Jump to content

Kartplotter - Hjelp til kjøp!


pipati

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer innkjøp av kartplotter og 8-tommeren på samyung.no fristet etter litt surfing.

 

Har liten erfaring med kartplottere, men etter å ha lastet ned manualen synes jeg brukergrensesnitt ser veldig krøkkete ut.

En annen sak er at jeg ikke aner hvilke kart som er best. C-MAP, Bluechart, Navionics etc.

 

Hvilken plotter anbefaler seniorene på forumet?

 

Viktige faktorer for meg er

- 7 eller 8 tommer - synes de mindre er for små og de større for dyre

- hurtigkobling - jeg tar den med hjem mellom turene på sjøen

- vil ikke ha PC basert

- nøyaktig, gode dybdedata

 

 

Rimelig grei brukervennlighet og overkommelig pris er også greit, men ikke et absolutt must.

 

Takker!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en Garmin 4008 ifjor og kan ikke si meg annet enn storfornøyd med bruksegenskapene og kartet.

Hadde dog noe lakkavskalling/korrosjon da jeg pakket den fram iår ,men det var en glipp ved en produksjonsserie ifølge importøren.

 

Sendte den inn og ny plotter i retur 2 dager etter.Kjempeservice fra Belanor sin side :yesnod:

Redigert av los (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal selge en to måneder gammel Lorenz sun 8 hd med stort kart og to braketter og to strømkabler. Kjøpt hos seatronic. Veldig fornøyd med den men har alltid hatt garmin og er vant til de menyene så jeg går tilbake til det. Garmin kan jeg bruke i blinde.

Hurtigbraketten til Lorenz er vel noe av det letteste jeg har vært borti. Ett trykk og ta plotteren med deg. Ingen ledninger som må tas av.

Redigert av Kotnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har inntil nylig sverget til Garmin, men i år skiftet jeg til Navionics grunnet NMEA2000 støtte på de rimelige Lowrance modellene.

Jeg var spent på forskjellen på kartene, men det virker som kartgrunnlaget (dataene) er samme.

Den zoom'e feilen jeg ser det skrives om har jeg ikke sett noe til, velg hvor detaljert du vil ha det, så ordner det seg.

 

Eneste forskjellen jeg merker, og som gjør at jeg liker Garmin litt bedre, er flere og mer pålitelige 'grunnvannsnyanser' (blå/grønt omr) hos Garmin.

Har lagt ved bilder av samme området med Garmin Atl. Bluechart 2008.5 vs Navonics GOLD Norway for sammenligning (de er identiske)

 

bilde030.jpg

garmin_2008_5.jpg

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder kartgrunnlaget i Norge for Bluechart, C-map og Navionics er vel dette det samme for alle tre, nemlig S57.

Det vil ofte bli smak og behag som avgjør hvilken plotter man velger.

Jeg har brukt 8 -9 forskjellige plottere opp gjennom årene, og jeg har tilpasset meg alle.

Link to post
Share on other sites

Det er erfaringen som jeg har med Navionics Gold hittil. Skal være oppgradert med de siste målingene fra kartverket, altså ikke gamle skannede papirkart. Jeg registrerte stor forskjell i nøyaktighet i fht. forrige versjon Navionics Gold hvor jeg noen ganger kuttet odder, kjørte rett over holmer og skjær osv., det skjer ikke lenger. Du har selvfølgelig rett i at 100% kanskje er i overkant. Men de nye elektroniske kartene fra kartverket skal være så riktige som det er mulig å få. Unntak gjelder noen områder som på nye papirkart er merket med rød farge. Her er det ikke foretatt nye målinger, og i disse områdene vil heller ikke Navionics Gold være 100 % riktige.

Link to post
Share on other sites

Ser mange gode tilbakemeldinger på Garmin 4000 serien. Selv er jeg også veldig godt fornøyd med Garmin som har et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt. Er det noen som har erfaring med 5000 serien? (Som er samme plotter, men med touchskjerm). Det jeg lurer på er hvordan dette fungerer i en båt, spesielt fettmerker på skjerm i sollys og zoom funkskjonen (her er det vel ingen som slår iPhone sitt grensesnitt).

Link to post
Share on other sites

For å avklare hva jeg ikke liker med navionics (kartet er fra november 2008)

Jeg liker det ikke når det er zoomet ut til 6/12/24nm størrelse , da er det for vanskelig å kjenne igjen steder da for mye informasjon blir borte , og ja jeg vet hvor man justerer hvor mye som skal være med.

Jeg liker heller ikke hastigheten , for å illustrere så seilte jeg for en ukes tid siden nedover oslofjorden om natten og utenfor koster så var det litt sjø , jeg skulle se litt på forholdene nord om væderøyene men i plotterkartet så flyttet båten seg fram og tilbake sideveis så jeg sto midt på skjær i et par sekunder før jeg var tilbake der jeg egentlig var fram og tilbake fram og tilbake , å da flytte bildet framover for å finstudere noe som ikke står stille det er ikke enkelt , spesielt når det man skal titte på er 20mil framme og man må ha den i 3nm oppløsning eller lavere for å i det heletatt finne det på kartet. Dette er ikke et problem på garmin , den oppdaterer seg så raskt at man skjelden ser at dette med "vingling" skjer , samtidig så kan jeg ligge utenfor bolærne og zoome så langt ut at jeg kan sette et punkt på trestenene , zoomer jeg så langt ut med raymarinen så finner jeg de ikke på kartet.

Jeg har forresten fått et bud på 11lapper for plottern og antennen men vet ikke helt om jeg skal slå til og kvitte meg med den.

Nøyaktigheten er ikke noe bedre på garmin enn raymanrinen når man kommer til f.eks den bøya i kostersundet rett før man er inne , jeg seiler på rett side men begge viser at jeg seiler på motsatt side , slikt spiller liten rolle for mitt bruk da jeg bruker øynene og kart til finmanøvrering , plotteren er et kontrollredskap og der er det fint å enkelt kunne se litt langt fram iblant

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med 5000 serien? (Som er samme plotter, men med touchskjerm). Det jeg lurer på er hvordan dette fungerer i en båt, spesielt fettmerker på skjerm i sollys og zoom funkskjonen (her er det vel ingen som slår iPhone sitt grensesnitt).

 

Har hatt en 5012 i et år nå, og det fungerer stort sett greit. Fettmerker blir det, men det er ikke noe stort problem. Det kan ved kjøring i noe sjø være et problem å treffe på rett sted på skjermen, men kan ikke si det er plagsomt. Alt i alt oppveier fordelene de få ulempene. Største problemet er jo kostnaden, men jeg importerte på lovlig vis fra USA og slapp unna med ca. halv pris med dollarkurs på nok 5,-

Link to post
Share on other sites

For å avklare hva jeg ikke liker med navionics (kartet er fra november 2008)

 

...

 

Jeg liker heller ikke hastigheten , for å illustrere så seilte jeg for en ukes tid siden nedover oslofjorden om natten og utenfor koster så var det litt sjø , jeg skulle se litt på forholdene nord om væderøyene men i plotterkartet så flyttet båten seg fram og tilbake sideveis så jeg sto midt på skjær i et par sekunder før jeg var tilbake der jeg egentlig var fram og tilbake fram og tilbake , å da flytte bildet framover for å finstudere noe som ikke står stille det er ikke enkelt , spesielt når det man skal titte på er 20mil framme og man må ha den i 3nm oppløsning eller lavere for å i det heletatt finne det på kartet. Dette er ikke et problem på garmin , den oppdaterer seg så raskt at man skjelden ser at dette med "vingling" skjer , samtidig så kan jeg ligge utenfor bolærne og zoome så langt ut at jeg kan sette et punkt på trestenene , zoomer jeg så langt ut med raymarinen så finner jeg de ikke på kartet.

 

Om du ikke er fornøyd hastigheten til plotteren din som er en av de tregeste plotterene som støtter Navionics som fortsatt er i salg har det svært lite med Navionics å gjøre. Eksempelvis er nye C serien Wide er mer enn 2,5 ganger raskere og Lowrance HDS betraktelig raskere enn det igjen.

 

Jeg synes ikke noen burde kjøpe seg ny plotter i dag uten å ha kikket på nye Lowrance HDS, finnes 4 modeller i fra 5 til 10,4" skjerm. Dette er den første plotteren som støtter Navionics Turboview som er en teknologi for forbedret kartvisning. Den nye Raymarine E-serien som etter det jeg har hørt enten kommer til høsten eller til neste vår vil nok helt sikkert også ha Turboview implementert. Kartene ser mye bedre ut med skyggelagte konturer og HDS har trinnløs zooming, kartet er synlige hele tiden mens en zoomer. Jeg har for tiden lånt bort HDS kartet mitt (bruker E80 plotteren), men jeg skal se om jeg har spart noen skjermdump som jeg kan poste.

Link to post
Share on other sites

utenfor koster så var det litt sjø , jeg skulle se litt på forholdene nord om væderøyene men i plotterkartet så flyttet båten seg fram og tilbake sideveis så jeg sto midt på skjær i et par sekunder før jeg var tilbake der jeg egentlig var fram og tilbake fram og tilbake

 

Har ikke noe som helst med typen kart å gjøre.

Det er GPS mottageren som er for dårlig.

Eller du har slått filteret av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...