Jump to content

Oppstart av en motor-generellt


Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg ser at det finnes fler "prosedyrer" mhp oppstart av motorer i båter. Alt fra start og vent til den er varm (på tomgang), til rus den opp i 2500-3000 for å få den fortere varm og alt mulig derimellom mhp omdreininger.

se på denne: Oppstart med 1500 rpm

og denne: 3000 rpm etter en stund

Jeg mener selv at etter motoren startes, så går den på tomgang til temp nåla leer på seg eller båten er ferdigpakket også tusler vi rundt til den har driftstemperatur og vi kan dra på.

 

Er det noe som kan motorteknologi så godt at han/hun kan forklare hva som er sunnest for våre elskede grønne/hvite/grå/sorte jernklumper? "Vill synsing" er også gode bidrag :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En fritidsbåtmotor av en viss kvalitet blir ikke utslitt, den står i stykker.

 

Ikke dumt å la den gå på tomgang bittelitt før avgang, og ta det med ro til den er varm.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Når det er veldig kalt vær kan det vere greit at motoren går med litt høyere turtall rett etter start, rundt 1000 rpm. I grunnen er det beste for motoren at den får en så rask oppvarming som det er mulig, dette på grunn av at motoren slites mest når den er kald, men den skal ikkje belastes hardt før den er driftsvarm. Motoren bør også gå så lite på tomgang som det er mulig på grun av fare for nedsoting av turbo og glassering/polering av foringer.

Link to post
Share on other sites

Skal bli interessant å se hva som anbefales her. Har selv en D4, og jeg lar min gå på tomgang til den passerer 40 grader før jeg siger ut. Har jeg det travalt en sjelden gang, så øker jeg tomgangstallet til vel 1000 r/m. Da kjenner jeg til gjengled et snev av dårlig samvittighet. Jeg er kanskje i overkant forsiktig...

Redigert av Stoner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har kanskje litt å si åssen motor du har å?? Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??..

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen minutter på tomgang før jeg rekker å legge fra. Men ikke så lenge at tempnåla begynner å røre på seg. Har ingen betenkeligheter med å belaste motoren opp til 2000 r/min før den blir varm (Forrige båt max rmin 3400).

 

Det er vel nesten det samme jeg gjør med bilen bortsett fra at jeg starter og kjører som normalt med en gang.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??..

 

 

Dette har kansje noko med kaldstartfunksjonen å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Starter normalt opp, kaster fortøyningene og tusler avgårde ganske med en gang på en 800-1000 omdr. Etterhvert som temperaturen begynner å komme opp mot 40 grader øker jeg gradvis på mot 1500+. Ved driftstemp på noen og 70 grader går jeg "trinnvis" opp mot marsjfart på 2800-3100 omdreininger.

 

Med bilen kjører jeg med en gang, men lar den jobbe lett under 3000 omdr. før den er driftsvarm. (bensin)

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

?? Jeg har en Farymann diesel, og i boka står det at den skal startes på full gass, så for å gå ned til tomgang. Er det noen som vet grunnet til dette? Står også at etter man har stoppet motoren, så skal gassen stå i "full" posisjon...??..

mener absolutt du skal dra turtalet ned idet den starter.. å ruse fullt turtall med en gang den er startet , er er vel det værste du kan gjøre mot en motor...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Merc 3.0 4syl. er jo basert på gamle bilmotorer og har følgende startprosedyre : Pump fullt pådrag på gassen 3 ganger, start motoren og la den gå seg litt varm på tomgang. Er motoren i stand og rett justert funker det hver gang. Har jeg det travelt lar jeg den gå på litt mere turtall et par minutter, det er ganske lite som skal til før den er "klar".

 

Nå er det nok ikke nødvendig å kjøre varm motor før en drar avgårde men det får motoren til å gå penere på tomgang og med shift interupt koblingen er det fort gjort at en "sur" motor stopper idet du drar den i gear.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan hende å sette gasshendel på full gass etter stopp har en misjon, men jeg reagerer på dette. Viss det skulle skje en teknisk feil i strømnettet slik at starter slår inn så vill motor starte på fullt turtall med starter i inngrep og dertil skade rundt dette.

Nå har det seg slik at hovedstrøm bryter ofte blir slått av når en forlater båten, men kjenner til tilfelle da motoren har startet opp midt på natta når en sov. Tror jeg ville fått sjokk med svinneriet på fullt turtall.

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...