Jump to content

Plassering av giver til Silva elektronisk kompass?


NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har Silva Nexus instrumenter om bord, blant annet elektronisk kompass. Kompasset viser feil. Jeg tror grunnen til det har med plasseringen å gjøre; i skottet under styrbord benk i salongen. Jeg har jernkjøl, og det er plassert et brannslukkingsapparat helt i nærheten. Brannslukkingsapparatet kan selvfølgelig flyttes, men jeg ønsker å ha det plassert der da det er mest hensiktsmessig.

 

Noen som har gode tips til ny plassering av giveren?

Redigert av SuperNova (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Oppfølgingsspørsmål: Jeg har fire istrumenter i Silva Nexus serien koplet sammen med seatalk: Logg, wind, compass, GPS. alle disse kan vise batterispenningen. Tre av dem viser den samme spenningen, mens det fjærde (husker ikke hvilket av dem) viser lavere spenning. Hva kan det komme av?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Har du utført autosving kalibrering av kompasset?

 

Det skal vel være følsomt, men avhengig av avviket, kan det være noe annet som er galt. Har du lang nok ledning til at du kan løsne det og holde det et sted unna sterk magnetisk påvirkning, mens du ser verdiene det gir?

Link to post
Share on other sites

Har ikke utført autosvingkalibrering enda, men skal gjøre det. Skal også forsøke å flytte brannslukkingsapparat og div. metallgjenstander og se om det gir utslag. Skal forsøke å flytte på det så langt ledningen tillater det. Godt forslag!

 

Noen forslag til hvor en ideell plassering kan være?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Bare ein liten komentar fra egen montering.

Fant ein glimrende plass for giver og montasje av autopilot med tilhørende montert med Stor tilfredshet.

Under første start, var kurs fin i forrhold til båtkompass, og ein Stor Cognag påkrevet.

Neste dag la eg ut med godt mot endelig slippe å ratte heile vei. Satte i gang stasen og lente meg tilfreds tilbake. Nytt leiketøy fungerer og tar kontroll.

Etter ein stund merket eg at båt dreiet rolig styrbord. Hva H....... Noe må vere gale med oppsett. Febrilsk leiting i Brukermanual og trykking på knapper. Fanskapet var f..... ikkje i orden. Gikk over alle koblinger og alt montert forskriftsmessig. Ingenting av metall på 1m avstand til føler, så HVA...............

Var ikkje høg Cognag faktor ombord, og billig Autopilot til salgs.

Etter annløp i havn og kontroll i maskin, fikk eg øye på sender til Eccolodd. Det var montert tett inntil scott ( på andre sida) eg hadde montert kompassgiver på.

Flyttet kompassgiver 40 cm, og har fungert upåklagelig etterpå.

Moral. Skjekk de enkle løsningene. ( Hvorfor bommer en til stadighet på det?)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...