Ip.Content

Logo

Polar 22 - Badeplattform og/eller stige

• Logg inn for svare
27 svar på dette emnet

#21 Halvor Hanevik Ikke pålogget Postet 10.02.12 15:08

• Medlem
Post bilde

I min sitter det en SABB 18 hk, som jeg tviler på leverer 18 hk idag. Det skal sies at jeg sjelden kjører over 6 knopp, da jeg liker lydbilde og turtal i denne farten. Båten er uansett bedre ved bølgehåndtering da den "skjerer" seg lettere gjennom bølger og er mer retingstyrt da mer av skrog er under vann grunnet flaps. Har aldri opplevet problemer med giring ved aktersjø og jeg er ute i alt av vær og vind!

Pappplate som mal, klipp til og skjer ut vannfast kryssfiner. Og så til det geniale, hold deg fast: Jeg har limet flaps langs skrogkant og forsterket med 2 stk stag som igjen er skrudd i teakplate som igjen er limet på skrog over vannlinje. Se bilde. Lim som er brukt er teck-7. Var ment som et prøveprosjekt før jeg skulle installere permanent flaps, men flapsen sitter som ett skudd etter en lang sesong(på land medio desember) og mye bruk. Så den blir som den er, tross i et mindre pent utseende bak ved stagfeste over vannstripe.

#22 LM 605 Ikke pålogget Postet 10.02.12 16:05

• Medlem
Ser du får orginalt trimflaps-opplegg til 22 classic for kr. 3900.- hos Polarboat i Skien

#23 Halvor Hanevik Ikke pålogget Postet 10.02.12 17:35

• Medlem
Ja, det var planen å invistere i originalt fra Polar. Men de festes med å punktere skroget og jeg ville teste ut før jeg eventuelt gjorde det !  

Honduras: Ikke selg båten! Du får ikke slike opplevelser for penger. Min Polar har vært i familien i 40 år, 68 mod. og kommer til å være der til siste slutt, har 3 små gutter som rett og slett elsker båten, i likhet faren:)

#24 Honduras Pålogget Postet 10.02.12 18:19

• Medlem
Har du mulighet til å gi meg noen mål på platen du laget og hvor langt under vannlinjen du plasserte den.
Hva slags stag brukte du, noe man får på Maritim e.l?

Metoden med å lime en kloss på skroget virker jo veldig grei  :thumbsup:

Flott kalesje. Original Polar, eller en god deal fra en annen leverandør?

Tror det å ha to båter koster litt for mye både i tid og arbeid, dessuten har fruen allerede blinket ut et par ting hun skal bruke pengene på..  :lol:

#25 Halvor Hanevik Ikke pålogget Postet 10.02.12 18:53

• Medlem
Skal lete litt i kjelleren ved anledning. Jeg har den delen av platen som var igjen etter utskjering av flaps. Kan ta bilde og måle den så kan du danne deg et inntrykk av hva du skal evetuelt lage. Vil anbefale at du mater platen med epoxy og duk for å gjøre den 100% vanntett før du monterer/limer på. Det hadde jeg gjort om jeg viste at det skulle bli permanent. Stagene er laget av tre og skråkappet for å passe vinkel på skrog versus flaps. Bruk epoxy på de og:)

Kalesjen er fra Helly Hansen, 12 000,- De var de eneste som hadde mal til denne båten av de 3 jeg forespurte. Litt stor syntes jeg, men krymper vel med årene.

Skal skifte skandekk forut og akterut i vår og gledegruer meg til det da skandekk er i bue og jeg har lyst å legge en plate med forskalingsfiner under teakstavene for å etterstrebe en absolutt vanntett konstruksjon. Teakstavene limes da på med epoxy(West sytems) og blir utfordrende med buet underlag. Kom med tips om noen har tatt denne utfordringen før.

#26 Halvor Hanevik Ikke pålogget Postet 10.02.12 19:19

• Medlem
Post bilde

Dette er det som er igjen etter utskjering av flaps.

Post bilde

Post bilde

Tenk deg en trekant med rette kanter og tilpasset topp/spiss etter enden på aktre skrog.

#27 Honduras Pålogget Postet 10.02.12 21:06

• Medlem
Rundt 95cm bred kan det se ut som...
Kan jeg gjette på at du har brukt en 60cm hobbyplate, for det ser ut som spissen er rundt 54cm dyp, mens flapsen har noe materiale ved stemmen...?
ca 10mm tykk?

Likte godt gulvflisene dine, hvem selger dem?  :cool:

#28 Halvor Hanevik Ikke pålogget Postet 11.02.12 09:31

• Medlem
Riktig, hobbyplate. Ikke bruk det du om du går igang med flapsprosjekt. Jeg må sikkert skifte om 2-3 år da hobbyplaten sikkert går i oppløsning etterhvert!

Se bilde av båten, flapsen stikker ut ca 15 cm bak. Jeg har laget den noe mindre enn det Polar lager på nyere båter idag. Jeg har jo tross alt bare 18 hk.

Gulvet er gulvbelegg av høy kvalitet, trykket med struktur og farger som steingulv. Svært slitesterkt, mykt å gå på(filtbelagt gulvbelegg) og lett å legge. Prisen var like høy som å kjøpe steiner! Men jeg ville ha et gulv som var behagelig å gå på, og det er ikke ekte steingulv selv om det estetisk ser mye bedre ut om man tar frem lupen :)

Husker ikke navnet på butikken i Bergen jeg kjøpte det fra.