trikkern Startet 9.Mai.2009 Del på Facebook Startet 9.Mai.2009 Hei! Er det noen som har erfaringer med å koble to styreposisjoner med Teleflex til et Mercruiser Bravo 2 drev? Saken er at jeg skal gå til innkjøp av Mercruisers "Power Assisted Steering System". Dette er en hydraulik-sylinder som får trykk fra pumpe på motoren, og som opereres med Teleflekskabel som skyver på en ventil. Så langt alt bra. Men den lokale leverandøren kan ikke fortelle meg hvordan jeg kobler to Teleflekskabler til dette utstyret. Skulle så gjerne hatt styring på flyen også, Kan'ke ha flyen bare te pynt, veit du. Noen som har en skisse eller bilde av hvordan dette gjøres? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.Mai.2009 Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Det enkleste er å koble vaier fra spaken oppe ned via spaken nede, på andre siden nede går du til motor og drev. Det finnes vel også noe leamikk som samler alle vaierene bak men de har jeg ikke erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hei! Vet du om det finnes deler til å montere sammen wire ovenfra med styreposisjonen nede? Der er det jo en snekke som kabelen går inn i. Ville vært enkelt for meg å koble sammen bak da det ligger to kabler dit nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Hei!Vet du om det finnes deler til å montere sammen wire ovenfra med styreposisjonen nede? Der er det jo en snekke som kabelen går inn i. Ville vært enkelt for meg å koble sammen bak da det ligger to kabler dit nå. Jeg prøvde å kjøpe en ny til 2 styreposisjoner og fikk beskjed om at de ikke produseres lenger og da er alternativet å kjøpe brukt....Jeg gikk for hydraulisk styring og det ble mye dyrere Her ser du litt av min gamle. Den har 2 "rør" som de 2 styrekablene skal inn i Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Fulgte det ikke med transom eller drev når du kjøpte båten ? Da burde denne styresylinder for 2 styreposisjoner sittet på. Den brukes også på Alpha drev. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Beklager mitt forrige svar, tenkte på kontrolspakene jeg da. Min styresylinder så helt lik ut som den vanlige bare det var tilkobling for to vaiere. Bilde under er fra før jeg bygget om til hydraulisk styring. Sikkert en slik du er på jakt etter, burde jo stå der fra før da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Frøken Fryd: Takk for bildet! Ja, en slik trenger jeg nok for å montere direkte Teleflex-styring, og det blir nok løsningen på kort sikt, fordi som du ser i følge Trophy er sylinderen for to tilkoblinger ikke å få lenger. Det var synd. Får starte jakten på brukt sylinder, fordi jeg ikke har særlig lyst på å bygge om til hydrauliske rattpumper. Denne tilkoblings-dingsen på bildet ditt er vel et Mercruiser tilbehør, går jeg ut fra. Den fulgte ikke med båten som ble kjøpt uten drev. Noen som har en slik liggende? Trophy: Takker for bildet som gir meg et hint om hvordan dette ser ut. Synd at sylinderen for dobbel styring ikke produseres lenger. Det var jo den absolutt beste løsningen. Lett på rattet, og pumpa står klar på motoren og all ting. Jeg vil undersøke om det finnes en brukt før jeg går til drastisk ombygging. En tanke slo meg: Noen som vet om det går an å bruke en Tennfjord eller Sleipner sylinder med trykk fra den eksisterende hydraulikkpumpa på motoren og utstyre denne med to ventiler som manøvreres av Teleflexene? Er det noen hydraulikk-eksperter på forumet som har mening om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Jeg vet at Trophy bygget om til hydraulisk styring og benyttet en hydraulisk sylinder inn på servoen. På min er det dobbelinstallasjon og jeg valgte å fjerne servoen og ha en litt kraftigere styresylinder rett inn på drevet. Nå jobber jo motorene på dobbelinstallsjon mot hverandre. Forskjellen er at den er litt tyngre enn med servo. På en rask og leken båt ville jeg beholdt servoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Akkurat samme rådet har jeg fått av en i havna her som gjorde som du. Må absolutt skaffe meg en brukt. Mayday! Betaler hva det koster! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.