Windy37GM Startet 9.Mai.2009 Del på Facebook Startet 9.Mai.2009 (redigert) Hei Jeg ser at det finnes fler "prosedyrer" mhp oppstart av motorer i båter. Alt fra start og vent til den er varm (på tomgang), til rus den opp i 2500-3000 for å få den fortere varm og alt mulig derimellom mhp omdreininger. se på denne: Oppstart med 1500 rpm og denne: 3000 rpm etter en stund Jeg mener selv at etter motoren startes, så går den på tomgang til temp nåla leer på seg eller båten er ferdigpakket også tusler vi rundt til den har driftstemperatur og vi kan dra på. Er det noe som kan motorteknologi så godt at han/hun kan forklare hva som er sunnest for våre elskede grønne/hvite/grå/sorte jernklumper? "Vill synsing" er også gode bidrag :-) mvh Bavaria32sport Redigert 9.Mai.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 jeg mener du gjør det riktig.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 En fritidsbåtmotor av en viss kvalitet blir ikke utslitt, den står i stykker. Ikke dumt å la den gå på tomgang bittelitt før avgang, og ta det med ro til den er varm. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Når det er veldig kalt vær kan det vere greit at motoren går med litt høyere turtall rett etter start, rundt 1000 rpm. I grunnen er det beste for motoren at den får en så rask oppvarming som det er mulig, dette på grunn av at motoren slites mest når den er kald, men den skal ikkje belastes hardt før den er driftsvarm. Motoren bør også gå så lite på tomgang som det er mulig på grun av fare for nedsoting av turbo og glassering/polering av foringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Skal bli interessant å se hva som anbefales her. Har selv en D4, og jeg lar min gå på tomgang til den passerer 40 grader før jeg siger ut. Har jeg det travalt en sjelden gang, så øker jeg tomgangstallet til vel 1000 r/m. Da kjenner jeg til gjengled et snev av dårlig samvittighet. Jeg er kanskje i overkant forsiktig... Redigert 9.Mai.2009 av Stoner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann-22 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Det har kanskje litt å si åssen motor du har å?? Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Kanskje noen minutter på tomgang før jeg rekker å legge fra. Men ikke så lenge at tempnåla begynner å røre på seg. Har ingen betenkeligheter med å belaste motoren opp til 2000 r/min før den blir varm (Forrige båt max rmin 3400). Det er vel nesten det samme jeg gjør med bilen bortsett fra at jeg starter og kjører som normalt med en gang. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 ...Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??.. Dette har kansje noko med kaldstartfunksjonen å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann-22 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Mulig at det er det.. Står ikke noen grunn til dette i boka, og forstår ikke helt hva hensikten er... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune_12 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Starter normalt opp, kaster fortøyningene og tusler avgårde ganske med en gang på en 800-1000 omdr. Etterhvert som temperaturen begynner å komme opp mot 40 grader øker jeg gradvis på mot 1500+. Ved driftstemp på noen og 70 grader går jeg "trinnvis" opp mot marsjfart på 2800-3100 omdreininger. Med bilen kjører jeg med en gang, men lar den jobbe lett under 3000 omdr. før den er driftsvarm. (bensin) Redigert 9.Mai.2009 av Rune_12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 ?? Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??.. mener absolutt du skal dra turtalet ned idet den starter.. å ruse fullt turtall med en gang den er startet , er er vel det værste du kan gjøre mot en motor... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann-22 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Det er det jeg mener også.. Men de som har laget motoren bør jo ha rett.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann-22 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Drar jo ned til tomgangs turtall men en gang den starter, men hva er grunnen til at den skal startes på full gass?? hadde det ikke holdt med halv eller no??.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 det er vel for den ekstra dieselen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y EIMY Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Gjør vi det samme med bilmotorene våre ? Ikke gjør jeg det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brynjar Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Merc 3.0 4syl. er jo basert på gamle bilmotorer og har følgende startprosedyre : Pump fullt pådrag på gassen 3 ganger, start motoren og la den gå seg litt varm på tomgang. Er motoren i stand og rett justert funker det hver gang. Har jeg det travelt lar jeg den gå på litt mere turtall et par minutter, det er ganske lite som skal til før den er "klar". Nå er det nok ikke nødvendig å kjøre varm motor før en drar avgårde men det får motoren til å gå penere på tomgang og med shift interupt koblingen er det fort gjort at en "sur" motor stopper idet du drar den i gear. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) SY EIMY nei , men du har ikke en gammel forkammer og støtstangmotor i bilen tipper jeg.. Redigert 9.Mai.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 (redigert) Hei Kan hende å sette gasshendel på full gass etter stopp har en misjon, men jeg reagerer på dette. Viss det skulle skje en teknisk feil i strømnettet slik at starter slår inn så vill motor starte på fullt turtall med starter i inngrep og dertil skade rundt dette. Nå har det seg slik at hovedstrøm bryter ofte blir slått av når en forlater båten, men kjenner til tilfelle da motoren har startet opp midt på natta når en sov. Tror jeg ville fått sjokk med svinneriet på fullt turtall. Smaapala Redigert 9.Mai.2009 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Er ikke noe av meningen at oljen skal få nok temperatur og tid nok til å "komme seg rundt" i maskineriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.