Jump to content

Når ankeret sitter fast.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Ja! Godt tips. Jeg gjør alltid dette. Men jeg har ordna feste for blåsetauet på enden av ankeret, ikke i sjakkelen. Da får du dradd ankeret løs selv om det har hukket seg fast i et tau eller kjetting. Samtidig er det et varsel til andre om at her ligger dreggen din. Anbefales. :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Hei! Linken her fyngerte ikke lengre. Men tenkte emne var bra. Eg og far min snakket om ankring, og han sa han aldri ville brukt ankeret som er på vår Wiking 28, Bruce anker. Han mener vi kommer til å sette oss fast i stein ved første tur 😅 Ser det har ett hull i andre enden av hvor kjettingen henger. Er det noe spesefikt oppsett en setter på her for å redde ankeret hvis en setter seg fast i stein etc? Er hovedsakligt endel sten rundt på de sandfylte plassene vi oppholder oss om sommeren 😅

Link to post
Share on other sites

Hullet i enden er for ankerblåse/markør. Men det egner seg også til å få løs ankeret, om du ikke klarer å brekke det løs ved å gå motsatt vei. Enkelte fester faktisk ankerlinen i det nederste hullet, og fester det med en tynnere brytetau i det øvre. Det hadde jeg aldri gjort. Det er bedre at ankeret sitter for godt fast enn at det plutselig mister taket.

 

Jeg har aldri opplevd at Bruce ankeret setter seg så godt fast at jeg ikke får det løs. Men det kan jo skje..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når jeg tror det er risiko for at ankeret skal kile seg fast i sten, så pleier jeg å legge ut en bøye (flaske, fender, plastkanne, hva som helst bare det flyter) som jeg fester i "bakkant" av ankeret.  Rocna'en har et eget hull til dette, men som regel har jeg det travelt og fester dette tauet rett rundt den karakteristiske "buen" denne typen av anker er utstyrt med.  Jeg har aldri fått behov for å bruke dette tauet for å berge ankeret, så jeg aner ikke hvor bra det fungerer i praksis.  Jeg kan huske at hovedankeret har satt seg fast til sten tre ganger (to ganger med første båt jeg hadde, én gang med dagens båt), ingen av de gangene hadde jeg slik bøye.  Den ene gangen gav jeg rett og slett opp og lemnet ankeret, den andre gangen fikk vi hjelp av en motorbåt som kjørte raskt i sirkler rundt ankeret helt til det løsnet, tredje gang hjalp det å kjøre rett forover.

 

(I tillegg hadde jeg et lite anker til jolla som satte seg skikkelig fast i sten - det lå heldigvis ikke så dypt og var selvfølgelig ikke tungt, så da dykket jeg rett og slett ned og fikk det løs.  Det ble en smertefull opplevelse, akkurat den dagen var det små maneter i sjøen, vanskelig å få øye på, men brant veldig ...)

 

Hvorfor jeg ikke benytter bøye hver gang?  Der er flere årsaker:

 

  • Jeg har hørt rykter om at det er litt risiko for at ankeret skal løsne av seg selv dersom eget eller andres ankertau/kjetting hekter seg fast i dette tauet.
  • Det er litt ekstra styr å rigge til, og man må jo også måle eller beregne litt - tauet til bøya bør jo være litt lengre enn vanndybden, men bare litt.
  • Det er litt ekstra styr når ankeret kommer opp eller skal ned i sjøen.  Skal bøya stues unna, eller skal man ha den klart sammen med ankeret?
  • Sist hadde jeg et oppsett som ble hengende og gjenbrukt noen ganger etter en potensiell ankring i sten - og det endte opp med at dette bøyetauet var knytt fest i rekka mens mannskapet forsøkte å droppe anker - endte opp med at de måtte kappe tauet.
Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev On 5.3.2024 at 6.45:

Er det noe spesefikt oppsett en setter på her for å redde ankeret hvis en setter seg fast i stein etc?

I utgangspunktet bruker jeg ingen ting. hvis jeg ikke får løs ankeret med å ta inn kjetting og kjøre motvind (det sitter fast), så prøver jeg  først: en kjettingløkke (1 m lang kjetting) rundt ankertauet, fester på en line lar dette skli ned ankerkjettingen mens den er stram, lar det synke til jeg håper det ligger rundt stammen på ankeret, strammer tauet, slakker MYE på ankerkjettingen, tøffer fremover mot vind, er det stille så har jeg snudd båten så hekken er mot vind og jeg bakker, prøver få visning på tauet, prøver å dra det opp. Når jeg har jokket med det i 30 minutter, tar jeg på dykkerutstyret og svømmer ned. Hvis du sitter i kabel / stormkjetting / annet du klarer å løfte litt fra bunn er min erfaring at jeg må ned og fix'e. Litt utenfor boka, dykke alene / propell i drift over hodet., men ankerkjettingen er i baugen, propellen er bak. Jeg har heldigvis erfaren co-slipper som ikke får tau i propellen, da begynner det å gå skikkelig galt. noen ganger får du en sjøkabel / vannrør / annens ankerkjetting på 'kroken' som kommer opp til overflaten. Da tar jeg et fortøningstau, setter ene enden fast på kryssholt, tar tauet under kjettingen / kabelen og trekker inn slakken og gjør fast, så kabelen henger i tauet, slakker mitt anker, får det løst og opp, så lar jeg ene tampen av fortøyningstauet gå og kabelen går til bunns.

Link to post
Share on other sites

Hulda kan kroke inn et 10 m tau i øyet på ankeret. Tauet går gjennom en talje som er sjaklet inn på en rød bøye. I den andre enden av tauet henger en liten vekt. Da blir alltid bøyen stående rett over ankeret. Jeg kan vinsje ankeret opp etter dette tauet. Og jeg kan si fra om andre legger ankeret over kjettingen min.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som en adskillig mer low-tech, billig og robust løsning enn den som ble lenket inn over - men det må fortsatt være et visst samsvar mellom taulengde og dybde.  Men bøya blir ikke stående rett over ankeret dersom dybden er mindre enn halvparten av taulengden, og bøya kommer ikke til å flyte om taulengden er mindre enn dybden.  Man "kjøper" seg litt marginer, men i mitt tilfelle er ankringsdybden ofte et sted mellom tre meter og tretti meter :-)

Link to post
Share on other sites

Når man ligger på svai og vinden dreier, så er ikke ankerbøyer like praktisk for de andre, da man kan bli liggende oppå andres bøyer. (Ikke like vanlig å ligge så tett her i nord, men vil definitivt være et problem mange andre steder i verden.)

Link to post
Share on other sites

Jeg velger dybden der jeg ankrer. Og om man ser på kartene over bukta som omkranses av Norge, Sverige, Danmark, Tyskland så er problemet teoretisk. Jeg har i grunnen aldri hatt probler verken med meg selv eller andre. Når det gjelder ankring. Og jeg er ikke nødt til å bruke bøya. Og lengden på tauet kan endres. Men så langt har det vært greit.

Link to post
Share on other sites

Hm.  Jeg har ligget i tette ankringsfelt hvor andre har brukt bøye, uten å ha latt meg irritere meg over slike bøyer.  Det er interessant informasjon hvor folk har lagt ankerene sine, og særlig hvor mye tau/kjetting som er lagt ut.  Av og til når det er relativt lite vind så ligger bøya ved siden av båten i stedet for forran den, det kan jo også være interessant informasjon.  Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli konflikter mellom bøya og eget ankringstau, eller mellom min båt og nabobåtens bøye.  Slike bøyer er jo som hovedregel små og lette, så de glir vel i hovedsak vekk.  Da er svære fortøyningsbøyer med solid kjetting ned til en moring værre - de lager alvorlig med bråk dersom de blir liggende langs skutesiden, og de kan lage trøbbel dersom ankertauet havner rundt kjettingen.

Link to post
Share on other sites

Egentlig ville jeg vært mest bekymret for at andre hektet seg i ankringsbøya og dro løs ankeret mitt. Ser også at man til den bøya som @atletico1 linket til kan kjøpe klistremerke for å indikere at andre ikke skal tro at det er en bøye de kan ligge på, samt lys for mørke.

Jeg ligger omtrent alltid på svai, og har aldri opplevd å ikke få opp ankeret eller få det løsnet av andres anker. Mulig jeg har hatt mye flaks, og jeg ser altså fordelene med å ha en ankerbøye/alternativ løsning for å få opp et anker som har satt seg fast, men jeg sover bedre med bare anker.

(Apropos hullet foran på ankrene, så er de vel nettopp laget for slik bruk. "Unntaket" er vel Rocna, som vel er det eneste som har dette laget for forkatting, mens de andre har så tynt gods at de ikke burde brukes til dette.)

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Maika said:

(Apropos hullet foran på ankrene, så er de vel nettopp laget for slik bruk. "Unntaket" er vel Rocna, som vel er det eneste som har dette laget for forkatting, mens de andre har så tynt gods at de ikke burde brukes til dette.)

Rocna'en kommer vel med to hull, ett for forkatting og ett for ankerbøye :-)  Forøvrig, i de unntakstilfellene at jeg bestemmer meg for å legge til en ankerbøye, så slenger jeg bare tauet rundt bøya - det er raskere og enklere enn å få dyttet tau gjennom et lite hull :-)

Link to post
Share on other sites

SverreOlsen skrev for 7 timer siden:

Slik dom det er satt opp hoss meg er det ankervinsj akter, kjekt når en ligger til berg etc, men kan en bruke det til å ligge på svai? 😅

Det går helt fint. Har praktisert dette i årevis.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, SverreOlsen said:

Slik dom det er satt opp hoss meg er det ankervinsj akter, kjekt når en ligger til berg etc, men kan en bruke det til å ligge på svai? 😅

 

Joda, du kan slippe ut tau/kjetting akter, og deretter flytte tau/anker til baugen.  Dersom du har ankerkjettingen godt festet inne i kjettingboksen, så blir prosedyren å surre et tau en båtlengde++ fra slutten av kjettingen, og feste dette tauet til baugen.  Dersom man går rundt med en løs tamp og det blåser litt, så vær forsiktig at man ikke mister hele tauet/kjettingen i sjøen.  Litt styr, men det fungerer.

 

Andre fortøyer på svai med hekken mot vinden.  Det fungerer jo det også, men min båt er i allefall veldig klart designet for at vind og bølger fortrinnsvis skal komme inn mot baugen :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

Rocna'en kommer vel med to hull, ett for forkatting og ett for ankerbøye :-)  Forøvrig, i de unntakstilfellene at jeg bestemmer meg for å legge til en ankerbøye, så slenger jeg bare tauet rundt bøya - det er raskere og enklere enn å få dyttet tau gjennom et lite hull :-)

Stemmer, det har jo et hull oppe i hjørnet også, ja:)

Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg fast ... ikke ankeret, men kjettingen eller tauet har visst satt seg fast i noe på sjøbunnen.  Beste løsning er vel å dykke ned og se hva jeg finner - jeg ligger på forholdsvis grunt vann nå - men vannet er mudrete, lite visibilitet, jeg har ikke noe dykkeutstyr, og jeg er ikke flink på fridykking..  Ankervinsjen min er såpass svak nå at den ikke greier å hale opp hva det nå enn er som hindrer taet i å komme opp.  Hm.  Ankerbøye kunne kanskje hjulpet litt, da hadde jeg fått opp ankeret og kanskje forstått bedre hva som foregår der nede.  Trikset med å fire en løkke ned, det hjelper garantert ikke.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker stortsett bestandig ankerbøye der vi ikke ser bunnen der vi ankrer eller at vi ankrer på steder der det står i Navily at det ligger gamle skipsankre og kjetting og drit på bunnen. 

 

Skal sies at vi nesten uten unntak prøver å ankre på 3-5meter maks slik at det er greit å kunne fridykke ned og kroke på et tau i ankerbøyehullet foran på Spaden.

Jeg tenker at ankrer man på grunt nok vann så trenger man ikke bøye.

 

Link to post
Share on other sites

Millimeter for mililmeter har jeg fått trekt opp strestammen litt nærmere båten, og kan nå se at kjettingen går minst en hel gang rundt stammen, sitter fast i noe kvist før den fortsetter nedover mot rota.  Treet sitter enten svært godt fast i gjørma, er svært tungt eller begge deler.  Jeg har fått huka tak toppen av trestammen til et falltau fra toppen av masta, planen videre er å ta et tau rundt kjettingen, slippe løs kjettingen fra båten, og prøve å smyge det rundt trestammen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...