Jump to content

Får ikke riktig turtall på Yanmar 3GM


Capella

Recommended Posts

Er nettopp hjemme igjen fra havnen, der jeg har min båt oppe for fullstendig fjerning av bunnstoff , så påføring av antipest og til slutt stoffing. Alltid noen hyggelige personer som stopper for å slå av en prat.

 

Jeg snakket med en i dag som eier en Maxi 95 med Yanmar 3GM som bare har gått litt over 300 timer. Han forteller at han ikke klarer å få riktig turtall på motoren i gir, skal normalt ha 3600 på full fart, men får nå bare 2400 omdr/min. I revers får klarer han litt høyere turtall, men langt fra det normale. Han mener selv at dette kan komme av at propellen (3 bladet foldepropell på seildrev) er tilgrodd med sjell/rur. Synes det var svært mye reduksjon på turtallet pga groing, men ønsker å høre deres mening om dette. Synes også det er rart at det skal være en betydelig forskjell på turtall i revers og forover.

 

Er det mulig at propellakslingen i seildrevet kan gro så mye til at du mister 1200 omdr/min??

 

Motor og gir er bare 3 år gammelt, og han har hatt motorkyndig person ombord for å sjekke det som kan sjekkes på motor og gir. Konklusjonen fra han var at alt var ok motormessig.

 

For ordens skyld, det var normalt turtall på motoren høsten 2008. Har ligget rolig siden da.

 

Capella..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis propellen har mye groe klarer den ikke drive båten fort nok frem, og selv om en propell "spinner" mye mindre enn hjulene på en bil så vil du ikke nå et turtall hvor motoren har nok moment til å få båten i fart, dermed bremses motorturtallet ganske mye.

 

Om groe alene er nok til å ta turtallet fra 3600 til 2400 er en annen sak.... Er du langt fra "normal" hastighet også?

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om turtallet, men dette er min erfaring med 36' seilbåt og 3GM30F med 3-bladet foldepropell:

 

Etter tre år i sjøen, men med minimalt med groe og slim på skroget greide min båt 5.4 knop ved max pådrag. Med en gang jeg reduserte turtallet sank også hastigheten.. Propellen var dekket av et jevnt lag med rur på begge sider av bladene og bosset, men åpnet og lukket seg som normalt.

 

Etter en tur på land med nytt bunnstoff og ikke minst en propell som var helt glatt igjen oppnådde jeg 7.8 knop på max pådrag og fortsatt over 7 knop med spaken i 3/4 stilling..

 

Som sagt var det minimalt med groe og slim under båten, så fartsforskjellen skyldtes i det alt vesentligste en grodd propell.....

 

I manualen for min motor er max turtall uten belastning angitt til 3800 RPM og 3200 ved belastning. Turtellerne på Yanmarmotorene er vel ikke kjent for å være veldig nøyaktige heller...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...