Jump to content

Er dette feil måte å pusse båt på?


beveren

Recommended Posts

Jeg har en solfalmet eggehvit båt som opprinnelig er hvit, så i forbindelse med bunning pusset vi ned hele båten slik at den ble helt glatt. Så tok vi på litt glassfiber her og der hvor det var større ujevnheter, både over og under vannflaten. Så tok vi på bunning der det skal på som vanlig. Og imorgen planlegger vi å legge på den myteomspunnede gel-coat på den solfalmede hvitfargen. Er dette riktig måte å gjøre det på?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

ja, planen er å legge på ny gelcoat på hele båten, utenom der hvor jeg har lagt på bunning naturligvis.

har ikke noen bilder nå, men det er jo enkelt nok:

pusset ned alt(ikke ned til glassfiberen altså): jevnet ut småskader med glassfiber, ikke noe større arbeid, la bunning på og vil nå legge på gelcoat på resten av båten

Redigert av beveren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

om du har fylt noen ugjevnheter i gelcoaten med glassfiber / glassfibersparkel skulle ikke det løsne sånn uten videre med mindre det skal forbinde en konstrukjon med belastning.

 

er området avfettet og rengjort kan du bare legge gelcoat på, hvordan det er med andre tokomponents malingstyper er jeg ikke sikker på. Men tror det skal være det samme om de er basert på epoxy som polyester. (går ut fra gelcoat er polyesterbasert)

 

slik har iallefall jeg gjort det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke ha på mange lag med bunnstoff. Det du skal ha på 4-5 lag av er 2 komp primer. Dette for at bunnen skal bli vanntett. Gelcoat er ikke vanntett alene....... Vis du legger på masse bunnstoff vil det bare flasse av og det vil etterhvert bli veldig "klæddete". Derfor er det noen som legger på forskjellig farge på bunnstoffet for å se når det er nedslitt og trenger et strøk......

Link to post
Share on other sites

ikke for å være slem men hvis du har slipt helt ned til glassfibern og klint på bunnstoff er den ikke tett og du kan få inn nokså mye vann i glassfibern

i verste fall med noen småskader og hakk etc som jeg hadde kan den dra inn såpass mye at den søkker - men for all del er den på henger og for noen småturer etc går det vel greit - jeg ville skrapt reint og klint på primer som gjør den vanntett så på med nytt bunnstoff

Link to post
Share on other sites

Du legger ikke ny gelcoat på båten, det blir skjeldent pent. Legg heller på en tokomponent lakk, f.eks. Jotun Hardtop eller Biltemas Topcoat! Da blir det pent, glatt og blankt. Og ikke minst slitesterkt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Solfalmet båt kan bli veldig pen igjen uten å legge på ny topcoat.

 

Min var stygg, og jeg slipte den ned med vannpussing. Nå er den veldig blank.

 

Min anbefaling er at du legger ut bilder av topcoaten her, så kan vi veilede deg i "riktig" retning :-)

 

(Satte "riktig" i anførselstegn, da det er et veldig subjektivt ord)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

har topcoat også, kan legge på det hvis det er bedre...(hva er forskjellen?)

høres skummelt ut dette med å ikke ha primer. men det ble definitvt ikke slipt ned til glassfiberen, kun ett sted under vannlinjen for å legge på ny glassfiber, kanskje 5x10cm stort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...