Jump to content

34' havarert v. Lillesand


Brynjar

Recommended Posts

Det var en Storø 34 som nettopp var kjøpt og hentet i Moss.

De var på vei til Flekkerøya utenfor Kristiansand da uheldet oppstod.

De tror selv de må ha truffet en tømmerstokk eller lignende.

Snakk om dårlig start på sommeren.

 

Får en til å tenke hva utfallet ville blitt hvis man kommer i 40 knop + og treffer en tømmerstokk som er gjennomvåt og knapt synlig i vannskorpa....

Link to post
Share on other sites

..... Får en til å tenke hva utfallet ville blitt hvis man kommer i 40 knop + og treffer en tømmerstokk som er gjennomvåt og knapt synlig i vannskorpa....

 

Ja, det er en skremmende tanke!

Med 40 knop trenger det heller ikke å være noen tømmerstokk, det holder lenge med en palle - at de tør . . . . :sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jepp har selv opservert halvsunkent oljefat i Trondheimsleia fra hytta og vært ut å plukka opp ting som ikke vises. i lit krusninger er det jo helt umulig å oppdage slike ting

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ingen tvivl om at det er let at havarere - også uden at man er "skyld i det" selv.

 

Dog tror jeg ikke at en Storö 34 går 40 knob. Går den ikke max 20-22 knop på toppen?

 

Den ser dog virkelig fin ud, denne model! Måske er den den gamle version med træskrog, der lettere springer læk efter en kollision?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er i allefall ikke moder jord de har truffet.

 

På bildet under ser man at propellen tilsynelatene er uskadet mens P-braketten er trykket inn gjennom skroget. Synes det er rart at propellen er såpass hel om det er en tømmerstokk el. lign. de har truffet. Noe har de jo truffet med såpass stor kraft at braketten er trykket gjennom skroget... Men det skal kanskje en del mindre til på en trebåt enn en i glassfiber??

 

Trist med et slikt klenodie av en båt, men forhåpentligvis blir den restaurert til minst samme stand...

 

propell-montasje-80_447202m.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skal bli interessant å høre hva som gikk galt her! Kjenner ikke til innfestingen av braketten på innsiden, men siden denne båten har to motorer går den ikke gjennom kjølen som er normalt ved en motor. Under fart er det krefter som virker oppover i braketten og dette er treskrog. Tillater meg å spikulere i om det kan være f.eks elektrokjemisk råte rundt akselbrakett, og kreftene under fart har fått dette til å gi etter. Noen som vet om det er synlige merker på utsiden etter kolisjon med noe?

Link to post
Share on other sites

Dette ligner veldig på en skade en i båtforeninga fikk på samme båttype da han traff moder jord i fjor. Han klarte å tette hullene etter akselinfestingen til hjelp var på plass. Der var selvfølgelig propellene også skadd.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Uff uff, det er til å grine av! Får håpe at dette blir fiksa relativt raskt. Alt eletriske blir vel bytta ut her.

Det er en nydelig klassiker disse Storø (Storebro) båtene.

Jeg holdt på å kjøpe en selv for noen år siden. Den hadde vært eid av svenske kongen.

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut i artikkelen at eieren var interessert i å pusse den opp selv om den har vært under vann, så det blir nok et flytende klenodie igjen :)

 

 

Får en til å tenke hva utfallet ville blitt hvis man kommer i 40 knop + og treffer en tømmerstokk som er gjennomvåt og knapt synlig i vannskorpa....

Vet ikke om du har utenbords, men jeg kjørte en gang på tømmerstokk(?) i mørket med 10" With, og det gikk bra med både båt og mannskap. Motoren ble bare vippet litt opp og skled over stokken (en stor fordel med utenbords!). T.o.m. splinten overlvede. Var 2 eller 3 i båten og antar farta til 15-18 knop, men 40 knop som du nevner kan nok få andre konsekvenser.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å spikulere i om det kan være f.eks elektrokjemisk råte rundt akselbrakett, og kreftene under fart har fått dette til å gi etter. Noen som vet om det er synlige merker på utsiden etter kolisjon med noe?

 

Man skal ikke "synse" har jeg lært herinde - men jeg tænkte præcis det samme da jeg så bilederne og hørt at det var en ganske ældre træbåd...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Vet vi egentlig at dette er en trebåt, disse ble bygd med glassfiberskrog og mahogny overbygg også. Ser at det står i artikelen stort sett av tre men når jeg ser på bildet av skaden blir jeg usikker

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vet vi egentlig at dette er en trebåt, disse ble bygd med glassfiberskrog og mahogny overbygg også.

 

Denne har gamle typen overbygg med store vinduer. De har jeg aldri sett på en glassfiber båt. I noen få år kunne man få både tre og glassfiberskrog, men de ser anerledes ut i overbygget.

 

Denne er jeg 99,9 % sikker på at har treskrog...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Trist sak, men eierne så ut til å ta det med fatning. Kom en jolle forbi like etter. Ikke lenge en skal ligge i sjøen med den sjøtempen som er før det er for sent, selv i lunere farvann. Spørs om vi får svar på hva de har gått på, men om det er tømmerstokk, en palle eller et oljefat spiller jo mindre rolle. Like tankevekkende er det uansett.

Link to post
Share on other sites

Storebro built in total 1230 SRC 34 (1V) from 1965 to 1988. The name was changed in 1971 from SRC 1V to SRC 34. G.R.P. hulls were introduced from 1969 but mahogany hulls were still available as a customer´s choice until 1978.

Winner of the hard and trying Pavillon d'Or in 1968. Pavillon d'Or boat in picture.

 

fra http://www.storebro.se/Nav.aspx?pageid=98

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Den havarerte båten det her er snakk om er en av de få som er lagd uten akterkabin. Trolig lagd i noen ganske få eksemplarer så sånn sett er den enda sjeldnere om man kan si det sånn. Kjenner tidligere eier fra Moss veldig godt. Har vært med mange turer med denne båten. Og om noen er i tvil....den var veldig fin...

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen

 

Mange spekulasjoner ute og går men det er ingen tvil om at båten har kjørt på grunn man er helt sikre på dette man vet også hvor dette var så man kan lege bort alle spekulasjoner på tæring også videre. Båten har mye skader både på skrog og proppeler og det har vært vann over det hele.

Båten ble takstert sommer 08 og verdien er fastsatt til kr 850 000.-. Det blir spennende å se hva Norske Sjø gjør med dette.

 

Med triste hilsener fra tidligere eier

Link to post
Share on other sites

Endelig folkens - her er en ny og ulykkelig eier!

Jeg ble gjort oppmerksom på denne bloggen og vil fortelle hva som hendte.

Vi kjørte fra Moss mandag morgen, lykkelige som to guttunger, selv om vi begge har rundet de 50. Vi er båtvante, sola skinte og det var bris i området.

Siste etappen fra Risør til Kristiansand skulle vi ta på tirsdag, og det gikk helt flott til vi nesten var kommet til innseilinga til Lillesand. Da ulykka skjedde var det min kamerat som satt ved roret. Han sier at det var reint farvann i følge kartplotteren, og antok at vi måtte ha truffet en tømmerstokk, eller annet drivgods i sjøen. Når vi ser hvor store skadene på propellbrakettene er, så kan en selvfølgelig lure på om ikke moder jord har vært litt for høyt oppe i vannet denne dagen.

Vi holdt 15 knop, maks fart på båten er 22 knop. Plutselig lød det et gigantisk smell, og fem minutter etter var båten så full av vann at vi vasset til leggene. Jeg hadde meldt fra posisjonen til Redningsskøyta, og det begynte å bli tid for en kald dukkert da en eldre fisker i en jolle kom forbi, og plukket oss opp. Snakker om å være på rett sted til rett tid. Stor TAKK.

Hva som skjer med Regine er usikkert, men jeg håper hun blir restaurert. Dette er et sjeldent eksemplar, faktisk den eneste Storø 34 bygget i mahogny uten akterkabin. Den er meget velholdt, takket være de tre tidligere eierne, og med masse utstyr og bortimot nye motorer hadde Regine mange år igjen på sjøen, sikkert like mange som undertegnede.

Jeg har vokst opp i båt, har fritidsbåtskippersertifikat, og også vært yrkesfisker en periode, og har i mine 52-årige sjøliv aldri opplevd en alvorlig ulykke. Så dette kan faktisk hende hvem som helst. Moralen er: Vær forberedt, det går utrolig fort når uhellet først er ute.

forlis1.jpg

Link to post
Share on other sites

Veldig trist med dette forliset. Håper inderlig at skuta kommer seg i sitt rette element engang. Håper det går bra med dere også.

Ja, man skal ikke være kjepphøy på sjøen. Dette er som du sier SveinBirger, det kan skje den beste.

 

 

Lykke til

 

 

 

Mvh My Tax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...