Jump to content

Er Northstar 657 beste kartplotter til en Bella 621-2008-modell?


olvikb

Recommended Posts

Hei.

 

I dag har jeg bestilt en overligger Bella 621 med en Mercury Optimax 135, som skal leveres om fjorten dager. Gleder meg som en unge!!!

 

Forhandleren foreslår at vi setter inn en Northstar 657 plotter. Denne skal settes inne i dashbordet til venstre for rattet. (Ny løsning på 2009-modellen, der plotteren kan innlemmes over rattet.)

 

Ser at denne plotteren kun er 5" og har ekkolodd. Gikk gjennom noen tester og ser at det klages litt på treig oppdatering. Nå skal det sies at jeg er vant med en 2001-plotter fra før, så jeg regner med at jeg kommer til å merke veldig stor forskjell uansett modell i dag.

 

Ser ikke for meg at ekkolodd er det jeg har mest bruk for, så jeg kunne tenke meg å bruke verdien av dette på en litt større skjerm som oppdaterer seg fortere enn Northstar 657. (Pris 10' - 15')

 

Noen som har innspill til meg om dette? Skal til forhandleren på mandag og bestemme oss for ekstrautstyr.

 

PS: Ser at Northstar snakker med Mercury, så dette er jo en fordel. (Skulle jeg tro)

 

Legger ved et eksempelbilde på dashbord.

 

86_642472840.jpg

Redigert av olvikb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man bør ikke undervurdere verdien av å få motordata på skjermen, og derved er det kun Northstar som duger for Mercury-motorer (men det kreves også en interface-kabel).

 

I tillegg, man kan ikke alltid stole på det som skrives. Min erfaring er at Northstar 657 er mer enn kjapp nok til vanlig bruk. Jeg har iallefall ingen problemer med oppdateringshastigheten, selv med course-up orientering og 40+ knop. Joda, det kan godt være at andre plottere er minst like kjappe, men poenget er at det går kjapt nok.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for kjappe svar, Abbor og Stevens.

 

Betryggende at du, Stevens, føler at 657 duger. Tror jeg kommer til å holde med til Northstar, og kanskje fyrer opp til M84. Det får blir opp til om det er plass og lommeboka.

 

Uten at jeg vet dette, regner jeg med at orginalmålerne fra Mercury vil fortelle meg det vesentligste. Er det noen kjekke ting dere vil fremheve man får tilgang til med motordata på skjermen (info som man ikke får fra de andre målerne)?

Link to post
Share on other sites

Om du kobler navman/northstar til motoren, så får du frem alle motordata fra alle standar følere i motoren.

Oversikt her: http://www.mercurymarine.com/otherproducts...s/outboards.php

Oransje merking i diagrammet er hva du får frem av info

Samt så tror jeg navman/northstar klarer og lese frem feil koder om det skulle dukke opp.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har kjøpt Northstar 650 til min nye Askeladden C6. Denne er stort sett identisk med 657, forskjellen er bedre oppløsning og mulighet for AIS tilkobling på 657. Min 1.7 liter Mercury motor var dessverre ikke mulig å koble sammen med plotteren, så jeg får ikke opp motordataene.

 

Jeg er i alle fall svært fornøyd med denne, mye plotter for pengene, og til mitt bruk er den mer enn rask nok.

 

Her er link til en test av plotteren: http://www.klikk.no/motor/baat/article301788.ece

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...