Jump to content

Varmkjøring av VP AQD40A


Kommandør

Recommended Posts

Godt folk!

I går var jeg på en dagstur i Oslofjorden med min Marex 23 DC med VP AQD40A. Jeg kjøpte båten rett før påske og har kjørt den jevnlig på småturer på et par timer den siste tiden. Temperaturen har alltid ligget på ca 70 grader når jeg går i sakte fart, ca 1200 - 1500 rpm og ca 90 grader på marsjfart 3000-3200 rpm.

Jeg har ved en anledning hatt 100 grader og da måtte jeg etterfylle kjølevann. Det var noe vannsøl i motorrommet, men ikke urovekkende mye. Jeg etterfylte ca 3 liter i ekspansjonstanken. Jeg følger normalt sett godt med på temp, oljetrykk og lading når jeg kjører. Denne gangen krysset jeg fjorden fra Bolærne mot Østfold på sakte fart. Litt over midtveis måtte jeg gi på for å ikke komme i konflikt med danskebåten. Det var litt sjø så jeg var mer opptatt av å håndtere bølger enn å følge med på instrumentene. Når jeg kom i le av noen øyer så jeg til min forskrekkelse at temp var 120 grader. :eek: Jeg stanset motoren, åpnet opp til motorommet og så at det var kastet ut kjølevann, trolig fra lokket i ekspansjonstanken. Samtidig ser det ikke ut som om alt vannet kommer derfra. Da ville det trolig vært mye mer søl i motorrommet. Det var heller ikke noe damp, men jeg pumpet ganske mye vann ut i fra kjølsvinet.

Jeg fikk ut et anker, med festet var dårlig og jeg drev sakte men sikkert mot land. Kona fulgte med på driften mens jeg fylte rent vann i ekspansjonstanken. Jeg fikk sikkert på 7-8 liter vann, kanskje mer? Det var ganske mye sjø, så noe vann gikk på utsiden. Tempen sank raskt til ca 70 grader... :nonod: ja jeg vet at kaldt vann ikke skal fylles på varm motor, men alternativet var verre. Ikke kunne jeg kjøre en motor med temp på 120 grader og ikke ville jeg drive på land. Jeg startet opp og kom meg ut i åpent farvann. Tempen holdt ca 70+ grader mens jeg gikk hjemover på sakte fart. Ett par nm fra hjemmehavn tok jeg båten i plan og gikk på 2800-3000 rpm. Temp steg til ca 75 grader. Vel i havn sjekket jeg i motorrommet, men det var ingen tegn til vannsøl eller andre lekkasjer.

I dag var jeg på plass med kjeledress og verktøy. Jeg fant en liten lekkasje fra en slange som er festet bak på varmeveksleren, en mulig lekkasje fra en annen slange (ihvertfall en sliten tilkobling) som går inn i motorblokken rett under bakkanten av varmeveksleren. De skal naturligvis byttes. Reimene var også ganske slakke, så de ble inspisert for sprekker og strammet opp. Jeg tok ut sjøvannsfilteret, men det var rent og fint.

Oljen ble peilet og inspisert. Ingen brent lukt eller unaturlig konsistens. Impellern er ny og ble ikke sjekket denne gangen, men vil bli kontrollert så fort jeg får tid.

Jeg startet motoren og det kom ingen annen røyk enn den gråaktige røyken som pleier å komme når motoren er kald. Når den er varm ryker den lite som jeg kan se. Jeg lot motorn gå en stund, men jeg fikk ikke høyere temp enn 55-60 grader. Mens motoren gikk så jeg en liten drypplekkasje fra den tidligere omtale slangen på ferkvannsdelen. Det dryppet også vann ca hvert 15 sek fra baksiden av impellerhuset. :confused:

Så til kjernen - kan slanger på ferskvannsiden bli så varme at de plutselig slipper ut kjølevann i litervis for deretter å holde relativt tett når tempen er moderat? Jeg er naturligvis bekymret for topp-pakningen, men ville ikke vannet da bli blåst ut gjennom eksosen med masse hvit damp som resultat og ikke ligge i litervis i kjølsvinet? Jeg tenkte også på luft i systemet, så jeg lot lokket på varmeveksleren stå åpent en stund for å lufte ut. Det var ingen bobler å se, bare bevegelse i vannet.

Jeg skal også ta båten ut å belaste den, men først skal jeg kontrollere termostaten og impeller.

Alle gode forslag motas med takk!

 

Mvh

PM

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette innlegget ble vel litt for langt til at noen gadd å svare - uansett tror jeg at problemet er løst. Remmen til pumpa på ferskvannssystem var trolig så slakk at den ikke gav nok sirkulasjon.

Jeg har ikke klart å oppnå høyere temp enn ca 80 grader på motoren etter at jeg strammet reima og etterfylte kjølevann. :wink:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre :-)

det som er digg, er når folk spør etter løsninger og skriver de her når de er funnet. Slikt blir søkbart serr'u :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat samme båt med samme motor og sjøsatte denne i dag. Desverre opplevde jeg akkurat det samme!!!! Temperaturen var stabil og alt gikk bra i 10-15 min og jeg begynte å følge litt med på navigering og plutselig var temperaturen 125 C og en voldsom koking.... Det endte med bogsering av en hyggelig kar i en rib. Det jeg lurer på er om du fikk skader på motoren som følge av overopphetingen? Det er nok av innlegg over hvor lite varmkjøring disse motorene tåler..... Er det andre som har lignende opplevelser?

Evt. hva skal til for å bygge om motoren til en 41 type? Jeg skjønner at det mye likt, bl.a. blokka...

 

For øvrig kjører jeg med propell dia 15' / stigning 15' - Noen erfaringer ift annen stigning el. diameter på propell?

 

Mvh Olav H. Alme

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde akkurat det samme på min AQD40A. Jeg byttet til en AQAD40B. Dette er helt identisk motor, men med myyye større kjølekapasitet og aftercooler (+35hk). Ikke hatt noe problemer med kjøling på denne motor. Det du evt kan gjøre (og gjenta annenhvert år) er å kjøre en systemrens. http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700...upkey=006003060 - Dette bør gjøre kjølingen mer effektiv.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde VP AQD40A motor på forrige båt. Med jevne mellomrom ble tempen for høy. Det viste seg at litt kjølevann lekket ut. Ikke mye om gangen. Etterfylling ble en rutine. Men på lange turer hendte det at tempen steg og det nyttet ikke å etterfylle. Det viste seg å ha kommet luft i systemet. Luften stiger til høyeste punktet i kjølesystemet, og det er kjølingen til turboen. Ved å fylle ekspansjonskaret (plasttanken) og løfte den opp over motoren, samtidig som jeg åpnet litt på kapselmutteren til kjølerøret, kom luften ut. Når det rant bare vann og ikke bobler skrudde jeg mutteren til. Det hjalp alltid. Men etter hvert ble jeg lei av problemet og fikk gjort full overhaling av kjølesystemet. Rengjøring og utskifting av slanger og pakninger, osv. Det ble ok etterpå.

Link to post
Share on other sites

Angående ditt spørsmål om drypplekkasje: Når motoren blir varm, øker trykket såpass at det spruter i stedet for å dryppe. Så ja, det skjer noe når det blir varmt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er denne med drev?Har ikke greie på disse,men en som byttet fra bensin til dieselmotor ønsket å benytte samme drev.Mekanikeren som var med anbefalte å legge eksosen direkte ut og ikke ut gjennom drevet slik det var med bensinmotoren.Han mente utløpet i drevet var for lite for eksosen + kjølevannet.Trykket i eksosen med fullt pådrag blir muligens så høyt at impellerpumpa ikke klarer å presse sjøvannet ut og dermed blir sjøvannkjølingen strupet som igjen gir overopphetet ferskvannskrets.Som sagt har jeg ikke rede på disse instalasjonene,men synes jeg kan nevne anbefalingen fra mekanikeren,for han hadde vel en bakgrunn for sitt råd. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ser ut som du har stoppet maskin i tide for å redde den, men har vært utrolig heldig med det du foretok deg i ettertid.

 

Å fylle kalt vann på en varmkjørt motor er som du sier en sikker måte å ødelegge motoren på.

En mer skånsom måte å gjøre det på er å bruke varmt vann men hvem har det? Uansett varmt eller kalt vann så er det mer skånsomt å fylle på vann sakte når motor går på tomgang. Da tar motor til seg vannet og fordeler det kalde vannet rundt i motor som gir en mer skånsom kjøling av motor.

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...