Jump to content

Løse hunder på holmer i skjærgården, er det greit?


Tommelise

Recommended Posts

Ja, jeg lurer litt på hva båtfolket mener om at noen lar hundene sine løpende rundt på holmer ute i skjærgården hvor båtfolket ferdes. Er dette helt greit eller mener du at hundeeierne bør ha hunden sin i bånd.

 

Jeg er nok en person som irriterer meg over løse hunder når jeg kommer i land på en holme hvor jeg har lyst til å sitte å slappe av sammen med familien uten at jeg får en løs bikkje oppi maten. Jeg mener at hundeeiere bør ha hunden i bånd når de er på steder hvor det er andre folk som ferdes, de bør jo også tenke på fuglelivet og villsau som blir skremt.

 

Sist jeg var på en holme så var det 3 hunder som løp løs. Disse flyr jo frem og tilbake akkurat som de vil og blir bare ropt på innimellom når hundeeier har mistet litt kontrollen på hunden.

I tillegg var det to hunder som lå fint til ved en bryggekant hvor hundeeieren hadde båten (dette syns jeg er helt greit).

 

En ting er om hundeeierne er alene på en holme og de har full kontroll på at hunden ikke løper etter villsau eller plager dyrelivet. Men når det er flere andre båtfolk i land på samme holme så mener jeg at hundeeiere får sette hunden sin i bånd eller ha den liggende ved siden av seg der de selv sitter.

 

Regner med at det finnes noen hundeiere her inne også :smiley: og at de da gjerne ser ting annerledes?

Link to post
Share on other sites

Hvis eieren har full kontroll på hunden så den ikke sjenerer andre så er det vel greit. Men vil heller ikke ha en hund snusende oppi grillmaten min!.. Er mange som også er redd for hund, så eierne bør ta hensyn.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at hunder SKAL være i bånd hvis det er mulighet for at de støter på folk.

Det er ikke alle som liker hunder, unger er kanskje redde når halvstore hunder kommer hoppende. Selv om eieren sier at de bare skal leke. Og før eieren vet ordet av det, kan de ha slukt ei pølse som ligger på grillen... Hørte en historie en gang om noen som hadde vært på Preikestolen. De hadde med en engangsgrill og hadde grillet noen pølser. Da de var gode og mette, slengte en i turfølget den siste pølsa av grillen. Hele tiden mens de hadde vært der, hadde en liten hund sprunget løs og plaget folk. Akkuratt idet pølsa var i fritt svev over kanten på Preikestolen, så de en liten hund som hoppet etter for å ta pølsa... Trenger jeg nevne at det er 597 meter ned, og at selvom noen hunder kalles fuglehund, har de ikke vinger...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Nå er det jo båndtvang fram til høsten igjen så da kan du jo bare si ifra til eieren.

 

 

Joda, alle vet jo om båndtvang, men få hundeeiere overholder jo dette og kommer med dårlige unnskyldninger som at hunden er jo så snill og dem har full kontroll på den.

 

I mine øyne kan man aldri ha helt kontroll på en hund, en hund kan bite og gå til angrep uten forvarsel, det ser vi jo tilfeller av når vi leser om den snille gamle familiehunden som har tygd istykker et barn.

 

Det er ikke alle hundeeiere som bryr seg om man sier noe til dem heller... dessverre.

Redigert av Tommelise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si meg hjertens enig med trådstarter i dette ang. løse hunder på holmer og skjær. Dette kan være meget plagsomt for mange som f.eks. ikke er hundevante. Har opplevd mange ganger at båter kommer inn, og det første de gjør er å slippe hunden løs på land. Jeg mener at hundeeier er pliktig til og holde hunden i band på slike fellesområder. Har sett flere stygge eksempler i Kristiansands skjærgården hvor der går sauer på en del holmer, at bikjer jager disse til de nesten stuper. Så hundeiere må være ytterst varsomme før de slipper de firbente løs uten at de har full kontroll.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hund og er alltid påpasselig på at han er i bånd når det er sjanse for å treffe folk. På en øy hadde han aldri fått springe fritt om det er andre personer der. Selvom han ikke gjør noe han ikke har lov til, er det i mine øyne nok at andre ser han er løs. Lite poeng i at andre skal bli livredde for hva han kanskje kan gjøre.

 

Det er forøvrig båndtvang, så det er lov å si ifra.

 

Jeg er kanskje ekstra striks på hva andre tenker da jeg har hatt Schäfer i 30 år og det er en rase som har møtt mange fordommer. Ja, det irriterer meg også om andre har hundene løse.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på Sola-stranda med familien og badet i fjor. Vi hadde tatt båten dit, og lå etter dregg med en halvmeter under kjølen, slik at ungene kunne vasse iland og leke på stranda. Der var det et voksent par med to svære beinrangler av noen myndehunder som sprang fram og tilbake på stranda. Midt på sommeren! Jeg ga dem beskjed om at det var båndtvang og at de måtte få bånd på hundene. Eieren spurte surt om de plaget oss. Og jeg svarte at ungene ikke likte hunder, og i allefall ikke løse hunder. Dama mente at de måtte få løpe og leke og at de ikke ville sette dem i bånd. Da svarte jeg at det var greit nok, men kom de bort til oss, ville jeg sjekke hvor mye fart som måtte til før hundene planet... De fikk fort satt bånd på dem :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

En hund som er løs og flyr omkring slik du nevner er uten kontroll, og det er ulovlig også!

De som måtte ha en så lydig hund at den blir liggende der den har fått komando om, og ikke reiser seg selv om det kommer folk og dyr, den kan vel bli liggende uten å gjøre noe skade selv om også den burde være koblet i bånd. Ellers SKAL alle ha hunden i bånd uansett hvor det måtte være, bortsett fra under dressurtrening/sportrening hvor slikt er godkjent av grunneier, sånn er loven. Det er forøvrig heller ikke lov at din hund løper imot noen og skremmer vedkommende selv om hunden er i bånd, så det er strenge regler å rette seg etter for hundeeiere. Hundeloven gir en klar melding om hva som er tilatt og ikke.

 

Jeg er forøvrig ikke imot hunder eller hundehold, tvert imot, og har tidligere hatt hund i mange år og kommer trolig til å anskaffe hund igjen senere, så jeg er på ingen måte en hundehater selv om jeg mener at alle bør rette seg etter hundeloven. At noen ikke følger hundeloven, og lar sine hunder fly løse og være til sjenanse, de setter andre hundeeeiere i et dårlig lys med sitt dårlige hundehold selv om de mener at deres hund ikke gjør noen skade ved å fly løs.

Det er alltid noen som er redd for hund, og for de som er redd hunder hjelper det ikke å fortelle at min hund er så snill som et lam og aldri har bitt noen tidligere, dette må vi bare respektere.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo båndtvang fram til høsten igjen så da kan du jo bare si ifra til eieren.

Meg bekjent er det faktisk båndtvang hele året.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av di som er redd for hunder jeg ikke kjenner,

og syntes ikke noe om at de skal få lov til å løpe fritt rundt der en sitter på øyene.

Har sett hunder som går å skvetter for vær meter de går og hundeeier sitter der som ingen ting og ungene løper rundt der å leker og noen skal jo faktisk spise å da.... :puke:

Av og til passer vi en stor hund som vi har med oss på sjøen og den går alltid i bånd vist det er ukjente der,

men nå er det sånn at vist den går løs, ligger den bare der med båten.

 

Link til fvn.no ang løse hunder på holmer

Ha en god dag

Berit

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er det faktisk båndtvang hele året.

 

Er rimelig greit angitt i Lov om hundehold (hundeloven) kapittel2:

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Ellers er det med båndtvang som med fart til sjøs, regulert (utvidet) i lokale forskrifter i mange kommuner. Link til lokale forskrifter i Lovdata.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå kan de jo være de som tror at man faktisk kan la hunden være løs når det ikke er i tiden det er båndtvang, men det betyr faktisk ikke at man har lov til å la hunden være løs på øytur, tvert imot.

 

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

 

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

 

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Sikkert et greit tema å ta opp men det eneste som ikke er OT her må vel være det med "holmer i skjærgården", resten hører vel hjemme i andre fora?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Temaet er forsåvidt relevant nok, jeg vil og noen ganger ha bikkja løs når vi er i land.

Jeg har heldigvis en nokså sedat hund som ikke bjeffer og heller ikke surrer rundt aleine. Alikevel har jeg henne aldri løs når jeg ser at det er andre folk i nærheten eller hvis det er ei øy det f.eks går sauer på.

 

En kan aldri vite om folk er redd hunder eller ikke så da har jeg som utgangspunkt at de er det - så blir det mindre stress for både folk og dyr.

 

 

dsc_0081.jpg

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

For å spikke fliser, Spinnaker. På gitte lovregulertere premisser kan hunder gå løse.

 

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

 

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

 

§ 6 overstyrer dette:

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

 

Og lokale forskrifter kan utvide tidsrommet angitt i § 6. Eller som i Oslo, åpne områder hvor hunder kan være løse, selv om det er båndtvang.

 

 

 

Såre enkelt, ikke sant? :flag:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Viltloven, Bufeloven, Straffeloven og Hundeloven er alle lover som kan være aktuelle hva angår hundehold. I tillegg så har man politivedtekter som er en del av de kommunale vedtekter. Kan ikke tenke meg noe som er mere lovregulert enn hundehold og ingen andre dyr som til de grader blir diskriminert som hunden! Hvilket annet dyr er dømt til et liv i bånd hele livet og det til almen jubel fra "folk flest"?

 

For de som vil lese mere om hva det står i disse lovene så er det bare å gå inn på lovdata.no og så har man fredagskosen i boks!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg bor på vestlandet. Der er det forsatt mulig å finn en holme som en kan benytte uten og ha en masse mennesker eller dyr rundt seg. Hundeeiere flest passer på at hundene deres ikke er til sjenasne for andre det er nå ihverfall slik jeg oppfatter det. Det som imidlertid er mye mer sjenerende når en skal slappe av på sjøen, er jollene med påmontert 9.9 HK på og en liten "ungdom" ved roret. De irriterer meg bori gampen og foreldra må være galvanisert i hodet og ha igjenstøpte øreganger som ikke skjønner at dette er til sjenanse for andre. De har også relativt stor aksjonsradius slik at de kan forpeste en hel vik eller en flott poll med sine aktiviteter. :headbang::headbang::headbang::puke: .,

 

Er det flere som kunne tenke seg fellingsløyve på slike farkoster? Kanskje vi skal lage en egen side på facebook.

 

Jeg må oså gjøre oppmerksom på at jeg ikke har hund selv, men kanskje kunne skaffe meg en svær jævel som hadde gummi joller som favoritt mat.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Båndtvangsbestemmelser er omtalt i viltloven såvidt jeg vet. Hundeloven har jeg aldri hørt om.

Tror du litt av problemet kan være at folk med hund ikke vet om hundeloven og hva hundeloven sier?

Personlig tror jeg de fleste vet om hva som er lov ang hund, men de gir blanke F i hva loven sier, det gjelder jo ikke de selv siden akurat deres hund er så snill.

 

Kan ikke tenke meg noe som er mere lovregulert enn hundehold og ingen andre dyr som til de grader blir diskriminert som hunden! Hvilket annet dyr er dømt til et liv i bånd hele livet og det til almen jubel fra "folk flest"?

Nå kan man jo bare åpne munnen på hunden og se på tennene, så forstår man jo lett hvorfor det er akurat slik mht hund. Hunden er i utgangspunktet et rovdyr, og siden det har hendt så mange ulykker må det være regler rundt hundehold. Men en hund har det jo egentlig godt, dyrene som står på bås fra de er født til de slaktes har det mye værre, og de er jo ikke engang kjent for å bite noen eller være aggressive. :crazy:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Den hunde eier som hevder 100% kontroll over hunden - enten juger eller er en dust.

 

Bikkjer har så stor glede av å springe løse at min får gjøre det også i båndtvang perioden(e).

 

Jeg tar risken, og "legger meg heller flat" dersom noen skulle bli forstyrret av henne. Blir det bot, aksepteres det som en av utgiftene ved å ha hund.

 

Hittil har jeg ikke behøvet gjøre noen av delene. Og det er en av grunnene til at jeg tar risken.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...