veit ikke om dette var noe å bli klokere av men , spør mere om du lurer .

 

Tine IV

Link to post
Share on other sites

Takker for alle råd.

 

Rart med det - når man holder på med noen som er ukjent er det betryggende å høre hvorledes andre med samme utfordring har gjort det.

 

Skal ned i ettermiddag - får stramme noe mer da og se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

I dag blei jeg super-deppa.

 

Etter mye om og men fant jeg ut hvorledes jeg skulle komme til styrbord pakkboks sin mest utilgjengelige bolt. Så når jeg endelig hadde fått løsnet låsemutteren, tredd på fastnøkkel med forlegere som nådde inn til mottorrom for å etterstramme - hva er det som skjer? Bolten ryker før jeg har klart en halv omdreining :cryin:

 

Det er sannsynligvis den mest utilgjengelige bolten i hele båten. Og den røk helt innerst slik at det som er igjen er gjemt inne i godse. Dette ble veldig ugreit.

 

Båten skulle snart på land for stoffing - men nå får jeg vel fremskynde dette. Ender vel med at jeg må skjære hull i badegulvet i aktercabinen for å komme ned å få gjort noe med det. Plass til å borre ut er det heller ikke - selv om jeg lager hull i gulvet da det er for nært til neste skott-vegg, med mindre jeg lager et nytt hull der også og inn i mottorrom. Etter det finnes redskaper som borrer i vinkel. Ettersom bolten var så rotten kan jeg kanskje file den igjennom med en liten inngraverings-maskin med bitte lite diamant bor foran, og gjenge opp etterpå.

 

Nå er gode råd, samt trøstende ord velkomment. Må si jeg blei ganske deppa idag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Har din brukket?

 

Lagde hull/luke i badegulvet. Brukte en uke med dremel, og filte ut boltrestene. Skikkelig kjedelig jobb, men alle andre forsøk, inkludert "grise@@@@" for å få ut bolten virket ikke. Bolten var så rotten at den lot seg file ut med dremel uten å ødelegge gjengene i godset.

 

Satt på Volvo kondom etterpå. Tror jeg har en tråd (eller i alle fall bilder) av løsningen her på båtplassen. Løsningen har vært tørr og fin siden (bortsett fra tæring på aksling gjemt i pakkboksen, så jeg trengte nye akslinger til 750 gbp pr stykk fra UK.

 

Med riktig utvalg av verktøy er det mulig å jobbe fra ac om boltene er hele og det er bolt og muttre du skal frem til. Finnes så mange fastnøkler med ulike svinger, vinkler og fasonger at det går.

Link to post
Share on other sites

I tråden om Princessen nevnt foran er det bilder av fenomenet.

 

Den mekanismen som presser pakningen innnover i dag tas ut, snus og skrus på igjen. Så monteres volvokondomen direkte på stussen. Enklere kan det nesten ikke bli. Forutsetter midlertid at akslingen er god der gummien skal ligge an. Kjølevannet til boksen fortsetter man med - ellers vil vannet i kondomen koke og det lekker. Løsningen forutsetter også at du klarer å løsne akslinge girkassen for å få snudd flensen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...