Jump to content

Bytte av styrekabel, noe man kan gjøre selv?


CSL

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg må bytte styrekabelen i båten min.

Noen som har erfaring med dette? Er dette noe man kan gjøre selv, eller må man leie inn en proff?

 

Kabelen er en ultraflex m66 12ft, er det kun denne som passer eller finnes det andre merker/typer som passer?

 

Setter stor pris på svar :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hvor vanskelig dette er , avhenger av hvordan kabelen er lagt, ligger den lett tilgjengelig er det ganske fort gjort, ligger den kranglete til så er det straks mer jobb. (Kan da anbefale å feste f.eks en elektriker-trekkefjær i kabelen når den dras ut - blir staks lettere å få trukket på plass igjen)

 

Andre kabler passer (stort sett) overens, men kjøper du samme merke så er du sikker på at du kan bruke de samme dippeduttene i endene.

 

Mener Maritim fører M66 kabler...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmmm

 

Nå har det seg slik at det ikke bare er innmaten i kabelen som skal byttes, hele kabelen må ut av styresnekke og motorfeste.

Er dette vanskelig å få gjort? Finnes det en guide noe sted, eller kanskje det følger kabelen?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Gjorde dette selv for noen år siden, hadde aldri gjort det før, er ikke mekanisk kunskapsrik og har fortsatt en fem/seks tommeltotter. Allikevel klarte jeg det uten hjelp eller tegninger fordi jeg var nøye og når jeg koblet noe fra så noterte jeg ned og prøvde å sette på igjen den nye kabelen samtidig hvis du skjønner hva jeg mener. Fikk det til og fungerte bra de to årene jeg hadde båten etterpå.

 

Som min bror sa til meg for en del år siden; Du skjønner det min lille bror alle håndverkere er ikke genier! Det har ofte vært min trøst etterpå og det er mye man kan klare hvis man bare tar seg god tid, tenker seg nøye om og ser på det som en spennende utfordring og ikke et problem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bumper denne tråden for å se om det blir noe mer respons, og jommen blir jeg ikke baatplassen-matros i samme slengen :wink:

 

 

Har vel funnet ut at jeg skal prøve å bytte kabelen selv, så får jeg heller krype til korset og kontakte proffer hvis jeg ikke skulle få det til :blush:

 

Flere som har erfaring med å gjøre dette?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Flere som har erfaring med å gjøre dette?

Har kanskje ikke erfaring med akkurat denne type kabel, men har erfaring som tilsier at hvis man skal få noe gjort på best mulig måte så får en helst gjøre det sjøl enten en har prøvd før eller ikke. Nå kan vel dette utsagnet sies å være noe drøyt i en del tilfeller, men det jeg mener er at de fleste av oss greier det aller meste bare vi gjør et forsøk og prøver. Har du ikke skrudd noe særs før så kan kanskje en styrekabel være et greit sted å starte ser jeg for meg...

Lykke til!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da kan jeg fortelle at kabelen nå er byttet :smiley:

 

Gikk greit, var ikke spesielt vanskelig, men som alt annet småfiks så var det jo litt trangt og kronglete.

 

Men nå er det hvertfall i orden :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...