Jump to content

Fantastisk resultat med armaflex som lyd isolasjon


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg trodde denne var bra å bruke, dette er hentet i fra Flak:

fiber- og støvfri

lukket cellestruktur hindrer diffusjonsgjennomgang og våt isolasjon

lang levetid, vedlikeholdsfri

tungt antennelig, selvslukkende og dryppfri

enkel å rengjøre, noe som gir en sunn hygiene

estetisk bearbeiding

plassbesparende

egner seg for innen- og utendørsisolering

miljøvennlig og KFK-fri

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Trur du tuller no, armaflex brenner ikke og er godkjent for bruk i skip.

Kun godkjent for bruk på cold service systemer i innredning.

http://www.dnv.com/industry/maritime/publi...nboardships.asp

For glassfiberbåter er likevel armaflexen et ubetydelig problemet om det skulle brenne. Flott materiale å jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Har jobbet mye med armaflex, samt kaiflex som er nesten det samme stoffet http://www.kaimann.no/produktkategori/kaiflex-1.aspx

 

Som fagutdannet Isolatør/kapsler, var armaflex/kaiflex det isolasjonsmaterialet som var aller best å jobbe med. Limes lettest på med kontaktlim.

 

Den jeg foretrekker i motorrom er denne: http://www.docstoc.com/docs/1989110/Kaiflex-Protect-ALU-TEC

 

lett å holde motorrommet skinnende rent når flatene kan vaskes..

 

Capella

Link to post
Share on other sites

Hva er det snakk om her, lyd eller temperatur isolasjon? Armaflex er vel ikke noe mer mystisk enn neopren, kanskje kalt glavaflex hvis du kjøper det hos Brødrene Dahl?

 

Husker godt at lydbildet i skøyta til faren min ble drastisk endret når 7 - 8 dykkere hadde hengt neoprendraktene til tørk i maskinrummet. Helt utrolig, faktisk! Da snakker vi om akustisk demping i det rommet hvor lyden genereres, og ikke det å hindre lyden i å trenge igjennom en vegg, f. eks.

 

Det er faktisk ganske enkle prinsipper her. Skal man hindre lyd å trenge igjennom vegger e.l. må veggen bygges av forskjellige materialer, og da helst med bly innimellom. (tunge materialer er ikke lett å sette i svingning).

 

Lette isolasjonsmaterialer med glatt overflate gir ofte dårlig lydisolasjonseffekt. Tenk på hvordan Hepstars eller dess like lagde studioer hjemme i gamle dager; gamle eggekartonger. Stor overflate, dødseffektivt.

 

Man får sågar kjøpt stålplater med såkalt akustisk perforering. Et lag tung steinull bak disse gir et forbløffende resultat.

 

Det er ikke bestandig like lett å følge mine prinsipper for lyddemping, det er jeg klar over. Men hvis mulig, drep lyden i det rummet lyden genereres, ikke prøv å forhindre lyden i å trenge igjennom veggen. Den kampen blir ofte uavgjort. Spesielt for de som har fokus på vekt i båten..

Link to post
Share on other sites

Kun godkjent for bruk på cold service systemer i innredning.

http://www.dnv.com/industry/maritime/publi...nboardships.asp

For glassfiberbåter er likevel armaflexen et ubetydelig problemet om det skulle brenne. Flott materiale å jobbe med.

 

 

Var dette jeg tenkte på ja. Vi bruker denne typen på chilled water system på våre båter samt kjøle og fryserør, men dette er disp. pga. det ikke finnes andre typer å bruke mot kondensering. Til nå.

Siden den ikke brenner og ikke avgir røyk, vet du typebetegnelsen? Mulig at det er en forbedret type av den jeg har vært borti.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Drar opp en gammel tråd, har veldig lyst til å støyisolere motor i båten men kvier meg til å bruke de mer tradisjonelle materialene dels på grunn av tyngde og fordi det på grunn av tanker og utstyr ikke får mulighet til å lukke motor helt inn. Ser det skrives her at Armaflex vil absorbere mye støy og at flere har god erfaring med å bruke dette.

Lurer litt på hvordan Ribtjenester sitt prosjekt endte når du var 100% ferdig, ble du fornøyd med resultatet?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

 Eg har isolert heile båten mot kulde med 1 cm Neopren . Fantastisk stoff til dette bruket. At dette stoffet, som nesten ikkje veg noko som helst, ogso er fantastisk som isolasjon i motorrummet, men då mot lydgjennomgang, overgår min forstand. Her brukte eg treskiktsplater med tungt mellomlegg. Tungt vart det, og det rekna eg med det måtte være. No ser eg at eg kunne brukt neopren med like godt resultat og utan vekt. Det er nesten for godt til å vere sant. Og det er det vel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...