Jump to content

Råd om selvjusterende trimplan.


kjell a

Recommended Posts

Ingen hemlighet at jeg er kjempefornøyd med "Smart Tabs". Jeg har de på skjærgårdsjeepen min.

Hadde jeg hatt justerbare flaps, hadde jeg sikkert ikke vært mindre førnøyd, men Smart Tabbs er å betrakte som "Fire and Forget".

Behøver ikke tenke på dem i det heletatt. Og prisen er ingen ulempe :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hvis du mener smart tabs så bare glem det. etter å ha lest og hørt omtaler både her og der er denne båten absolutt i største laget til dette her. slike plan er uansett kun til å hjelpe å plane raskere. vanlige trimplam vil kunne rette opp båten ved sidevind, skeivlast og presse ned baugen ved grov sjø og er generelt ei heilt anna historie. fåes til 3000.- komplett så det ekstrautlegget er det nok absolutt verdt!!

Link to post
Share on other sites

Ikke så rask, Korsnes. Jeg hadde disse på en 21 fot Ibiza Touring med en 120 hk diesel motor, og Smart Tabs'en hadde absolutt en funksjon i å gi denne båten en bedre gange. Men, du har rett i at regulerbare trimplan også kan regulere for skjev last eller sidevind, noe Smart Tabs'en ikke kan. Veldig gode priser på Bennett trimplan på baatservice.net om dagen.

Link to post
Share on other sites

Har ST på min Karnic jeg Korsnes, har nå fådd prøvekjørt de litt og de er verd hver ei krone jeg ga for de.

Sånn jeg bruker båten i skjærgården her går jeg skjelden så lenge i plan at jeg gidder å justere trim fortløpende. ST vipper båten i plan umiddelbart og holder båten stabil i fart. Jeg hadde problem med at den la seg til babord i fart, det er det nå slutt på.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte smart tabs på jolla i fjor. Det er en liten 9 fots Zodiac RIB.

 

Det jeg registrerte var: planer raskere, holder plan bedre ved lav fart, bedre svingegenskaper, takler motsjø bedre da baugen presses mer ned. Jeg ser ulempen mot styrbare trimflaps ved at man ikke kan korrigere for sidevind - men i mindre båter er jeg av oppfatning at det kanskje ikke er like viktig som i større båter da man enklere kan rette opp dette ved å flytte litt på de man har ombord for å kompensere krengingen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Smart Tabs på en Terhi415 Nova og er strålende fornøyd. De "løfter" hekken slik at båten går umiddelbart i plan. Ved lav fart ligger båten også rett. Tidligere var det nesten ikke mulig å se over baugen..

Kan kjøre i plan nesten ned mot 5 knop.

Båten virker mye mer stabil ved alle hastigheter. Selv ved maks trim på motoren er det ikke mulig å få båten til å "slå". Dette var et problem tidligere.

 

Eneste ulempen er at de lager litt merkelig hekkbølge.. Ved visse hastigheter kommer det en hekkbølge fra hvert trimplan som kolliderer i en fontene et stykke bak båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...