Jump to content

skal jeg kjøpe meg en shunt?


GeirV

Recommended Posts

Hei,

en kompis har en shunt for salg, og lurte på om jeg ville ha den. Merket er VDO. Den er ut til å være RATT-merket, da det er et rattmerke på den duppedingsen som skal festes til ledningene (RATT-merket utstyr er typegodkjent utstyr iht IMO's spesifikasjoner, om jeg ikke tar feil?). Videre er den merket med 80 A og 108.6mV.

 

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe denne, da. Og så lurte jeg på om noen av dere har erfaring med slike, og om den er "verdt pengene". Han skal ha 1500 for denne. Koblings/monterings-skjema/-veiledning medfølger. Hva er fordelene med en slik en montert? Skalaen på måleren har en 0 på midten og hhv - og + på hver side av 0 med måleintervall 20, 40, 60 og 80. Hvordan leser jeg denne?

Link to post
Share on other sites

Da er det med andre or et Ampermeter med tilhørende shunt motstand det er snakk om. Den brukes for og se hvor mye strøm det går inn/ut av batteriet + er strøm inn - er strøm ut. Hvor hvit du skal kjøpe den eller ikke skal ikke jeg ta stilling til, men personlig liker jeg og ha kontroll med strømflyten fra batteriet.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skalaen viser antagelig amper fra -80 til +80A

 

Et shunt-amperemeter med andre ord. Et ampermeter er jo kjekt å ha, men......

 

Ville ikke kjøpt denne for 1500 spenn, men heller kjøpt et battmeter.

 

Det koster riktignok ofte mellom 2000 og 3000 kroner, men da får du nøyaktig strømvisning, spenningsvisning og tankmåler for batteriets gjenværende amperetimer.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke kjøpt denne for 1500 spenn, men heller kjøpt et battmeter.

 

Det koster riktignok ofte mellom 2000 og 3000 kroner, men da får du nøyaktig strømvisning, spenningsvisning og tankmåler for batteriets gjenværende amperetimer.

 

Har du noen konkrete produkter å anbefale?. Jeg savner å vite mer om hvor mye strøm som brukes og gjenstående kapasitet. Hadde tenkt å sette inn et volt-meter og et amperemeter, men et battmeter er sikkert like greit.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg forbereder nå montering av mitt batterimeter og har følgende utfordring:

 

Shunten skal monteres slik at de to (-) kablene på batteribankene går gjennom denne på vei til jord. Men på hvert batteri er det en 2-3 tykke kabler som jeg i skrivende stund ikke har full oversikt over hvor de går. Jeg regner med at en av disse går til et punkt på motoren, og at det er denne jeg bør føre gjennom shunten, og at det ikke holder å bare bryte en av de andre?. Et alternativ kan kanskje være å trekke en ny (-) kabel til en koblingsskinne som samler alle (-) kablene og la denne gå gjennom shunten. Da vil jeg samtidig slippe å ha så mange kabler på batteriet (men da får jeg andre problemer pga plass).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...