Jump to content

Turbomotor i snekke...?


tjuagutt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en brukt plastsnekke, fordi jeg liker båtlivet under 8 knop.

Jeg vurderer i disse dager en 25 fots plastsnekke med 43 turbohesters motor; Volvo Penta 2003T.

 

2 spørsmål:

Hva er vitsen med Turbomotor, når man istedet egentlig har bruk for lavt dreiemoment?

 

Er dette er god motor for snekke?

Link to post
Share on other sites

En turbodiesel er mer effektiv enn en sugediesel.

-du kommer lengre på en liter diesel.

-du får bedre fyllingsgrad i sylinderne, renere forbrenning og dermed mindre forurensing.

 

Med en 43 hk turbodiesel kontra en 43 hk sugediesel (som har lavere dreiemoment) vil du merke mindre forskjell om du laster båten og henger på ei slepejolle.

 

 

Og dessuten, det er godt å ha litt ekstra krefter i ei kneik. :lol:

Alltid noen som skal yppe seg.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

En turbomotor i en snekke betyr hovedsaklig nok en ting som kan svikte! I alle fall så lenge vi snakker om deplasementsbåt. I tillegg får du turbolyd, en herlig turbinlyd å høre på i timevis. Jeg ville gått for en sugediesel, en mye enklere motor som det er mindre problemer med. En turbomotor som lever sitt liv på lavt turtall i en snekke, vil kokse seg til over tid slik at turboen setter seg fast. Og da hadde det vært bedre om den ikke hadde vært der i det hele tatt, etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En turbomotor i en snekke betyr hovedsaklig nok en ting som kan svikte! I alle fall så lenge vi snakker om deplasementsbåt. I tillegg får du turbolyd, en herlig turbinlyd å høre på i timevis. Jeg ville gått for en sugediesel, en mye enklere motor som det er mindre problemer med. En turbomotor som lever sitt liv på lavt turtall i en snekke, vil kokse seg til over tid slik at turboen setter seg fast. Og da hadde det vært bedre om den ikke hadde vært der i det hele tatt, etter mitt syn...

 

ja det var noe slikt jeg ante meg ja...

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til anbefaling fra index. I et deplassementskrog kan man koste på seg de ekstra kiloene en motor uten turbo medfører. Jeg tror nok ikke det er så mange snekker med turbo på sjøen.

(Kodvaag er et unntak, men han har jo et halvplaner undervannskrog og ikke snekke, aller helst burde han vel kjøpt Hydrolift eller noe lignende.....)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til anbefaling fra index. I et deplassementskrog kan man koste på seg de ekstra kiloene en motor uten turbo medfører. Jeg tror nok ikke det er så mange snekker med turbo på sjøen.

(Kodvaag er et unntak, men han har jo et halvplaner undervannskrog og ikke snekke, aller helst burde han vel kjøpt Hydrolift eller noe lignende.....)

 

Vanntro, Vanntro, vantro hund... :lol:

 

Jeg har ikke halvplanerskrog.

Ved om lag 18-19 knop går baugen en halv meter ned, og båten ligger helt flatt på vannet.

Ved flatt jern kan jeg gi fullt ror til begge sidene, og båten legger seg pent innover.

Dersom en person går fra side til side når båten ligger i plan trenger jeg ikke korrigere med rattet, båten går rett frem.

 

En f.eks. Fevik 715 har halvplanerskrog, den begynner å vingle i 18 knop, for skroget "buler" ned på midten, så mye at når farten blir høu nok, så begynner det runde området å løfte båten ytterligere.

 

En gammel Joda 7500 eller 8100 har planende skrog, dersom det er montert korrekt motor. :lol:

 

 

Her er et bilde med ny grunning, før jeg tok på bunnstoff:

 

IMAGE_531.jpg

 

 

 

Den kommentaren om at jeg burde ha Hydrolift skal jeg late som jeg ikke så... :discuss::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Da kan det være det er jeg som ikke forstår hva en halvplaner er?

 

Jeg hadde en jolle før, 14 fot og 55 hk, den og Joda'en oppførte seg ganske likt.

 

Tomgang: Kosekjøring, lite bølger..

Halv fart: Baugen står rett opp, og du føler at motoren jobber tungt i forhold til farta, lager mye bølger.

Full fart: Båten ligger flatt på vannet, og hekksjøen ser slik ut:

 

 

 

IMAGE_619.jpg

 

 

De to båtene oppfører seg veldig likt. (se youtube klippet av idiotkjøringa mi i signaturen)

 

 

Hva er det som gjør at skroget på båten min defineres som en halvplaner?

 

Jeg er sta av natur, men kan kanskje gi meg dersom du har en god forklaring som jeg forstår, er ingen gammel sjøulk akkurat.

 

(ja, jeg har lite å gjøre i kveld) :lol:

 

(Edit: PS: Avatarbildet er ikke tatt i toppfart)

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

dorry gutten, han har en 440 hk yanmar, og har hjemmeside på:

 

http://www.friddemartin.net/~w475223/fanny/index.html

 

Han er myye galere enn meg!

Da snakker vi rask halvplaner! :lol: :lol: :lol:

 

 

 

Et riktig flott bilde var det Kodvaag.

 

Takk for det Hansi...

Ikke bare bildet var fint, det var en nydelig dag, nesten vindstille og ganske varmt, i april, en uke etter sjøsetting.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hva er det som gjør at skroget på båten min defineres som en halvplaner?

 

Semi-displacement or semi-planing hulls have features of both planing and displacement hulls. They have a maximum hull design speed. Exceeding this speed can result in erratic handling and unstable operation. There is not one hull design characteristic that differentiates semi-displacement from semi-planing hull. The greater the hydrodynamic lift and higher the hull design speed the more likely it will be referred to as a semi-planing hull. Some general characteristics of a semi-planing/displacement hull are:

 

Has a pronounced chine (angular break where the bottom joins the hull sides) forward

Has versatility of combining speed with sea-worthiness

Offers a degree of useable interior spaces

 

plan_hull_2.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hehe...karakterestikken av hvordan båten din oppfører seg Kodvaag stemmer veldig godt ut med hvordan jeg opplever min Fjord 880 som er en halvplaner !

Forskjellen er at jeg mangler ca 4 knop på topfarten din(50hk mer så hadde jeg vært der).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

TIlbake til det opprinnelige spørsmålet, så kommer det vel an på hvilken båt det er. Nå er jeg kun vant med "gode gammeldagse" snekker med desplasementskrog, ikke noe planende greier, hverken helt eller delvis. Hvis det er båtilvet under 8 knop du er ute etter, så trenger du ikke så kraftig motor. I en 25 fots snekke som ikke skal gå i mer enn skrogfarten klarer du deg egentlig fint med en 10hk Sabb. Går du opp til en 20-hester så har du motorkraft nok til å slå deg gjennom kraftig vind og motsjø også, men trenger allikevel ikke å ta ut mer enn 1/2 parten av motorkraften for å oppnå skrogfart under normale forhold.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på originale 22hk og 33hk som jeg hadde i en Viksund 27 Culumbi var vel 1 knop så det skulle stemme bra det Smurf :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

TIlbake til det opprinnelige spørsmålet, så kommer det vel an på hvilken båt det er. Nå er jeg kun vant med "gode gammeldagse" snekker med desplasementskrog, ikke noe planende greier, hverken helt eller delvis. Hvis det er båtilvet under 8 knop du er ute etter, så trenger du ikke så kraftig motor. I en 25 fots snekke som ikke skal gå i mer enn skrogfarten klarer du deg egentlig fint med en 10hk Sabb. Går du opp til en 20-hester så har du motorkraft nok til å slå deg gjennom kraftig vind og motsjø også, men trenger allikevel ikke å ta ut mer enn 1/2 parten av motorkraften for å oppnå skrogfart under normale forhold.

:yesnod: :yesnod:

Og da er vel 43 hk med turbo egentlig litt på jordet??

 

Jeg har 34 fot snekke med Volvo B18. Regner med at den er god for 50 hk??? Kjører nesten alltid på omtrent tomgang. Får 7 knop med 3 mm gasspådrag og rundt 4 knop på tomgang. Vanskelig å gå i rimelig dorgefart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har turbo i snekka mi og ønsker den ditt pepper'n gror. Motoren er god den (Yanmar 4JH-HTE), men turboen betyr bare atter en dings som må etterses og passes på. Full gass må jeg gi innimellom også for å blåse dritten rein. Heldigvis har jeg en anelse for liten propell som gjør at motoren går veldig lett og maksturtall nås uten problemer. Jalmar'n min har noen og seksti hester, men hadde gjerne bytta bort noen av de fjordingene mot samme motor uten turbo som har 50 gamp.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke halvplanerskrog.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har halvplanerskrog. Sånn jeg tenker det har en halvplaner kjøl, mens en planende båt har v-bunn men ikke kjøl.

En av fordelene med halvplaner er jo kjølen, som gjør at den går stabilt rett frem også i lav hastighet. Et av problemene med planende skrog, er at de vingler i sakte fart.

 

Selv har jeg også opplevelsen av at båten vår legger baugen ned fra ca 18 knop og oppover. Toppfart på vår båt er 25 knop, og dette er akkurat grensen for når båten begynner å ri på kjølen. Når en halvplaner begynner å ri på kjølen avhenger av størrelsen på kjølen. En Summer Family begynner raskere å ri på kjølen enn vår Master pga at Summer Family har kraftigere kjøl.

 

Båten din Kodvaag har kjøl og vil oppføre seg på samme måte.

 

Jeg er svært sjelden påståelig, men har her bare luftet tanker jeg har om ulike skrog.

Mandag starter båtlivet!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det snakk om?

 

Hvorvidt en 43hk turbodiesel egner seg i en 25fot snekke kommer vel helt an på båten. Er det et rent deplasementskrog så er er fordelen med mer hk at man har mer krefter ved manøvrering.

 

Når det gjelder 2003T så er vel det en motor som også er beregnet å brukes i seilbåter...?

I såfall er det rart om den ikke skulle tåle å gå på lavere turtall uten å kokse ned. Turbostørrelse osv har vel endel å si her...

 

Når det gjelder Kodvaags båt, kanskje vi kan kalle det en 3/4 planer? Er iallefall mye rettere i skroglinjene enn "typiske" halvplanerskrog som trives best i 12-18 knop. Hvor stor fart trengs før den slipper sjøen bak og "flater ut"?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da jeg om trådstarter lurte på spørsmålet om det passer med en liten turbomotor i en plastsnekke på 25 fot,... og en Reder / Skipper som digger 7-8 knops båtlivet :yesnod:

 

Det jeg har skjønt såpass av disse svarene dere har gitt, er at jeg IKKE skal kjøpe Scand eller Joda...

Fordi er 1/2 planere og trenger kraftig motor for å komme til sin rett...

Og at små turbomotorer i deplasementbåt ( som jeg mener er ekte snekke) ikke passer, pga. stor fare for koksing av motor.

 

Har jeg oppfattet korrekt?

Redigert av tjuagutt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg har skjønt såpass av disse svarene dere har gitt, er at jeg IKKE skal kjøpe Scand eller Joda...

Fordi er 1/2 planere og trenger kraftig motor for å komme til sin rett...

 

"til sin rett" ?

 

En Joda 7500 eller 8100 med vanlig liten motor er jo bare en grei snekke da, og etter det jeg forstår fin båt til det bruket du ønsker.

Kjøper du en slik med liten motor så funker den jo bare som en vanlig fortrengersnekke, akkurat det du vil ha?

 

En annen båtmodell, som er snekke(fortrenger), men ser ut som "cabincruicer" er Tresfjord 29. (Den har tverr hekk)

Den er like lang som en Scand Baltic, litt smalere, men fremdeles god plass inni, går skjeldent over 12 knop, for den har kraftig kjøl, og best av alt, den koster halvparten av en Scand Baltic.

Det er mange fordeler med tverr hekk, akterkabinen blir stoor, badeplattformen likeså.

 

Og, dersom du kjøper en snekke med en stor motor, som går litt fortere enn du hadde tenkt:

Det er trinnløs gasspådrag... :lol:

Dra av gassen, og ligg i snekkefart med en motor som ikke støyer noenting, pga lavt turtall og lite belastning.

Det trives jeg veldig godt med!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...